فاضل نظری در شعر معاصر معجزه خواهد کرد
چهارشنبه 15 اسفند 1397

فاضل نظری در شعر معاصر معجزه خواهد کرد

مراسم رونمایی از کتاب جدید فاضل نظری با حضور جمعی از شاعران برگزار شد. بهاء‌الدین خرمشاهی در این مراسم درباره ویژگی‌های شعر نظری گفت: او معجزه‌ها در شعر معاصر ما خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم جشن انتشار دفتر شعر «اکنون»، تازه‌ترین دفتر شعر فاضل نظری با حضور محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، بهاالدین خرمشاهی، قرآن پژوه، ساعد باقری، شاعر، محمد صالح علا، بهروز شعیبی کارگردان سینما و در میان جمع کثیری از دوستداران این شاعر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
ساعد باقری، از شاعران و منتقد ادبی معاصر در این مراسم در سخنانی گفت: من مدت‌ها به دنبال بهانه‌ای بودیم تا درباره تقوای نقد و ارتباط آن با شعر فاضل نظری صحبت کنم و به نظرم نبودن این تقوا یکی از آسیب‌های جدی در قلمرو شعر ماست.


باقری ادامه داد: شعر فاضل را مخاطب عام دیده و درک کرده و با آن ارتباط گرفته است. من تردیدی ندارم که شعر او شعری کم نظیر است. از سوی دیگر منتقدان و مخاطبان خاص هم به شعر او اقبال زیادی داشتند. با این همه نمی‌دانم چرا برخی از دوستان شاعر در تحلیل شعر او خرده می‌گیرند و حرفی نمی‌زنند که به کار شعر بیاید. نمی‌دانم چرا تنها به حواشی بسنده می‌کنند. مثلاً می‌گویند مضامین شعر او تکراری است و هیچ کدام در قلمرو نقد صحبتی نمی‌کنند. به نظر من این مقابله و مواجهه با شعر او طبیعی نیست و نمی‌دانم چرا وقتی با او مواجه می‌شوند از او چشم پوشی و به نوعی خودزنی می‌کنند.
این شاعر تأکید کرد: به فاضل خرده می‌گیرند که سبک هندی نو می‌خوانی و مضامینت را دائماً تکرار می‌کنی. او شاعر شعرهای عاشقانه است اما در اکثر این شعرها از کرامت و گذشت و قناعت و محبت و آزادی سخن گفته. اگر شعر اجتماعی چنین نیست پس شعر اجتماعی چیست؟ مگر جز این است که قرار است شعر در خدمت تأثیرگذاری بر مخاطب باشد؟ آیا یک غزل از او می‌توان یافت که درآن تأثیرپذیری‌اش از زندگی دین‌مدارانه را نبینیم.
وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جنس مخاطبان ما طوری است که فضای امروز شعر ما آنها را از ما گریزان کرده است. حالا وقتی شاعری پیدا شده که می‌تواند با این مخاطب گریز پا ارتباط برقرار کند و با او حرف بزند، حیف نیست که اهالی شعر او را می‌رانند.
باقری تصریح کرد: من در شاعران معاصر کسی را نمی‌شناسم که مانند نظری شعرش در دل مخاطبان نشسته باشد و نمی‌فهمم که چرا در مقابل این شعر چنین مقاومت‌های بیهوده‌ای وجود دارد و سعی نمی‌کنیم به کمک آن هم‌افزایی کنیم.

در بخش دیگر این مراسم بهاالدین خرمشاهی شاعر و حافظ پژوه نامدار در سخنانی گفت: پدیده‌ترین شاعر روزگار ما بدون شک فاضل نظری است. در روزگاری که من به دنبال پیدا کردن مطلع‌های خوب غزل فارسی بودم، زمانی که به شعر او رسیدم گفتم اگر این شعر نقطه آغازی برای کارم نباشد، بدون شک نقطه پایان است. حال خوبی که از مطلع‌های غزل او به من دست داده، مدت‌هاست که در خوانش هیچ یک از غزل‌های دیگر به من نرسیده است. حالا که او به یک سوم عمر طبیعی‌اش رسیده است به شما وعده خواهم داد که خواهید دید او معجزه‌ها در شعر معاصر ما خواهد کرد.
در بخش دیگر محمد صالح اعلا به سخنانی پرداخت و پس از آن فاضل نظری دقایقی برای مخاطبانش سخن گفت. وی با اشاره به اینکه تمایل زیادی به حرف زدن دارد و در عین حال دوست ندارد سخن بگوید، گفت: حالا حس می‌کنم که همه چیز در حال تمام شدن است. بغضی گلویم را گرفته که نمی‌دانم از کجا می‌آید؟ امروز حس می‌کنم که برای خداحافظی از دنیا باید آرزوهایمان برآورده شده باشد. من آرزویی ندارم اما امیدوارم که روزی بیاید که دنیا با حضور امام عصر(ع) لبریز از عدالت و واقعیت شود.
نظری ادامه داد: محبت دوستان شاعر همچون شلاقی است که جایش روی تن نمی‌ماند. من باید تحمل بیشتری برای این محبت‌ها می‌داشتم اما دائم به خودم می‌گویم که این حرف‌هایی که درباره تو می‌زنند را باور نکن. تو مانند کودکی که می‌خواهد راه رفتن را یاد بگیرد باید هنوز قدم بزنی و یک قدم دیگر باقی مانده است.
شاعر «اکنون» اضافه کرد: من بهترین جوایز عمرم را از دست مردم گرفتم و همیشه بهترین چیزی که برای انگیزه ایجاد کرده، همین مسئله بوده است. ما در روزگاری به سر می‌بریم که باید مواظب خودمان باشیم که حالمان خوب باشد. پس می‌خواهم از همه دوستانم که مواظب خودشان باشند.
از حواشی جالب این مراسم، حضور پرشمار علاقه‌مندان به شعر فاضل نظری بود.  میزان استقبال از مراسم جشن انتشار دفتر شعر «اکنون»؛ تازه‌ترین دفتر شعر فاضل نظری تا حدی بود که بخشی از حاضرین که به قول خودشان از شهرهای دور و نزدیک به این مراسم آمده بودند، به صورت ایستاده در این برنامه شرکت کردند.
نظر بدهید