کجاوه سخن با هفتمین چاپ و سومین ویراست
شنبه 13 آذر 1395

کجاوه سخن با هفتمین چاپ و سومین ویراست

هفتمین چاپ«کجاوه سخن»(گزیده نظم و نثر پارسی) با ویراست سوم آن به همراه اصلاحات، تعلیقات و اضافات به قلم اسدالله بقایی نائینی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، «کجاوه سخن» به گزیده‌ای از شعر و نثر فارسی از شاعران و نویسندگان کلاسیک تا معاصر اختصاص یافته است. همچنین کتاب مقدمه‌ و موخره‌ای به قلم بقایی دارد.
در این اثر شاعران پارسی‌‌‌گوی به سه گروه تقسیم شده اند. گروه نخست، 10 شاعر بزرگ هم‌چون فردوسی، سعدی، حافظ، مولانا و عطار است که بنای رفیع شعر فارسی بر آثار گران‌قدر آن‌ها استوار است.

گروه دوم صد شاعر نامی را شامل می‌شود که ذکر نام هر یک از آن‌ها بلافاصله شعر ویژه‌ای را به ذهن می‌آورد. از جمله این شاعران می‌توان به حکیم صفای اصفهانی، یغمای جندقی و فروغی بسطامی اشاره کرد. اما گروه سوم که شمار آنان حدود یک‌هزار شاعر است، شاعرانی هستند که نه انتخاب شعرشان مشکل‌زاست و نه شنیدن نام آن‌ها، مانند گروه دوم شعر ویژه‌ای را تداعی می‌کند. اما با این همه در دفتر یا دیوان خود اشعار زیبایی دارند .
هر بخش از این کتاب مقدمه‌ای دارد که به معرفی اجمالی انواع شعر و نثر و نکات و دقایق لطیف ادبی اختصاص یافته است. البته هدف از تدوین این کتاب نیز آشنایی جوانان با ویژگی‌ها، ظرایف، نشان‌ها، نام‌ها و انواع سخن پارسی است.
بقایی درباره چاپ جدید این اثر اظهار داشت: «کجاوه دو کفّه داشت که بر اشتر می‌نهادند تا بادیه‌ها طی کند و ما اینک به یاری انتشارات فخیمة سوره مهر کجاوه‌ای فراهم ساختیم که نظم و نثر پارسی را به بنگاله می‌برد.این محمل فراهم آمده، قند و نبات شعر پارسی و نثر پارسی را از سمرقند چو قند تا عراق عجم و قونیه و گنجه و دیگر بلاد پارسی‌گوی این زمان و آن زمان در خود نهاده است. از روزی که اشتر حامل این کجاوه را عگال کردیم تا امروز که بند از زانوی او گشودیم 21 سال می‌گذرد.
آنچه در این سه هفت سال نیکو فراهم آوردیم شمّه‌ای از شرح شیفتگی و شیدایی و عرفان و ادب و فرهنگ قوم کهنی است که با شیرین‌ترین زبان مادری اولاد آدم بر پهنه گیتی سخن می‌گوید.کجاوه سخن حاصل سعی والایی است که تلاش مذبوحانه تهاجمگران استعماری را برای خاموشی چراغ معرفت پارسی‌زبانان نقش بر آب می‌کند».

 
نظر بدهید