سه کتاب دربارۀ نقش رهبر انقلاب و مهار فتنۀ ۸۸
یکشنبه 09 دي 1397

سه کتاب دربارۀ نقش رهبر انقلاب و مهار فتنۀ ۸۸

بسته مطالعاتی مرکز اسناد درباره نقش رهبر انقلاب در مهار فتنه ۸۸ منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، وقوع فتنه 88، حادثه خیره‌کننده و باشکوه انتخابات 40 میلیونی ریاست‌جمهوری دهم را به کام مردم ایران تلخ کرد و حدود 8 ماه، کشور را درگیر خود کرد. در کنار حجم عظیم بمباران رسانه‌ای، انواع ترفندهای تخریبی به کار گرفته شد و خسارت‌های فراوانی به ملت ایران تحمیل شد. در چنین شرایط غبارآلودی هشدارهای به موقع و راهگشای رهبر بزرگوار انقلاب، مسیر درست را یادآور شد و توطئه زهرآگین دشمن را ناکام گذاشت.

از آنجا که شناخت این نقش سرنوشت‌ساز رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌ویژه برای جوانان بسیار مهم و راهگشا خواهد بود، در ادامه سه کتاب در رابطه با نقش رهبری الهی نظام جمهوری اسلامی در مهار این فتنه خطرناک معرفی می‌شود.

 «نقش امام خامنه‌ای در مهار فتنه 1388»

این کتاب که توسط موسسه فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، با بررسی مختصری از تاریخچه انتخابات دهم ریاست جمهوری و علل بروز اغتشاشات پس از آن، نقش حضرت امام خامنه‌ای را در مهار فتنه 88 تبیین کرده است.

در پیشگفتار کتاب حاضر می‌خوانیم: «ساختار این اثر توصیفی و تحلیلی بر مبنای روند حوادث از یک سال قبل تا یک سال بعد از انتخابات خرداد 1388 شکل گرفته و در هر برهه از زمان سعی شده است مواضع و رهنمودهای امام خامنه‌ای در پیشبرد روند کارها و جلوگیری از مشکلات و آفات مورد مداقه قرار گیرد.»

این مجموعه در هفت فصل گردآوری شده است. فصل اول ضمن تعریف مفاهیم و مصادیقی چون فتنه، بصیرت و بحران، مروری بر فتنه‌گری‌ها در تاریخ معاصر دارد. بررسی زمینه‌های فتنه 88 موضوعی است که فصل دوم کتاب بدان می‌پردازد و فصل سوم هم روند و چگونگی برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری را مورد بازخوانی قرار می‌دهد.


فصل چهارم به تحلیل و چگونگی پدیدار شدن فتنه 88 و اعتراضات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌پردازد. در این فصل مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روزهای پس از انتخابات مورد بازخوانی قرار می‌گیرد. هشدار ایشان به قانون‌گریزان و آشوب‌طلبان، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان نامزدهای انتخابات و خطبه‌های تاریخی و هدایتگر مباحث دیگری از این فصل است.

فصل پنجم با عنوان «فصل پرافتخار ملت ایران»، به نقش‌آفرینی مردم ایران در خنثی‌سازی فتنه 88 می‌پردازد که با رهنمودهای رهبر انقلاب و آگاهی ملت محقق شد. راهبردهای رهبری برای مهار فتنه 88 موضوع فصل چهارم است که در این راستا به 10 راهبرد امام خامنه‌ای در این رابطه اشاره می‌شود. فصل هفتم و پایانی هم به بررسی نتایج و دستاوردهای مهار فتنه 88 می‌پردازد.

کتاب "نقش امام خامنه‌ای در مهار فتنه 1388" به تالیف سیدسعید غفوری سبزواری، با شمارگان 1000 نسخه در 322 صفحه توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

بیشتر بخوانید


کتاب «نقش آیت‌الله خامنه‌ای در مهار بحران 1388»

کتاب "نقش آیت‌الله خامنه‌ای در مهار بحران 1388" به بررسی ابعاد مدیریت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 88 می‌پردازد.

