اتمام کتاب تاریخ جامع حیات امام حسن(ع)/ تاریخ ائمه در حال تکمیل
شنبه 19 آبان 1397

حجت‌الاسلام هدایت‌پناه در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد

اتمام کتاب تاریخ جامع حیات امام حسن(ع)/ تاریخ ائمه در حال تکمیل

حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از اتمام نگارش کتاب تاریخ زندگی امام حسن مجتبی(ع) که در مجموعه «تاریخ جامع امامان شیعه» منتشر خواهد شد، خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه، استاد گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طرح جامعی را به تاریخ امامان شیعه اختصاص داده که طبق آن نگارش تاریح حیات شریف هر یک از ائمه(ع) به یکی از افرد گروه تاریخ اسلام و یا یکی از پژوهشگران بیرونی سفارش داده شد که نگارش تاریخ حیات امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به عهده بنده بود.

وی افزود: به حمد الله تاریخ جامع حیات امام حسن مجتبی(ع) که حدود 5 سال طول کشید، به اتمام رسیده و برای ارزیابی ارسال شده است. ان شاء الله این کتاب در قالب طرح جامع تاریخ امامان شیعه و به طور یکپارچه به جامعه علمی کشور عرضه خواهد شد.

عضور هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره ویژگی‌های این کتاب خاطرنشان کرد: من در کتاب تاریح حیات امام حسن مجتبی(ع) سعی و تلاشم این بوده که تا آنجا که امکان دارد این اثر از جامعیت برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی این کتاب‌ها همین جامعیت آنها است توضیح داد: تا پیش از این وقتی کتابی درباره تاریخ ائمه نگارش پیدا می‌کرد مثلا به سیره اخلاقی یا سیره اجتماعی یا سیره علمی و اقتصادی ائمه کمتر توجه می‌شد، ولی در این کتابها قرار بر این بوده که یک از این سیره‌ها به طور مجزا و مفصل مورد توجه قرار بگیرد و کتاب از هر جهت جامعیت داشته باشد.

 حجت‌الاسلام هدایت‌پناه ادامه داد: از سوی دیگر تلاش کردم که تا جایی که ممکن بوده بحث‌ها مرتبط با سیره این حضرت، بویژه در جاهایی که موضوعات چالشی بوده است، به صورت اجتهادی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یعنی سعی‌ام بر این بود که نقد و بررسی‌ها و نظرات مختلف مطرح شوند و به طور نقادانه به موضوعات توجه گردد.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم حرفها و بحث‌های جدید و ناگفته‌ای در این کتاب موجود باشد، اظهار کرد: یکی از هدف‌های نگارش و تهیه این طرح جامع این بوده که کتابهای آن به عنوان متن درسی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. طبق وعده این مجموعه به منبع درسی دانشگاهی و حوزوی تبدیل خواهد شد.

حجت‌السلام هدایت‌پناه گفت: کتاب تاریخ جامع زندگی امام حسن مجتبی(ع) نزدیک به 400 صفحه است و پس از اتمام کار ارزیابی، اصلاحات و ویراستاری نهایی همه کتاب‌های طرح جامع تاریخ امامان شیعه به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر خواهد شد.

وی در پایان افزود: تا جایی که من خبر دارم عموم کتاب‌های این مجموعه به اتمام رسیده به جز سه اثر که مربوط به حیات شریف امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و حضرت ولیعصر ارواحنا فداه است. این سه کتاب در حال تکمیل است و بعد از اتمام و انجام مراحل پایانی کار، به طور یک مجموعه به جامعه علمی کشور عرضه خواهد شد.

نظر بدهید