بازار می‌تواند اوضاع کاغذ را بهبود ببخشد
شنبه 29 دي 1397

بازار می‌تواند اوضاع کاغذ را بهبود ببخشد

انتشارات اسلامی با سابقه 55ساله در صنعت نشر از جمله ناشران موفق در حوزه کتب عمومی است. با آقای نظیفی، مدیر انتشارات، در خصوص وضعیت فعلی این انتشارات گفت‌وگو کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، انتشارات اسلامی در سال ۱۳۴۱ در بازار بین الحرمین تاسیس شد و با بیش از پانصد عنوان کتاب در حوزه‌های کتب مرجع از بزرگانی چون آیت‌الله جعفری، الهی قمشه‌ای و شهید مطهری در صنعت نشر فعال است.
 
انتشارات اسلامی با سابقه 55ساله در صنعت نشر از جمله ناشران موفق در حوزه کتب عمومی است. با آقای نظیفی، مدیر انتشارات، در خصوص وضعیت فعلی این انتشارات گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
نظیفی، مدیر انتشارات اسلامی، با اشاره به تازه‌های نشر این انتشارات گفت: به تازگی چند کتاب در حوزه ادبیات فارسی داشتیم با نام «چهار گوهر» در قطع پالتویی که شامل دیوان حافظ، بوستان، گلستان و رباعیات خیام است و با جلد چرمی به چاپ رسیده‌اند. کتاب دیگری از مرحوم محدث داریم که ترجمه ‌علی زیادی از آن به چاپ رسیده است؛ ولی ما سعی کردیم ترجمه به‌خصوصی از آن ارائه کنیم؛ بنابراین ترجمه بخش‌هایی از آن را چند نفر از طلاب قم به عهده گرفتند و چهار پنج سال برای ترجمه آن وقت گذاشتند. به لطف خدا کارهای صفحه‌بندی آن انجام شده و قصد چاپ و انتشار آن را داریم.
 
وی در ادامه به معرفی کتبی پرداخت که تجدید چاپ شده‌اند و افزود: یک قرآن معطر بدون ترجمه داشتیم که برای کشورهای عربی ارسال کردیم. چند وقتی هست که تمرکزمان بیشتر برای کتب نفیس بوده است. چند قلم حافظ به بازار عرضه کردیم، رباعیات خیام که با کاغذ گلاسه بوده و به بازار عرضه شده، همچنین بوستان و گلستان و داستان‌های شاهنامه که در قطع جیبی منتشر شده که ظرف ده روز آینده به بازار عرضه خواهد شد‌.
 
نظیفی با اشاره به کتب پرفروش این انتشارات تصریح کرد: چند قلم قرآن داریم که تیراژ خوبی داشته و از آن استقبال شده است. همچنین دیوان‌های اشعار سالی یک یا دو بار تجدید چاپ می‌شوند. به علاوه کتاب «آئین همسرداری» نزدیک به پنجاه سال است تجدید چاپ می‌شود و فروش خوبی دارد و استقبال از آن فوق‌العاده بوده و دارای بیشترین تیراژ در بین کتب دیگر بوده است.
 
این فعال حوزه نشر و کتاب با اشاره به مشکلات پیش روی ناشران افزود: در حال حاضر کارگروه کاغذ در حال انجام اقداماتی جهت بهبود اوضاع کاغذ هستند؛ اما توصیه ما این است که روال این کار به عهده بازار گذاشته شود. عرضه و تقاضای کاغذ باید در بازار صورت بگیرد تا این اختلاف قیمتی که در بازار وجود دارد، باعث سوءاستفاده نباشد و از آن جلوگیری شود‌. چون ما خاطرمان هست که دولت زمانی کاغذ دولتی می‌داد؛ اما عده‌ای که اصلا ناشر نبودند، آن را تحویل می‌گرفتند و سوءاستفاده می‌کردند. به نظر من باید بر بخش توزیع نظارت داشته باشند. اینکه خود دولت بخواهد مستقیماً تولیدکننده را زیر نظر داشته باشد، راهکار مناسبی نیست. ‌بقیه مواد اولیه هم به‌عنوان مثال چرم افزایش دو سه برابری داشته، ملزومات چاپ هم همین‌طور. به نظر من الان راهکاری وجود ندارد که بتواند این صنف را نجات دهد.
نظیفی ادامه داد: اگر واقعاً قرار است تحولی در کل کارها ایجاد شود، بهتر است که به شکل جامع و کاملی باشد تا اینکه با تصمیمات لحظه‌ای هزینه‌های بیشتری به صنعت چاپ تحمیل کنند. من چاپ‌خانه‌های زیادی می‌شناسم که در حال جمع‌آوری ماشین، وسایل و اخراج کارگر هستند. همه این‌ها زیرمجموعه نشر هستند. وقتی این بخش‌هایی که با صنعت نشر ارتباط دارند دچار ضعف و خلل بشوند و دسترسی به مواد اولیه سخت و هزینه‌بر شود، این باعث کاهش و افت تولید می‌شود. درنتیجه افراد سرمایه‌های خود را در تولید دخیل نمی‌کنند. فکر می‌کنم اگر این موارد به خود مردم واگذار شود، خیلی بهتر می‌توانند مدیریت کنند.
نظر بدهید