این کتاب 4 فصل دارد؛ ابتدا طی فصل مطالعات نظری، ضمن تشریح بحران و مدیریت بحران‌های سیاسی امنیتی، مباحث تئوریک آورده شده تا پیش از ورود به موضوع، خواننده درک صحیحی از مفاهیم پایه‌ای مربوطه کسب کند. در ادامه، نیم نگاهی به پیشینه‌ تاریخی ولایت فقیه داشته و جایگاه، اختیارات و شرح وظایف ولی فقیه براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی در حل مسائل کلی نظام تجزیه و تحلیل می‌گردد.

تاریخچه مدیریت بحران‌ها در جمهوری اسلامی موضوع فصل دوم است. و آنچه در فصل سوم با عنوان «واکاوی بحران پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری» آمده روایتی از این مقطع تاریخی است که فضای ذهنی خواننده را برای توجه به ابعاد مختلف مدیریت، تدابیر و اقدامات رهبری آماده می‌سازد.


فصل چهارم تحت عنوان «نقش رهبری در مواجهه و مدیریت بحران 88» در سه بخش تدوین شده است: طی بخش اول، سیاست گذاری و هدایت راهبردی مورد توجه قرار گرفته و با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود، به هر آنچه از اقدامات حکیمانه‌ مقام معظم رهبری از نظرگاه اقدامات حوزه‌ کلان فهم گردیده، پرداخته شده است. در بخش دوم دو موضوع فتنه و بصیرت بحث شده و به منظور بررسی نقش بصیرت بخشی و روشنگری رهبری 10 متن از بیانات معظم‌له در دوره‌ زمانی سال 1388 با روش تحلیل گفتمان انتقادی به شیوه فرکلاف تحلیل گردیده است. در بخش بعدی برخی اقدامات اجرایی رهبری در دو مقطع قبل و بعد از نماز جمعه 29 خرداد تا فاجعه‌ روز عاشورا برشماری شده است.

کتاب "نقش آیت‌الله خامنه‌ای در مهار بحران 1388" به تالیف علی‌اصغر اصغرزاده، با شمارگان 1000 نسخه در 262 صفحه، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

«نقشه‌ی راه»

کتاب «نقشه راه» مجموعه‌ 88 فراز از بیانات مقام معظم رهبری درباره نقش بصیرت در فتنه 88 است. در مقدمه این اثر آمده است: «مجموعه نقشه‌ راه قطعاتی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره‌ حوادث بعد از انتخابات سال 1388 است که برای آشنایی بهتر نسل جوان با دیدگاه‌های معظم له و نقش و دقت نظر ایشان درباره‌ مسائل و حوادث مختلف انتخاب شده‌اند.»

این کتاب 9 فصل دارد که فصل اول با عنوان اصول و تعاریف، شامل بیانات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بازه زمانی مهر تا اسفند 88 است. در این فصل، توکل به خدا، رسالت همگانی، عوامل قدرت، رمز پیشرفت و عامل پیروزی بر دشمن مورد مداقه قرار گرفته است.

فصل دوم این مجموعه تحت عنوان "ولایت فقیه" به بیانات امام خامنه‌ای در مورد اهمیت ولایت فقیه و الگوی ولایت مداری و حفظ نظام اشاره می‌کند و فصل سوم به فرازهایی از فرمایشات ایشان حول محور جمهوری اسلامی، نظام و وحدت، اهداف نظام و همچنین شیوه صحیح انتقاد می‌پردازد.


فصل چهارم کلیدواژه «بصیرت» را در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی جستجو کرده و تعریف بصیرت، بصیرت از نگاه قرآن و حضرت امیر(ع)، سطوح بصیرت، عواقب عدم بصیرت و ...را با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد مداقه قرار می‌دهد.

«دشمن‌شناسی» موضوعی است که در فصل پنجم بررسی می‌شود و فصل ششم بیانات مقام معظم رهبری را درباره سابقه‌ فتنه در زمان امیرمومنان(ع) و نحوه برخورد با آن‌ها را مورد بازخوانی قرار داده است.

«جنگ نرم» موضوع هفتمین فصل از کتاب «نقشه راه» است و فصل هشتم به بازخوانی مهم‌ترین فرازهای فرمایشات رهبر انقلاب از خرداد تا اسفند 1388 می‌پردازد. فصل نهم و پایانی نیز تحلیل‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را شامل می‌شود.

کتاب "نقشه‌ی راه" به تالیف محمدمهدی کوثری با شمارگان 2000 نسخه در 212 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

نظر بدهید