می‌توانیم در زمینۀ نشر از غرب هم پیشی بگیریم
چهارشنبه 23 آبان 1397

رئیس اتحادیۀ ناشران جهان اسلام در نشست جهانی جایزۀ ادبی فلسطین:

می‌توانیم در زمینۀ نشر از غرب هم پیشی بگیریم

علی زارعی در این نشست تأکید کرد: برای رسیدن به وضع مطلوب در نشر جهان اسلام، نه‌تنها باید خودمان را باور کنیم و دست به عمل بزنیم، بلکه به لحاظ سخت‌افزاری زمینۀ رسیدن به این قله را باید فراهم کنیم که در این زمینه دولت و حکومت‌ها نقش اساسی دارند. دیگر اینکه نویسندگان جهان اسلام باید دغدغه‌مندانه روی موضوعاتی که جهان اسلام لازم دارد کار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، علی زارعی نجف‌دری در نشست «هم‌اندیشی اتحادیه‌های نویسندگان و ناشران حامی مقاومت و فلسطین» که پیش از ظهر امروز در حوزۀ هنری برگزار شد، بیان کرد: «در جهان اسلام در زمینۀ نشر با چالش جدی مواجه هستیم و چه‌بسا مشکل عمدۀ مسلمانان ناشی از این است که ما نویسندگان و ناشران جهان اسلام همدیگر را نمی‌شناسیم.»
رئیس اتحادیۀ ناشران جهان اسلام ادامه داد: «اهالی قلم و نخبگان مسلمان، نه‌تنها شناختی از هم ندارند، بلکه همدیگر و فعالیت‌های هم را نیز خنثی می‌کنند. در حالی که حوزۀ نشر و ناشران غرب هم‌افزایی و هم‌پوشانی حتی به شکل نانوشته‌ای دارند؛ اما وقتی به وضعیت حوزۀ نشر جهان اسلام می‌نگریم، اثری از ارتباط و هم‌پوشانی نیست.»
وی دربارۀ این نشست‌ نیز تأکید کرد: «بر همین اساس بود که به فکر افتادیم ارتباطی وسیع‌تر با ناشران و ادبای جهان اسلام برقرار کنیم. در این رابطه اولین اجلاس را با حضور ناشران 32 کشور برگزار کردیم و در سال 91 نیز اجلاس دوم را داشتیم که نهایتاً منجر به تشکیل اتحادیۀ ناشران جهان اسلام گردید.»
زارعی نجف‌دری اعتقاد داشت: «متأسفانه عمق غربت بین نویسندگان، بیش از چیزی بود که در ابتدا فکر می‌کردیم؛ اما هم‌اکنون جای خوشبختی دارد که همۀ ناشران و اندیشمندان مسلمان به دنبال آشنایی، هم‌افزایی ارتباطات و هم‌پوشانی با همدیگر هستند.»
وی بیان داشت که هم‌اکنون چند دیدگاه در ارتباط با حوزۀ نشر وجود دارد و بدین شکل افزود: «دسته‌ای معتقدند که حوزۀ نشر غرب این‌قدر جلو رفته که نمی‌توان به آن رسید. برخی دیگر معتقدند که اگر بتوانیم خودمان را پیدا کنیم، به آن‌ها هم خواهیم رسید. اما با تحقیقی که انجام شد، نتیجۀ سومی گرفته شد مبتنی بر اینکه جهان اسلام به پشتوانۀ داشته‎ها و محتوای غنی خود حتی می‎تواند جلوتر از غرب باشد؛ به شرطی که بخواهیم.»
 

 
رئیس اتحادیۀ ناشران جهان اسلام ابزار داشت: «نه‌تنها باید خودمان را باور کنیم و دست به عمل بزنیم، بلکه به لحاظ سخت‌افزاری زمینۀ رسیدن به این قله را باید فراهم کنیم که در این زمینه دولت و حکومت‌ها نقش اساسی دارند. دیگر اینکه نویسندگان جهان اسلام باید دغدغه‌مندانه روی موضوعاتی که جهان اسلام لازم دارد کار کنند. تحقق این موضوع کاملا شدنی است و خوشبختانه پذیرفته شده است.»
 
 
نظر بدهید