آغاز پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان»/ کتابی از اسارت، برای هدیه به جشن 40سالگی انقلاب
یکشنبه 11 آذر 1397

با برگزاری نشست خبری انجام شد؛

آغاز پویش کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان»/ کتابی از اسارت، برای هدیه به جشن 40سالگی انقلاب

دبیر مسابقۀ کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» در نشست خبری آن گفت: پویش از امروز آغاز و تا پایان اسفند برقرار است. در سایت اطلاع‌رسانی آن به نام همین مسابقه نیز، اپلیکیشنی مرتبط را بارگذاری خواهیم کرد تا افراد با خرید کتاب، امکان شرکت در مسابقه را پیدا کنند.

پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ محمد تفرشی: نشست خبری مسابقۀ کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان»، با محوریت کتاب «سرباز کوچک امام»، پیش از ظهر امروز با حضور راوی و نویسندۀ این اثر دفاع مقدسی و همچنین اهالی رسانه در انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سیدسجاد موسوی، دبیر برگزاری پویش توضیح داد: ما پیش از این نیز در پویش‌های مختلف کتاب‌خوانی، موضوعات خانواده‌محور را مبتنی بر کتاب‌های شاخص تجربه کرده‌ایم. امروز هم با پویش «کتاب‌قهرمان» در تلاشیم در کنار آن، دو اتفاق بزرگ را نیز رقم بزنیم تا لااقل به پرفروش‌ترشدن برخی کتب کمک جدی نماید.

  • سلبریتی واقعی امثال مهدی طحانیان است


وی در این باره گفت: عامل اول معرفی ایدئال کتاب‌های خوب و تبلیغ و ترویج آن‌هاست. این پویش‌ها نیز مددکار این خواهد بود تا آثار باکیفیت به صدر فروش بازار نشر برسد. دوم اینکه هدف، توزیع چشمگیر است تا هر مخاطبی بتواند کتاب موردنیازش را به‌دست آورد.
موسوی با بیان اینکه هدف ما در پویش فعلی، موضوع صبر و پایداری است، ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با «کتاب‌قهرمان» الگویی را در زمینۀ استقامت معرفی کنیم؛ چراکه معتقدیم سلبریتی درست و واقعی امثال مهدی طحانیان است که اتفاقاً می‌تواند به فضای فرهنگی کشور کمک کند.
دبیر مسابقۀ کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» تأکید کرد: کتاب «سرباز کوچک امام» و راوی آن ‌‌می‌توانند الگویی تراز برای دانش‌آموزان باشند. بر همین اساس ترویج کتاب‌خوانی و افزایش سرانۀ مطالعۀ مفید از اهداف ما در این راستاست که البته با پویش‌های قبلی هم به رشد سرانۀ مطالعه رسیده‌ایم.


  • پویش از امروز آغاز و تا پایان اسفند برقرار است


وی اشاره کرد: برای تولید ارزان کتب پرطرف‌دار می‌توان به سراغ این پویش‌ها رفت. چنان‌که ایجاد شمارگان بالا به خودی خود، انگیزۀ تولید و تکثیر بین‌المللی آن را فراهم خواهد کرد و موضوعی دسترس‌ناپذیر هم نیست. ایجاد دسترسی ارزان به کتاب و نیز تقویت بنیۀ اقتصادی چرخۀ نشر از دیگر اهداف ما در این پویش‌هاست.
موسوی دربارۀ روند برگزاری خبر داد: پویش از امروز آغاز و تا پایان اسفند برقرار است. در سایت اطلاع‌رسانی آن به نام همین مسابقه نیز، اپلیکیشنی مرتبط را بارگذاری خواهیم کرد تا افراد با خرید کتاب، امکان شرکت در مسابقه را پیدا کنند. از همان مرحلۀ خرید امکان قرعه‌کشی را فراهم کرده‌ایم و بعد در طی مراحلی، سؤالاتی را تعیین می‌کنیم تا شرکت‌کنندگان وارد پویش شوند.
وی با اعلام اینکه خبرنگاران فعال در پویش تقدیر می‌شوند، افزود: بخش ویژۀ نوجوانان 13 و 14ساله را نیز خواهیم داشت. همچنین جوایزی چندده‌میلیونی برای مسابقه ترتیب داده‌ایم. به‌زودی هم مستند و تیزرهای سینمایی را برای تبلیغات این کتاب و پویش پخش خواهیم کرد. این مستند در جشنوارۀ عمار رونمایی خواهد شد.
دبیر مسابقۀ کتاب‌خوانی «کتاب‌قهرمان» دربارۀ راهکار جلوگیری از سرقت ادبی این اثر نیز یادآور شد: در عرضۀ فایل الکترونیکی تمام تلاشمان را کرده‌ایم که امکان سرقت نسخۀ آن وجود نداشته باشد. تولید کتاب صوتی نیز در دست انجام است.
 
