حسن‌بیگی: مشکلات حوزه نشر با افزایش سرانه مطالعه حل می‌شوند
شنبه 20 آذر 1395

حسن‌بیگی: مشکلات حوزه نشر با افزایش سرانه مطالعه حل می‌شوند

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده ضمن ابراز تأسف از نبود احساس نیاز در مردم برای خرید کتاب و مطالعه آن، گفت: حل مشکلات حوزه نشر و فعال شدن چرخه نشر کشور با افزایش سرانه مطالعه ممکن می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایبنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز دوشنبه‌ (1 آذر 1395) با اهالی قلم و نشر در هتل انقلاب بیان کرد: «خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم». در این راستا «ایبنا» در نظر دارد ضمن بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست صنعت مهم و جامعه‌ساز نشر با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی از منظر کارشناسان حوزه‌های مختلف، به این مهم بپردازد.

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» در این‌باره اظهار کرد: نویسندگان کشور برای این‌که بتوانند بهتر و بیشتر از پیش دست به قلم شوند و نسبت به تولید آثار فاخر اقدام کنند، نیازمند داشتن زندگی آرام و راحتی هستند، به‌گونه‌ای که بدون دغدغه تأمین معاش، به نوشتن بپردازد؛ سالهاست که این انتظار میان اهالی قلم و نشر وجود دارد، اما متأسفانه برآورده نمی‌شود.

وی توضیح داد: البته این سخن به آن معنا نیست که به ناشران به‌ منظور فروش کتاب‌هایشان سوبسید داده شود، کاغذ ارزان در اختیارشان قرار بگیرد، به نویسندگان حقوق ماهیانه تعلق بگیرد و از نویسندگان و ناشران به‌منظور حمایت، کتاب خریداری شود. متأسفانه این سیاست‌های فرهنگی اشتباه در این مدت وجود داشته و هنوز هم وجود دارند. دولت در این مدت با این سیاست‌های اشتباه در تلاش بوده که اندام نحیف نشر را با مسکن یا مولتی‌ویتامین سالم نگه دارد، در حالی‌که به اعتقاد من، درمان این بیمار (حوزه نشر) افزایش سرانه مطالعه است.

این نویسنده گفت: برای این‌که چرخه نشر کشور فعال شود، باید خروجی آن‌را درست کرد. یعنی باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را با طراحی برنامه‌های ویژه نهادینه کرد تا نیازهای نویسندگان و ناشران توأمان برطرف شوند. بدون تردید با تحقق این مهم خود به خود تعداد کتابفروشی‌های کشور بیشتر از تعداد سوپرمارکت‌های آن خواهد شد.

حسن‌بیگی بیان کرد: قابل ذکر است که وضعیت سینمای کشور بعد از انقلاب اُفت کرده بود و دقیقا شرایط فعلی کتاب مانند شرایط سینمای آن زمان بود. در دهه 70 سیاست فرهنگی دولت در عرصه سینما به‌گونه‌ای شد که مردم را برای حضور در سینما تشویق کرد. به همین دلیل دولت بازسازی سالن‌های سینما آغاز کرد؛ نتیجه همانی شد که اکنون مشاهده می‌کنیم، یعنی حرکت چرخه سینما به‌صورت میلیاردی. این موضوع باعث ایجاد نشاط میان سینماگران و به‌مراتب باعث تولید فیلم‌های متعدد و باکیفیت شد. معتقدم در حوزه کتاب نیز چنین اتفاقی باید بیفتد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه به‌تنهایی بلکه با همکاری سایر نهادها و ارگان‌های فرهنگی به جای ارائه حمایت‌هایی به شکل فعلی، به گسترش فرهنگ کتابخوانی بپردازد.

 
نظر بدهید