کاغذ را از دست دلالان خارج کنند و به اهلش بسپارند
دوشنبه 29 بهمن 1397

کاغذ را از دست دلالان خارج کنند و به اهلش بسپارند

رستمی، مدیر انتشارات آل‌احمد: باید در موضوع کاغذ تجدید نظر بکنیم و این مسئله را به اهلش بسپاریم و آن را از دست دلالان بازار خارج کنیم. دولت فعلی این موضوع را رها کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، از ناشران موفق در حوزه دفاع مقدس می‌توان از انتشارات «آل‌احمد» نام برد. این انتشارات با سابقه ده‌ساله در صنعت نشر، کتب بسیاری را در حوزه دفاع مقدس به بازار کتاب عرضه کرده است. صحبت‌های علی رستمی، مدیر انتشارات آل‌احمد را در خصوص وضعیت این انتشارات را می‌‌خوانید:
 
علی رستمی، مدیر انتشارات آل‌احمد، با تشریح وضعیت فعلی این انتشارات گفت: انتشارات آل‌احمد حدود ده سالی است که مجوز نشر دارد؛ اما تقریباً از سال ۸۹ به بعد وارد حیطه نشر شده است. قبل از آن، تعداد کمی کتاب با موضوعات مذهبی به چاپ رساندیم. منتهی از سال ۸۹ به بعد فقط بر موضوع دفاع مقدس متمرکز شدیم. در حوزه دفاع مقدس و رویکرد پژوهش‌محور حدود چهل عنوان کتاب داشتیم. علاوه بر کتاب‌هایی که کار کردیم، به برخی از ناشران و نهادها و ارگان‌های فرهنگی مشورت دادیم و پروژه‌هایی برای آن‌ها انجام دادیم؛ اما کتاب‌ها به نام خودشان چاپ شد.
 
وی افزود: به‌جهت اینکه بنده قبل از ورود به انتشارات‌آل‌احمد، مدیر انتشارات بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بودم، در آن ایام توفیق داشتم با بسیاری از نویسندگان، شعرا و پژوهشگران بزرگی که در زمینه دفاع مقدس قلم می‌زدند، آشنا شوم و بنابر موضوعی که کار می‌کنیم، از مشورت و قلم آن‌ها بهره می‌گیریم.
 
رستمی ضمن معرفی جدیدترین آثار انتشارات آل‌احمد گفت: کتابی داشتیم به نام شهید خرازی با نام «حسین خرازی و دفاع مقدس» به‌قلم خانم مهری عسگری. کتاب دیگری داریم که یادنامه صد شهید بانک صادرات کشور است و دیگری با موضوع اقتصاد مقاومتی به قلم خانم اشرف‌السادات موسوی که دانشجوی دکترا اقتصاد هستند.
 
او در ادامه به معرفی کتب در دست چاپ این انتشارات پرداخت و افزود: فعلاً بنا نداریم کتب در دست چاپ خود را معرفی کنیم؛ اما همه توان و سرمایه‌مان را معطوف کرده‌ایم که ان‌شاءالله اگر توان مالی اجازه دهد، حدود بیست عنوان کتاب را برای نمایشگاه تجدید چاپ کنیم.
 
وی ضمن معرفی کتب پرفروش انتشارات آل‌احمد گفت: کتب «یوسف‌نامه»، «یوسف ما» و «مهمانی آخر» هر سه به قلم خودم هستند. «یوسف‌نامه» و «مهمانی آخر» دوبار و «یوسف ما» سه بار تجدید چاپ شده‌اند.
«مهمانی آخر» زندگینامه جهادگر شهید محمدحسن کسایی، فرمانده جهاد آذربایجان در دفاع مقدس است. «یوسف‌نامه» مجموعه غزل‌های سروده‌شده برای شهدای مفقودالاثر و «یوسف ما» زندگینامه شهید علیرضا خزایی است.
 
مدیر انتشارات آل‌احمد در پایان به تشریح مشکلات ناشران پرداخت و تصریح کرد: مشکلاتی که در حال حاضر همه ناشران با آن مواجه هستند و باعث تعطیلی آن‌ها شده، بحث کاغذ است که از سال 86 به بعد تشدید شد و ناشران به حال خودشان رها شدند. قبلاً دولت کاغذ را به تعداد تیراژی که شمارشگران ارشاد تأیید می‌کردند، در اختیار ناشران قرار می‌داد. متأسفانه در دولت آقای احمدی‌نژاد یارانه کاغذ برداشته شد و کاغذ در بازار رها شد و این باعث سوءاستفاده از کاغذ شد. کاغذ ارزان که هشت تومان سهمیه‌ای بود، به پانزده تومان آزاد رسید و این باعث حذف آرام‌آرام کتاب از سبد مصرفی خانواده‌ها شد. همان زمان من فریادهایی زدم که خیلی مؤثر واقع نشد. الان دوباره باید در موضوع کاغذ تجدید نظر بکنیم و این مسئله را به اهلش بسپاریم و از دست دلالان بازار خارج کنیم. ارشاد اگر این موضوع را جدی بگیرد، حتماً موفق خواهد شد. اگر ارشاد به شیوه دولت آقای خاتمی و قبل از آن برگردد، خیلی روند رو به رشدی خواهد داشت. دولت فعلی این موضوع را رها کرده است. تقریباً تا سال ۸۶ وضعیت خوب بود. پس از آن وضعیت خراب شد. یعنی کاغذ را آزاد و از حیطه وظایف ارشاد خارج کردند که این باعث تبعات زیادی شد که الان جای مطرح کردن آن نیست. در این وضعیت ناشران مجبور شدند به چاپ دیجیتال روی آورند که همین موضوع باعث ضربه بزرگی به اعتماد عمومی مردم شد.
نظر بدهید