دردسرهای یک مدیر مدرسۀ پسرانه در جنوب تهران در سال ۵۵
شنبه 13 بهمن 1397

دردسرهای یک مدیر مدرسۀ پسرانه در جنوب تهران در سال ۵۵

رمان «خلوت مدیر» اثر علی اکبر والایی به دردسرهای یک مدیر مدرسه پسرانه در جنوب شهر تهران در میانه سال‌های ۵۵ تا ۵۷ می‌پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، انتشارات به‌نشر در مجموعه «رمان انقلاب اسلامی» خود «خلوت مدیر» نوشته علی اکبر والایی را با شمارگان هزار نسخه، ۳۶۸ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان منتشر کرد. این رمان پیشتر در سال ۱۳۸۹ توسط انتشارات نیستان به بهای هفت هزار تومان منتشر شده بود و اکنون به‌نشر آن را بازنشر کرده است.

«خلوت مدیر» رمانی با حال و هوای روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است و روایت آن در بین سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ اتفاق می‌افتد. نویسنده در این رمان داستان شخصی به نام حمید مهران را روایت می‌کند که حکم مدیریتش بر یکی از مدارس پسرانه جنوب شهر تهران در سال ۱۳۵۵ صادر می‌شود. این مدرسه پیشتر در فاصله کوتاهی چهار مدیر عوض کرده است و او اکنون پنجمین مدیر آن مدرسه است.

حمید مهران، مدیری خوش فکر، زیرک و دلسوز است که قصد دارد اوضاع مدرسه را به سامان کند. او در بررسی همکاران خود متوجه می‌شود که آقای مجد معاون مدرسه تنها شخص قابل اعتمادی است که می‌تواند برای بهتر شدن اوضاع روی کمک او حساب کند.

خلوت مدیر، بیش از هر چیز، اثری انسانی و به شدت عاطفی است. فضایی که در خلوت مدیر ترسیم گردیده، نمادی از فضایی که سخت فساد آلود و مسموم است. اخلاق و ارزشهای انسانی در آن رنگ باخته است و در دورنمای زمانه، تنها یک راه باقیست. قدم گذاردن در مسیری که افق روشن نجات را نوید می‌دهد. خلوت مدیر، روایت سرگشتگی‌هاست، و حدیث سالیان سال جراحت روح و رنج تنهایی آدمیان است. روایت شوره زاری است که از میانش گلهای شرافت و پاکی سر بر آورده اند. روایت آدمهایی است که از زخم زمانه به تنگ آمده اند و به دنبال مفری برای رهایی‌اند.

علی اکبر والایی، داستان‎‌نویس، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس معاصر است. او نیمه اول دهه شصت را در آموزش و پرورش به عنوان مربی هنری به قصه گویی و تدریس داستان و نمایشنامه پرداخت و داستان‌نویسی را نیز ار سال ۱۳۶۴ به طور جدی آغاز کرد. از سال ۱۳۶۵ نیز به عنوان نویسنده همکاری‌اش را با برنامه قصه ظهر جمعه رادیو آغاز کرد و نزدیک به ۱۲ سال این همکاری را ادامه داد.

از میان دیگر آثار منتشر شده علی اکبر والایی می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «سرزمین خدایان»، «آن سوی تاریکی»، «پرستوی سال‌های جنگ»، «نغمه ساز فاراب»، «علامه مجلسی»، «رسته سنگ اندازان»، «پرنده‌ای که تبعید شد»، «عهد مجاهد»، «باد در گیسوان آتش»، «ناگهان آن پر رقصان افتاد»، «سال‌های ارغوان» و...

نظر بدهید