افسران افسونگر رونمایی شد
دوشنبه 21 آبان 1397

افسران افسونگر رونمایی شد

مجموعۀ سه‌جلدی «افسران افسونگر» ویژۀ مدیران و معلمان، تألیف نعیمه اسلاملو، با محوریت بررسی شخصیت‌های الگوساز برای کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات تلاوت آرامش، نشست تخصصی و مراسم رونمایی از مجموعه کتاب سه جلدی «افسران افسونگر» با همکاری حوزه هنری کودک و نوجوان روز یکشنبه 20 آبان 1397 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. در آغاز این مراسم که برخی از فعالین فرهنگی و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان نیز حضور داشتند، محمدحسن زمان‌وزیری مدیر عامل انتشارات با اشاره به ضرورت‌های چاپ کتاب و دلایل انتخاب این شخصیت‌ها گفت: متاسفانه در کشور هیچ متن مستندی در مورد بررسی سبک زندگی شخصیت‌های انیمیشنی وجود ندارد و این کتاب اولین کتابی است که به شکلی جامع، شناسنامه و سبک زندگی آنها و نقش جهانی و تأثیر ویژه‌ای که روی کودکان داشته‌‌اند را بررسی می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد که چاپ این کتاب باب جدیدی به روی سیاست‌گذاران و متولیان فرهنگی باز کند تا با چشمانی بینا، مسائل کودک و نوجوانانان را رصد کنند و برای آگاهی و فرهنگ‌سازی قدم بردارند. وزیری با خواندن بخشی از کتاب به عنوان پیام اصلی این سه‌جلدی، صحبت‌های خود را به پایان رساند:
"امروز که توفیق تربیت یک نسل از پیروان پیامبر آخرالزمان در دست ماست، کوتاهی نکنیم. کاری باید کرد برای تربیت زنان فردا؛ زنانی که همسران و مادران آینده این سرزمین‌اند. پس همت کنیم و محکم پیش برویم و یادمان بماند: خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج."
در ادامه دکتر سید بشیر حسینی کارشناس فرهنگ و رسانه و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به اینکه تاکنون در خصوص بررسی شخصیت‌های انیمیشینی هیچ محصولی در بازار وجود نداشته، گفت: خدا را شکر که ما چنین اثری را در اختیار داریم و این کتاب یک گام تولیدی رو به جلوست و از همین مقام از عزیزانی که زحمت این اثر را کشیده‌اند تقدیر می کنم. وی افزود: دست اندرکاران چاپ این کتاب گام‌های اولیه را به درستی برداشته‌اند و وظیفه سایر متولیان فرهنگی است که از چنین جریان‌هایی حمایت کنند تا بیشتر شاهد این دست اتفاقات باشیم. من خوشحالم که در رونمایی از این اتفاق بزرگ سهیم هستم.
مراسم با صحبت‌های حسین زاده معاونت فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان، ادامه پیدا کرد. حسین زاده ضمن تقدیر از ناشر برای به ثمر رساندن چنین اثر پژوهشی اذعان داشت: این کتاب، کتاب کودکان نیست؛ در خدمت کودکان است و برای تمامی بزرگترهایی است که دغدغه تربیت کودکان را دارند؛ آن هم در شرایطی که جریان‌های شخصیت‌ساز خارج از کشور حتی برای اتاق خواب فرزندان ما برنامه‌ریزی می‌کنند. این کتاب باید در اختیار تولیدکنندگان محصولات کودکان قرار بگیرد.


بخش پایانی مراسم به سخنان اسلاملو، نویسنده اثر تخصیص یافت. اسلاملو مراحل پژوهش چندساله و مشکلات تحقیق در این زمینه را شرح داد و گفت: ما تحقیقات‌مان را پیش از چاپ در قالب پاورپوینت در چند جا عرضه کردیم و هر بار با تحلیل بازخوردها کار را کامل‌تر و اصلاح کردیم. پس از این مرحله با چندین مشاور کودک و نوجوان جلساتی داشتیم تا اثر را از منظر علم روان‌شناسی هم مورد بررسی قرار دهیم. همزمان با کار پژوهشی این کتاب، به عنوان شخصیت‌های جایگزین، اقدام به معرفی سه شخصیت ثنا، ثمین و سینا کردیم که در قالب لوازم‌التحریر ایرانی عرضه شد. سند راهبردی ما در خصوص این شخصیت‌ها تا به حال به چندین نهاد مرتبط عرضه شده و مایه شگفتی آنها را فراهم آورده‌است. ما آمادگی داریم به پشتوانه پنج سال پژوهش که این کتاب‌ها تنها یک چهارم آنهاست و همچنین با سند راهبردی معرفی شخصیت‌های جدیدمان، گام‌های بعدی را محکم‌تر برداریم و برای تحقق آن به حمایت مسئولین و متولیان و دغدغه‌مندان فرهنگی نیاز داریم.
در ادامه مراسم، حضار به ارائه سوالات پرداختند که توسط ناشر و نویسنده پاسخ داده شد.


گفتنی است مجموعه سه جلدی افسران افسونگر با عناوین "جادوگران برهنه"، "سفیران آمریکایی" و "پیشوایان هرزه" به بررسی شخصیت‌های الگوساز برای کودکان دختر، کودکان پسر و نوجوانان می‌پردازد. این مجموعه که توسط انتشارات تلاوت آرامش به چاپ رسیده‌است از کتاب‌فروشی‌های معتبر کشور قابل تهیه است.
نظر بدهید