پیوند صنعت نشر و فضای مجازی، نقطۀ مهم تمدن‌سازی / لزوم ورود جدی فعالان نشر به فضای مجازی
دوشنبه 20 اسفند 1397

در همایش «صنعت نشر در دهۀ پنجم انقلاب اسلامی» مطرح شد:

پیوند صنعت نشر و فضای مجازی، نقطۀ مهم تمدن‌سازی / لزوم ورود جدی فعالان نشر به فضای مجازی

حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی در همایش «صنعت نشر در دهۀ پنجم انقلاب اسلامی» گفت: شرایط پیش‌رو و قدرت‌گرفتن فضای مجازی بیش از این‌که تهدید باشد، فرصت بوده؛ ولی دست‌کم گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی در همایش «صنعت نشر در دهۀ پنجم انقلاب اسلامی»، با اشاره به اهمیت نشر در انقلاب اسلامی، پیوند صنعت نشر و فضای مجازی را نقطۀ مهم تمدن‌سازی در عصر جدید دانست و گفت: فضای مجازی و صدها فناوری نرم به‌وجودآمده در دل آن، بانیان خلق تمدنی جدید و متمایز هستند.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، فضای مجازی و سبک زندگی برآمده از آن را بسیار مهم برشمرد و افزود:صنعت نشر همچون فضای مجازی دچار تحولات عمیق و مهمی شده که متأسفانه فعالان نشر به این تحولات بی‌اعتنا بوده‌اند.
وی دگرگونی صنعت نشر را از جنس انقلاب دانست و گفت: منظور از ارتباط بین نشر و فضای مجازی فقط انتقال اطلاعات از یک بستر به بستر دیگر نیست؛ بلکه محتوای ارائه‌شده، متناسب با این تغییر دست‌خوش تحول خواهند شد.
مدیر مسئول فصلنامۀ تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا تأکید کرد: در فضای مجازی با وجود هوش مصنوعی، رسانه‌های یک‌طرفه تبدیل به رسانه‌های هوشمند و تعاملی شده‌اند و این مهم‌ترین دلیل و عامل تغییر محتوا برای بازنشر در این فضاست.
وی با اشاره به تغییرنکردن جوهرۀ محتوا گفت: در فضای مجازی سطح دسترسی به اطلاعات و قدرت دسترسی به لایه‌های مختلف اطلاعات متفاوت است و کاربر امکان مداخله در اطلاعات را دارد. لذا تغییر محتوا برای ارائه در فضای مجازی فقط یک تغییر فنی نبوده و محتوا باید متناسب با این فضا تولید شود.
 

 
این پژوهشگر و مدرس در عرصهٔ فلسفهٔ سیاسی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: شرایط پیش‌رو و قدرت‌گرفتن فضای مجازی بیش از این‌که تهدید باشد، فرصت بوده؛ ولی دست‌کم گرفته شده است و برداشت‌های امروزۀ ما از این فضا غیردقیق و غیرروزآمد است. راه‌حل این موضوع تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در جایی مثل مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای پیگیری این موضوع است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری هفتۀ علمی تمدن نوین اسلامی، سرعت بالای رشد فضای مجازی و قوت‌گرفتن تمدن جدید برآمده از سبک زندگی آن را دلیل اصلی اهمیت آن دانست و کار اصولی در این حوزه را فارغ از وضعیت فعلی نشر و بحران کاغذ و رکود وضعیت نشر، مهم برشمرد.
غلامی با بیان اینکه در حال حاضر کسانی در صنعت نشر موفق هستند که خودشان را بازیگر اصلی این صحنه بدانند، افزود: بازیگران بزرگ این صحنه، نقش دولت و قانون‌گذار را هم ایفا می‌کنند و چه بسا تأثیرگذارتر باشند. لذا ناشران بایست بر این زمینه متمرکز شوند و خودشان را به یک بازیگر خلاق و مبدع و اصلی تبدیل کنند؛ وگرنه امکان حذف آن‌ها از بازار نشر وجود دارد، همان‌طور که در بعضی از کسب‌وکارها، تغییر فضای فنی، بعضی از فعالان سنتی آن حوزه را تعطیل کرده است.
حجت‌الاسلام رضا غلامی فعالیت‌های صورت‌گرفته تاکنون در این خصوص را بسیار کم و جزئی و در حد بازی عنوان کرد و گفت: فعالان نشر باید به‌طور جدی به مقولۀ فضای مجازی و فعالیت در آن اهمیت دهند.
 

 
گفتنی است همایش «صنعت نشر در دهۀ پنجم انقلاب اسلامی» به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالن سورۀ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
 
 
نظر بدهید