«چهرۀ برتر و ماندگار داستان انقلاب » تجلیل می‌شود
سه شنبه 16 بهمن 1397

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران

«چهرۀ برتر و ماندگار داستان انقلاب » تجلیل می‌شود

همزمان با فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در مراسم پایانی جایزه ادبی شهید حبیب غنی پور، از زنده یاد امیرحسین فردی به عنوان «چهره برتر و ماندگار چهل سال داستان انقلاب اسلامی» تجلیل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، محمد ناصری دبیر هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی پور و عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) در گفت و گو با خبرنگار پایگاه ادبی شهید حبیب غنی پور،  با اعلام این خبر گفت:‌ در آخرین جلسه شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) که با حضور اعضای این شورا برگزار شد، ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص چهره های برتر داستان انقلاب که در چهل سال اخیر در این زمینه درخشیده اند و بنای رفیع داستان انقلاب را استواری بخشیده اند،  با رای قاطع اعضای حاضر، زنده یاد امیر حسین فردی به عنوان «چهره برتر و ماندگار داستان انقلاب» انتخاب شد.

با توجه به جایگاه رفیع این نویسنده متعهد و فعال در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی که علاوه بر نوشتن و قلم زدن در این مسیر،  خود بنیانگذار و از پیشکسوتان شکل گیری ادبیات انقلاب اسلامی به شمار می آید،  مقرر شد در مراسم پایانی هفذهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی پور از این شخصیت ارزشمند و تاثیرگذار در تولید و گسترش ادبیات انقلاب اسلامی و بخصوص داستان انقلاب،  تجلیل و قدرشناسی شود.

با «امیر ادبیات انقلاب» بیشتر آشنا شویم!

زنده یاد امیر حسین فردی به عنوان نویسنده ای متعهد و ووفادار به ارزش های والای دین مقدس اسلام و در جایگاه یکی از بنیانگذاران شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در آبان ماه ۵۸، به حوزه اندیشه و هنر اسلامی پیوست و درهمان سال ها با همراهی شهید حسن جعفربیگلو و محسن مخلباف بخش ادبیات داستانی در حوزه را بنیانگذاری کرد. پس از این اقدام هوشمندانه و تاثیرگذار در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی نشریه“سوره بچه های مسجد”  را که مرتبط با ادبیات کودکان و نوجوانان بود را راه اندازی و شش شماره از آن را  با همکاری بچه های مسجد جوادالائمه (ع)  و دیگر علاقه مندان به موضوعات فرهنگی و ادبی متعهد و انقلابی منتشر کرد.

وی در شهریور ماه سال ۶۱ به کیهان بچه ها دعوت و به عنوان سردبیر، عهده دار هدایت قدیمی ترین نشریه کودکان و نوجوانان کشور شد و مدتی بعد به علت اختلاف نظراتی که در حوزه پیش آمد، آنجا را ترک و تمام انرژی و توان خود را صرف برنامه ریزی و انتشار منظم و هدفمند نشریه خواندنی کیهان بچه ها کرد.

زنده یاد فردی در سال ۶۸ “کیهان علمی” را راه اندازی و با همکاری بزرگانی چون “استاد احمد بیرشک” جایگاه شایسته ای به این نشریه به عنوان اولین مجله علمی کودکان و نوجوانان بخشید.

امیرحسین فردی با تدوام اقداماتی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در محله محل سکونت خود و دوستان و همراهانش آغاز کرده بود، در دهه ۶۰ “جلسات داستان نویسی مسجد جوادالائمه” را هر هفته به طور منظم در کتابخانه مسجد، تشکیل داد. در این جلسات که به صورت کارگاهی اداره می شد، رمانهای بزرگ جهان و داستانهای نوشته شده اعضا خوانده و مورد بحث و نقد قرار می گرفت. پس از تربیت شاگردانی چند، در سال ۱۳۷۵، با به راه اندازی “جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی پور” با همکاری شاگردان دیروز، که امروز با عنوان “شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه” فعالیت می کنند، جنبه گسترده تری به فعالیت های ادبی مسجد داد.

این نوسینده پر تلاش و متعهد در سال ۱۳۷۷، در تشکیل “انجمن نویسندگان کودک ونوجوان” نقش آفرینی و در سال ۱۳۷۸ در تشکیل “انجمن قلم ایران” حضوری موثر داشت.

استاد امیر حسین فردی در سال ۱۳۸۱ به مناسبت بیستمین سال سردبیری اش در کیهان بچه ها، در مراسم بزرگذاشتی که با عنوان “بیست سال عاشقی” برگزار شد تجلیل  و در همان سال از وی برای حضور مجدد در “حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی”  دعوت به عمل آمد. بدین ترتیب او بعد از بیست سال جدایی از حوزه، با عنوان “مدیر کارگاه قصه و رمان” به خانه هنر انقلاب بازگشت و در این فرصت  جدید برای خدمت بیشتر به ادبیات انقلاب اسلامی تلاش گسترده ای را برای رونق دادن به “ادبیات انقلاب اسلامی” آغاز کرد که در ادامه منجربه شکل گیری “جشنواره داستان انقلاب اسلامی” شد. زنده یاد فردی در سال ۱۳۸۷، موفق به دریافت “نشان درجه یک هنری” از وزارت فرهنگ وارشاد شد.

او که عاشقانه و صادقانه تمامی وقت و توان خود را برای خدمت در حوزه ادبیات انقلاب به کار گرفته بود، در شهریور ماه سال ۱۳۸۹ به “مدیریت دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری” منصوب و تا پایان عمر پر ثمر خود  –در کنار مدیرمسئولی کیهان بچه ها- در این مرکز در خدمت ادبیات انقلاب اسلامی بود.

در سال ۱۳۹۱،  از این مرد بزرگ و پر تلاش در اولین “جشنواره پیش نگاران مطبوعات” به عنوان یکی از پیش کسوتان عرضه مطبوعات، تقدیر به عمل آمد.

امیرحسین فردی بیشترین مدت عمر پر ثمرش را به تربیت شاگردانی پرداخت که امروزه هر یک سکاندار بخشی از فرهنگ و ادب این مرز و بوم هستند و به همین علت کمتر فرصت نوشتن و طبع اثر پیدا کرد. اما در عین حال با تلاش و جدیتی و ظرفیت ادبی و طبع نویسندگی که در وجود خود داشت، موفق شد طی سالیان خدمت و بالندگی وجودی خود رمان ها و کتاب هایی همچون “آشیانه در مه” ، “سیاه چمن” ، “اسماعیل” ، “گرگ سالی” و…  را به جامعه ادبی و انقلابی ایران اسلامی  تقدیم نماید. ارایه این آثار با قلمی پرتوان، نثری لطیف و پرمحتوا و داستان هایی پر کشش و بومی توانسته است نام وی را به عنوان “امیر ادبیات انقلاب” جاودان و در عرصه ادبیات انقلاب متعهد و انقلابی ماندگار کند. پس از یک دوره بیماری و در پی تلاش های بی وقفه این بزرگمرد دوست داشتنی،  قلب مهربان امیرخان در غروب روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، به ناگهان از کار ایستاد و روح بی قرارش، به دیدار یاران شهیدش شتافت.

گفتنی است، مراسم پایانی هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی پور، در روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه پس از نماز مغرب و عشا در محل شبستان مسجد جوادالائمه (ع) برگزار می‌شود.

نظر بدهید