سير مطالعاتی پهلوی
دوشنبه 28 آبان 1397

موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی کرد:

سير مطالعاتی پهلوی

شناخت ماهیت رژیم پهلوی، نیازمند مطالعه نظام‌مند است. از این رو، مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت هفته کتاب، اقدام به تدوین سیر مطالعاتیِ «پهلوی» کرده است. این سیر مطالعاتی ماهيت حكومت پهلوی، شخصيت رضاشاه و پسرش و ميزان وابستگی آنان به بيگانگان را روشن می‌سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، رژیم پهلوي در ايران با روی کار آمدن رضاخان از سوي انگليسي‌ها تأسيس و استقرار يافت. در اثناي جنگ جهاني دوم حكومت رضاشاه با حمله‌ي متفقين فروپاشيد و پسرش محمدرضا به پادشاهي انتخاب شد. استقرار حكومت محمدرضا نيز همانند پدرش با كودتا صورت گرفت و سرتاسر دوران حكمراني وي به همراهي با ايالات متحده، فشار به مردم و فساد اقتصادي، سياسي و اداري گذشت تا اينكه در نهايت انقلاب اسلامي، نقطه‌ي پاياني بر اين روند گذاشت.

شناخت ماهیت رژیم پهلوی، نیازمند مطالعه نظام‌مند است. از این رو، مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت هفته کتاب، اقدام به تدوین سیر مطالعاتیِ "پهلوی" کرده است. این سیر مطالعاتی ماهيت حكومت پهلوي، شخصيت رضا شاه و پسرش و ميزان وابستگي آنان به بيگانگان را روشن مي‌سازد.

کتاب‌های زیر در این سیر مطالعاتی پیشنهاد می‌شود.

1- سرگذشت ديكتاتور

اين اثر بخش‌هايي از زندگي عبرت‌آموز رضاخان پهلوي را به تصوير مي‌كشد. آشنايي با شخصيت رضاخان و مراحل زندگي‌ش، تصوير روشني از وضعيت اسفبار ايران را در دوران وی ارائه مي‌دهد. با مطالعه‌ي اين كتاب پي مي‌بريم كه چگونه يك قزاق دون‌پايه به خاطر خشونتي که علیه مردم کشورش از خود نشان مي‌دهد، به سرعت مدارج ترقي را طي مي‌كند و از پايين‌ترين مراتب نظامي‌گري با انتخاب مستقيم انگليسي‌ها به پادشاهي مي‌رسد.

2- روياهاي بر باد رفته

اين كتاب روايت‌گر زندگي «محمدرضا پهلوي» از تولد تا مرگ است. شيوه‌ي طرح افكار، احساسات، انگيزه‌ها و عكس‌العمل‌هاي او به‌خصوص واكنش‌ها و موضع‌گيري‌هاي اتخاذشده در مواقع بحران‌هاي سياسي، در اين كتاب به گونه‌اي است كه او را از قالب تشريفاتي معمول خارج كرده، با نثري خاطره‌گونه، اسلوب تازه‌اي از نوشتار و زندگي‌نامه‌هاي تاريخي و سياسي او را ارائه مي‌كند.

3- 53 سال عصر پهلوی به روايت دربار

اين كتاب اوضاع اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي ايران در طول 53 سال حكومت پهلوي را به نقل از رجال دربار بازگو كرده است. اقداماتي نظير صنعتي‌شدن اقتصاد ايران، نحوه اداره مملكت، انقلاب سفيد شاه، اصلاحات ارضي و.... مي‌باشد.

اين اثر نوشته‌ي ريحانه درودي بوده و در سال 1385 به چاپ رسيده است.

4- پلنگ سياه

كتاب پلنگ سياه روايتي داستان‌گونه از زندگي اشرف پهلوي از تولد تا خروج از ايران است. پلنگ سياه روايتي مستند از زندگاني يكي از سرمستان باده قدرت است كه روزگاري دراز بر مسند زر و زور تكيه زده بود و اكنون از آن ايام قدرت‌، تنها خاطراتي به ياد مي‌آورد.

سير مطالعاتي پهلوي

5- عروس آخر

فرح پهلوي، آخرين همسر محمدرضا پهلوي بود كه نقش مؤثري در جريانات مهم كشور داشت. تأثير وي در تصميم‌گيري‌هاي كشور (جشن‌هاي 2500 ساله، جشن تاجگذاري و...) و نفوذ وي در دربار و... از جمله مباحثي است كه در اين كتاب، ضمن تشريح زندگي فرح ديبا و نحوه‌ي ورود او به دربار به قلم ساده و روان تحرير شده است.

6 و 7 و 8- دربار به روايت دربار(فساد مالي و اقتصادي؛ فساد سياسي؛ فساد اخلاقي)

مجموعه این كتب، فساد موجود در بخش‌هاي مختلف دستگاه پهلوي اعم از مفاسد اقتصادي، سياسي و اخلاقي را بررسي کرده و تصوير روشني از عملكردها و افدامات اين خاندان و نحوه‌ي اداره‌ي مملكت را به مخاطب ارائه مي‌دهد.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه سير مطالعاتي "پهلوی" به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www. irdc.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن 22211174 تماس بگیرند.

نظر بدهید