بازكاوی مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامۀ فردوسی منتشر شد
چهارشنبه 07 آذر 1397

بازكاوی مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامۀ فردوسی

بازكاوی مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامۀ فردوسی منتشر شد

بازكاوی مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامۀ فردوسی در انتشارات اطلاعات منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از روابط عمومی انتشارات اطلاعات، هویت ملی در جامعه ایرانی محوری بنیادین برای انسجام و اقتدار ملی است و عامل مانایی و پویایی جامعه محسوب می‌شود. ادبیات فارسی نقشی ممتاز و سهمی منحصربه‌فرد در بازسازی، سازگاری و همگون‌سازی كاربری مؤلفه‌ها و عناصر هویت ملی ایرانی دارد. در این میان، آفرینش و درخشش شاهنامه در میان آثار ادبی فارسی، بهترین گنجینه برای معرفی هویت ملی ایرانیان محسوب می‌گردد و در مسیر بازتولید هویت ملی ایرانیان، نقشی انكارناپذیر دارد.
آنچه كتاب حاضر را با دیگر پژوهش‌ها درباره شاهنامه متفاوت می‌سازد، رویكرد بین‌رشته‌ای آن در تعیین و سنجش مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامه است. نویسنده در بازكاوی مؤلفه‌های هویت ملی، ضمن بهره‌گیری از یافته‌های تاریخی، به جنبه‌های كاربردی آنها نیز به عنوان ذخیرۀ فرهنگ و تمدن ایران، برای جامعۀ كنونی ایرانی اشاره كرده است.
این كتاب در چهار بخش زیر تدوین شده است: بخش اول ـ كلیات (مشتمل بر پنج فصل: مفاهیم بنیادین پژوهش، هویت ملی، نظریه‌های هویت ملی، پیشینۀ هویت ملی ایرانیان، مؤلفه‌های هویت ملی ایرانی)، بخش دوم ـ فردوسی و شاهنامه (مشتمل بر شش فصل: زندگی‌نامه فردوسی، معرفی شاهنامه، فردوسی و شاهكار او از نگاه چهار شاهنامه‌پژوه جهان، اهمیت شاهنامه، ضرورت پژوهش در شاهنامه، كاركردهای هویتی شاهنامه)، بخش سوم ـ مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامه (مشتمل بر نه فصل: هویت فرهنگی، هویت دینی، هویت تاریخی، هویت جغرافیایی، هویت سیاسی، هویت زبانی، هویت قومی و نژادی، هویت اقتصادی، تجلی هویت ملی در شاهنامه)، بخش چهارم ـ نتیجه‌گیری.
بازكاوی مؤلفه‌های هویت ملی در شاهنامۀ فردوسی را انتشارات اطلاعات به قلم دکتر منوچهر دانش‌پژوهان در 320 صفحه منتشر کرده است.
نظر بدهید