انتشار خاطرات حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی در قالب کتاب
چهارشنبه 19 دي 1397

خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی شیرازی

انتشار خاطرات حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی در قالب کتاب

کتاب «خاطرات حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی» از مبارزین انقلابی و استاد اخلاق، کمتر از هشت ماه پس از درگذشت وی، از سوی موسسه فرهنگی، هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی، از مبارزین انقلابی و استاد اخلاق، از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

خاطرات حجت‌الاسلام طباطبایی که در دوران نهضت اسلامی به امر وعظ و تبلیغ مبانی فکری امام خمینی در مراکز و مساجد می‌پرداخت، اطلاعات سودمندی از جریان انقلاب در شهرهای قم، مشهد و تهران در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.


در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی، در خاطرات خود ضمن بیان سرگذشت شخصی خویش، وقایع مهم دهه‌ چهل را بازگو کرده و روایتی نوین از ترور حسنعلی منصور، عامل اجرایی تصویب کاپیتولاسیون و تبعید امام، بازگو می‌کند. وی همچنین چگونگی شکل‌گیری، تکوین، رشد و شکوفایی نهضت اسلامی در مشهد را نمایان ساخته و از فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در حوزه‌ علمیه‌ مشهد سخن به میان آورده و در عین حال خواننده را با بنیانگذاران و زعامدارن این حوزه و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی آن آشنا می‌سازد. مسائل درونی زندان، بیان مسائلی راجع به اعضای سازمان مجاهدین خلق در زندان و دیدگاه‌های ایشان در این زمینه، وضعیت و نحوه‌ تقابل نیروهای مذهبی و غیر مذهبی و فضای حاکم بر آنها از دیگر مباحث اصلی این اثر می‌باشد.»


این مجموعه که حاصل 15 جلسه گفتگو با مرحوم حجت‌الاسلام طباطبایی در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است، در هشت فصل فراهم آمده است؛ فصل اول به معرفی پیشینه‌ خانوادگی، تحصیلات اولیه، تحصیل در حوزه علمیه مشهد و روایت خاطراتی از دوران کودکی و جوانی حجت‌الاسلام طباطبایی اختصاص دارد.


فصل دوم، نحوه آشنایی حجت‌الاسلام طباطبایی با جریان‌های سیاسی-مذهبی را به تصویر می‌کشد؛ نحوه آشنایی با شهید نواب صفوی و عضویت در جمعیت فدائیان اسلام، ماجرای بازداشت در سن 17 سالگی،  شرکت در کانون نشر حقایق اسلامی، ارتباط با آیات کفایی و میلانی و توصیف فضای سیاسی حوزه در اوایل دهه 40 بخشی از مباحث این فصل است.


فصل سوم شروع مبارزات مذهبی سیاسی را تا اوج‌گیری مبارزات انقلابی در مشهد روایت می‌کند و فصل چهارم به بازخوانی وقایع کشور در دوران تبعید امام خمینی می‌پردازد. در همین فصل ماجرای ترور منصور نیز روایت می‌شود. خاطرات حجت‌الاسلام طباطبایی از ملاقات با امام در نجف و شرکت در جلسات درس ایشان، روابط علمای نجف با امام خمینی، فعالیت‌های سیاسی شهید صدر، ماجرای ملاقات امام با آیت‌الله حکیم و... از دیگر مباحث مهم این فصل است.


از آنجا که مرحوم حجت‌الاسلام طباطبایی با آیت‌الله شهید سعیدی نسبت فامیلی داشت، فصل پنجم به روایت خاطراتی درباره این شهید نهضت اسلامی اختصاص دارد و فصل ششم خاطرات دوران زندان حجت‌السلام طباطبایی را دربرمی‌گیرد. در این فصل مرحوم طباطبایی به بیان تحلیل‌ها و خاطرات خود از سازمان مجاهدین خلق نیز می‌پردازد.



فصل هفتم با عنوان "در آستانه‌ پیروزی انقلاب" مربوط به خاطرات حجت‌الاسلام طباطبایی از اوج‌گیری مبارزات و وقایع منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است. فصل هشتم و پایانی هم به فعالیت‌های حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده شده است. در صفحات پایانی نیز، تصاویر ناب و کمتر دیده شده از این مبارز انقلابی منتشر شده است.


کتاب "خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی طباطبایی شیرازی" تدوین طاهره خدارحمی، با شمارگان 1000 نسخه در 300 صفحه به قیمت 26 هزار تومان، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شده است.


علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در: خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22211174 تماس بگیرند.
نظر بدهید