سال ۹۸، سال فشار به دستگاه‌ها برای خودکفایی در تولید کاغذ است
سه شنبه 14 اسفند 1397

سال ۹۸، سال فشار به دستگاه‌ها برای خودکفایی در تولید کاغذ است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: سال آینده سال فشار مجمع ناشران انقلاب به دستگاه‌ها برای خودکفایی در تولید کاغذ است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری آنا، میثم نیلی در همایش «صنعت نشر در دهه پنجم انقلاب اسلامی» که در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی در روزهای اخیر سه نشست تخصصی را با حضور تعدادی از اعضای مجمع، فعالان حوزه چاپ و نشر کتاب ، نمایندگان مجلس و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده است.
وی اظهار کرد: یکی از نشست‌ها به موضوع بحران کاغذ به عنوان یک بحران جدی که همه با آن درگیری هستند، اختصاص داشت. کاغذ به عنوان مهم‌ترین ماده لازم برای تولید کتاب، نیازمند تدبیر است. ما هر روز در قیمت کاغذ دچار نوسان هستیم؛ قیمت کاغذ غیرمنطقی و غیراصولی است. این یک هشدار برای ما محسوب می‌شود.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ناشران و تعدادی از واردکنندگان و چاپخانه‌داران تشکیل شد، بحث بحران کاغذ در دو وضعیت آینده و اکنون بررسی شد. برای وضعیت کنونی کاغذ، قرار شد نامه‌ای با امضای ناشران جبهه انقلاب اسلامی برای ارکان مختلف نظام تنظیم شود. البته ناشران دیگر هم می‌توانند در تنظیم و امضای این نامه که تا آخر همین هفته آماده خواهد شد مشارکت کنند. در این نامه بر لزوم تولید داخلی کاغذ تأکید شده است و ریزمشکلات تولیدکنندگان، تجار و مصرف کنندگان کاغذ نیز بیان شده است. ضمن این که سیاست‌ها و راهکارهایی نیز به دولت پیشنهاد شده است.
وی عنوان کرد: همچنین قرار شد تا قبل از عید نوروز جلسه‌ای را در کمیسیون فرهنگی مجلس و با حضور وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و نمایندگان تشکل های حوزه نشر با محوریت کاغذ برگزار کرده و موارد مطروحه را بررسی کنیم.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه گفت: حل بحران کاغذ در وضع آینده بیش از هرچیز نیازمند خودکفایی است. رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که در این‌باره هشدار دادند اما نه دولت‌های گذشته و نه دولت‌های فعلی اهتمامی به این امر ندارند. با صحبت‌هایی که در جلسات خود داشتیم قرار شد مجمع ناشران انقلابی در سال ۱۳۹۸ به وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه فشار بیاوریم؛ بنابراین سال آینده سال فشار به دستگاه‌ها برای خودکفایی در کاغذ است و مجمع ناشران انقلابی در این باره اقدام خواهد کرد.
نیلی به بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون برن ( حمایت از آثار ادبی و هنری) را محور یکی دیگر از کمیسیون‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: بدون تعارف، افراد غیرمتخصص در زمینه نشر و فرهنگ و بسیار بی‌میالات در زمینه مفهوم استقلال کشور، در مسیر این لایحه تلاش می‌کنند؛ «مالکیت فکری» امری پذیرفته شده و مفید است و سال‌هاست که درباره آن قانون داریم. اشکالاتی بر این قانون و شیوه اجرای آن وارد است که باید اصلاح شود، اما افرادی که برای تصویب این قانون تلاش می‌کنند، می‌خواهند ما به دست خودمان یک ان‌پی‌تی و یک پروتکل الحاقی جدید را این بار در حوزه فرهنگی بپذیریم. به این ترتیب به لحاظ اقتصادی وضعیت نشر به مراتب بدتر از وضع کنونی شده و دولت به یک پلیس برای گرفتن حق دولت‌های خارجی تبدیل می‌شود. ابرقدرت‌هایی که پیش از این در حوزه اقتصادی، علمی و امنیتی ما را تحریم کرده بودند این توانایی را پیدا می‌کنند که در حوزه فرهنگی هم ما را تحریم کنند.
وی افزود: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس در کمیسیون قضایی و با محوریت آقای محمود صادقی این موضوع را پیگیری می‌کنند. این جریان خیلی آرام و بی سروصدا پیش می‌رود. محمع ناشران انقلاب در چند سال اخیر، در این زمینه کارهای زیادی انجام داده است و لازم است که پیگیری‌ها با جدیت دنبال شود. قرار است جلساتی را با اعضای کمیسیون قضایی و فرهنگی داشته باشیم. در جلسه‌ای هم که امروز در مجمع ناشران انقلاب داشتیم، اعضای جلسه از جمله چند تن از اساتید حقوق دانشگاه تهران و وکلای دادگستری همگی مخالف این لایحه بودند.
نیلی عنوان کرد: قرار شد این موضوع را از طریق مجلس دنبال کنیم، البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید پاسخگوی این لایحه باشد. لایحه‌ای که در دولت تهیه شده و الان قریب به هشت ماه است که در کمیسیون قضایی مجلس توسط آقای صادقی دنبال می‌شود؛ چراکه تبعات منفی تصویب و اجرای این لایحه به مجموعه وزارت ارشاد و صنعت نشر و کتاب کشور باز می‌گردد.
لازم به ذکر است همایش صنعت نشر در دهه پنجم انقلاب اسلامی به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی با شعار «آنچه هستیم، آنچه باید باشیم» و با حضور جمعی از ناشران فعالان حوزه کتاب و نویسندگان و مؤلفان برگزار شد. بررسی بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع فعلی، بررسی ابعاد قوانین حقوق مالکیت فکری و ادبی در کشور و چاره‌اندیشی برای حل مشکلات توزیع و ترویج کتاب از جمله موضوعاتی است که در این همایش مورد بررسی قرار گرفت.
نظر بدهید