 

  • طومار فارغ‌التحصیلان دانشگاه دفاع مقدس پیچیده شده است


در ادامۀ این نشست، مهدی طحانیان، راوی کتاب «سرباز کوچک امام» گفت: این پویش‌ها می‌تواند مشوقی برای نسل جوان باشد تا با ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند. محال است در شرایط معمولی کسی بتواند تجارب سخت اسرای جنگ را به عینه ببیند؛ جریاناتی که فقط در دل روزهای سخت و حماسی قابلیت بروز و ظهور دارند.
این رزمنده افزود: درست است که دوران دفاع مقدس تمام شده؛ اما باید آن را به مثابۀ دانشگاهی بی‌نظیر دانست که البته فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به هر دلیلی دچار بی‌توجهی شده‌اند و انگار طومارشان پیچیده شده است.

طحانیان دربارۀ چرایی روایت خاطرات خود در این کتاب که طی سال‌های 87 تا 91 انجام گرفته، گفت: روایت چنین کتبی از سر وظیفه و دغدغه‌ای است که بر دوش ما گذاشته شده تا دینمان را ادا کرده باشیم؛ هرچند دوران دفاع مقدس و اسارت، بزرگی و عظمتی دارد که زبان آدمی از بیانشان قاصر است.
به گفتۀ این رزمنده دوران دفاع مقدس، جنگ ما گنج ماست و تجربه‌ای است آزموده که حکایت از قدرت دینی ما در برابر دشمن دارد و فرقی هم نمی‌کند کاربردش برای دوران اسارت ما باشد یا برای زمانۀ فعلی.
 

 

  • انتشار 200 کتاب و یک‌چهارم از حوزۀ ادبیات اسارت را بر عهده داشته‌ایم


همچنین فرزانه قلعه‌قوند، معاون پژوهشی مؤسسۀ انتشاراتی پیام‌آزادگان و ناشر «سرباز کوچک امام»، در این نشست بیان کرد: ما تا الان حدود 200 کتاب در حوزۀ ادبیات اسارت منتشر کرده‌ایم که یک‌چهارم از کل کتب بازار نشر در این موضوع است. این کتاب نیز تبلور حوادث بسیاری از دوران اسارت و همانند تکه‌ای گمشده از دوران دفاع مقدس است.
وی اعتقاد داشت: این نوع کتاب‌ها می‌توانند قصه‌گوی دوران اسارت و نمایی از فرهنگ مقاومت و موردنیاز جامعۀ امروز باشند. خاطرات مهدی طحانیان حیرت‌انگیز است؛ چنان‌که می‌توان مسائل لازمۀ جهان امروز مثل سواد رسانه‌ای را حتی در این کتاب و گفتار راوی دید.
قلعه‌قوند تأکید کرد: «سرباز کوچک امام» به زبان روسی و عربی در حال ترجمه است و بعد از آن، دربارۀ چگونگی عرضۀ آن در نمایشگاه‌های کتاب خارجی برنامه‌ریزی خواهیم کرد. چاپ تخلیص‌شده آن را نیز به‌خاطر انجام این پویش، به‌جای قیمت 42هزار تومان چاپ‌های قبل، با قیمت 24هزار تومان عرضه خواهیم کرد.
 


  • پویش «کتاب‌قهرمان» هدیه‌ای برای جشن 40سالگی انقلاب است


در ادامه، فاطمه دوست‌کامی، نویسندۀ «سرباز کوچک امام» توضیح داد: نگارش کتاب از سال 1387 در مؤسسۀ پیام آزادگان کلید خورد. چنان‌که 163 جلسه مصاحبه با راوی داشتیم و در کنارش نیز مطالعات میدانی شکل گرفت. همچنین از اطلاعات بسیاری از مطلعان مثل دوستان راوی در اردوگاه‌های مختلف استفاده کردیم.
وی با اعلام اینکه نگارش کتاب طی چهار سال مصاحبه و نوشتن انجام گرفته است، افزود: در نسخۀ تخلیص‌شده 95درصد خاطرات اصل کتاب همچنان حفظ شده است. آنچه حذف شده، برخی روایت‌های پس از آزادی راوی است؛ بنابراین ضعفی در محتوا و اطلاعات کتاب نخواهیم داشت.
 

دوست‌کامی اعتقاد داشت: پویش «کتاب‌قهرمان» هدیه‌ای برای جشن 40سالگی انقلاب است؛ چنان‌که محتوای ارزشمند کتاب از استکبارستیزی و خودباوری تا اقتصاد مقاومتی را پوشش داده و این دغدغۀ جامعۀ امروز است. این پویش کمک می‌کند که این کالای خوب فرهنگی لااقل به شیوه‌ای درست در دسترس همگان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نگارش این کتاب‌ها سخت است، گفت: اگر این نوع آثار نوشته می‌شود، فقط از سر دغدغه است و این باعث فراموشی سختی‌های نوشتن می‌شود. به واقع به دنبال این بودم که «سرباز کوچک امام» اثری مادر برای برداشت در قالب مدیوم‌های دیگر هم باشد؛ البته به شرطی که مورد لطف هنرمندان قرار گیرد.
 


 
نظر بدهید