به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، خانم بهجت افراز، از بانوان انقلابی که مدت‌های مدید در اداره امور اسراء و مفقودین خدمت کرد، دار فانی را وداع گفت. به این بهانه، کتاب خاطرات وی که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است برای استفاده علاقمندان معرفی می‌شود.
چنان که در مقدمه این اثر آمده است: «در خاطرات خانم افراز، ناگفته‌هایی از دو خواهر ناكام ـ محبوبه و رفعت ـ قربانیان سازمان مخوف منافقان بازگو گردیده است كه تاكنون با چنین شرح و بسط انتشار نیافته بود. همچنین در خاطرات خانم افراز گوشه‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی مدرسه‌ رفاه بیان می‌شود؛ ضمن اینكه فعالیت‌های فرهنگی راوی در ایام انقلاب و بعد از آن، به‌ویژه ارائه‌ خدمات به اسرا و مفقودان در هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، مرور گردیده است.»
مدیریت مجتمع زینب(س) كرج در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران كه بخشی از خاطرات خانم افراز را تشكیل می‌دهد، ما را با فعالیت گروهك‌های ضدانقلاب در مدارس و همچنین چگونگی جمع‌آوری كمك‌های مردمی برای یاری‌رسانی به جبهه‌های جنگ در آن ایام آشنا می‌كند. همچنین خاطرات وی درباره‌ فعالیت در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند نیز اطلاعات تازه‌ای در این زمینه به دست می‌دهد.
کتاب خاطرات ام‌الاسراء شش فصل دارد؛ فصل اول به عنوان «زندگی در جهرم» كه به ده بخش تقسیم شده است، به مسائل مختلف زندگی وی مانند خانواده و فضای مذهبی آن، چگونگی تحصیل در مكتب‌خانه، دبستان و اخذ دیپلم از دانش‌سرای تربیت معلم شیراز و اشتغال به تدریس در مدارس شهر جهرم و شیراز پرداخته است و تا سال 1346 را دربرمی‌گیرد.
فصل دوم یكی از مهم‌ترین فصل‌های خاطرات وی می‌باشد كه به دو بخش به نام‌های «انتقال به تهران» و «مدرسه‌ رفاه و مدارس دولتی» تقسیم شده است و به چگونگی اقامت آنها در تهران و تدریس خانم افراز و خواهرانش در مدرسه‌ رفاه می‌پردازد. فصل سوم هم شامل بخش محدودی از خاطرات خانم افراز درباره‌ چگونگی فعالیت خواهرانش در سازمان مجاهدین خلق است.
در فصل چهارم، خانم افراز به ذکر خاطرات خود از رخدادهای انقلاب اسلامی در سال 1357 و مراسم استقبال از امام و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن آن سال می‌پردازد. مدیریت او در مجتمع آموزشی زینب(س) و فعالیت او در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند مباحث دیگری از این فصل است.
فصل پنجم فعالیت او در جمعیت هلال احمر و تأسیس اداره‌ امور اسرا و مفقودان را دربرمی‌گیرد و فصل ششم كه آخرین بخش كتاب می‌باشد، به چگونگی ارتباط با اسرای ایرانی در عراق پرداخته است و درباره‌ برخی از نامه‌های تكان‌دهنده آنها، برنامه‌های معنوی اسرا در اردوگاه‌های بعثی، بازگشت آنها به ایران و تشكیل ستاد آزادگان جهت رسیدگی به امور نیز مطالبی آمده است.
کتاب خاطرات ام‌الاسرا، تدوین حکیمه امیری، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برای اولین بار در سال 1387 چاپ شده است.
علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در: خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22211174 تماس بگیرند.