ترک‌ها میزبان خاطرات دفاع مقدس ایران می‌شوند
سه شنبه 04 دي 1397

ترک‌ها میزبان خاطرات دفاع مقدس ایران می‌شوند

انتشارات اون سوز ترکیه رایت دو کتاب در حوزه دفاع مقدس را خریداری کرد. قرار است این دو کتاب به ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتشارات "اون سوز" ترکیه رایت دو کتاب "بابانظر" نوشته مصطفی رحیمی و "جنگ پابرهنه‌" نوشته رحیم مخدومی را برای انتشار به زبان ترکی استانبولی خریداری کرد.
بنا به گفته مجید جعفری اقدم؛ این قرارداد نهایی شده و قرار است به زبان ترکی استانبولی در ترکیه منتشر و توزیع شود. قرارداد این طرح جهت طرح و بررسی برای حمایت از ناشر خارجی طرف قرارداد در سامانه طرح گرنت وزارت فرهنگ قرار گرفت.
کتاب «جنگ پا برهنه» خاطرات رحیم مخدومی از مقاطع مختلف جنگ و از جمله عملیات های والفجر 8 و کربلای 5 است. تمرکز این کتاب بر شخصیت‌های حاضر در جبهه بوده است، ضمن آنکه نگاهی هم به حوادث و رویدادهای جنگ دارد.
از ابتکارات زیبای کتاب آن است که هر خاطره با آیه‌ای از قرآن آغاز می شود؛ آیه‌ای به عنوان مقدمه که با خاطره همبستگی معنایی داشته و به نوعی ریشه های جنگ پابرهنه را مشخص می‌کند. این کتاب شامل 24 خاطره با نثری روان و دلنشین است که سعی می‌کند تنها به دود و آتش و بوی باروت بسنده نکرده و نقبی به لایه‌های زیرین جنگ و شخصیت رزمندگان نیز بزند. مخدومی در این کتاب سعی دارد از زاویه‌ای به جنگ نگاه کند تا این ستاره‌های گمنام و پابرهنه در آسمان دفاع مقدس رصد شوند.
از شخصیت‌های محوری این کتاب می‌توان به عبدالرحیم جمشیدی، مهاجر افغانستانی اشاره کرد که برای کار به ایران آمده بوده، اما با مشاهده حوادث رخ داده ایران بر اثر جنگ تحمیلی از ادامه کار دست می‌کشد و راهی جبهه می‌شود و پس از هر بار مجروحیت، بدون هیچ ملاقات کننده‌ای در بی
«بابانظر» نیز خاطرات شهید محمدحسن نظرنژاد از فرماندهان جنگ است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این اثر حاصل گفت‌وگوی 36 ساعته سیدحسین بیضایی با شهید نظرنژاد در سال 1374 و اوایل 1375 است که به شکل ویدیویی ضبط شده و اکنون از سرنوشت آن فیلم‌ها خبری در دست نیست، اما کلمه‌ها و جمله‌های آن مصاحبه‌ها پس از ضبط، روی کاغذهای سفید آمده و ماندگار شده‌اند.
برای تدوین خاطرات اولیه از قلم مصطفی رحیمی سود جسته شده و همه پانوشت‌های کتاب هم از متن خاطرات به پایین صفحه‌ها آمده که گفته‌های خود شهید بابانظر است. شکل روایت کتاب از ابتدا تا انتها به صورت اول شخص مفرد و از زبان شهید محمدحسن نظرنژاد است که به صورت خطی، از زمان تولد آن شهید در سال 1325 در یکی از روستاهای اطراف مشهد شروع و به ابتدای سال 1375 (چند ماه قبل از شهادتش) ختم می‌شود.
نظر بدهید