به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، در آخرین روزهای سال ۹۷ بحران کاغذ همچنان اصلی‌ترین دغدغۀ ناشران است. بحرانی که شدت‌گرفتن آن در هفته‌های اخیر موجب تکاپوی بیشتر ناشران برای حل این مشکل شده است. در پی حل‌نشدن این بحران و افزایش بی‌رویۀ قیمت کاغذ، صنف ناشران با همفکری تشکل‌های نشر در نامه‌ای از مسئولان دولتی خواستار پیگیری جدی برای حل معضل کمبود و گرانی کاغذ شدند و از دولت برای اهتمام در تولید ملی کاغذ و داخلی‌شدن آن مطالبه کردند.
ناشران در این نامه تنها راه حل‌شدن بحران کاغذ را خودکفایی در تولید این محصول اساسی دانسته و عمل به فرمایش‌های مقام معظم رهبری را در این خصوص به هیئت دولت یادآوری کرده‌اند.
نهادها و تشکل‌های امضاکنندۀ این نامه به قرار زیر است:
مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی ناشران و کتابفروشان، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، مؤسسۀ فرهنگی‌هنری زنان ناشر، شرکت تعاونی خدمات فرهنگی دانشگاهیان پارسا، شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان استان قم
 
رونوشتی از این نامه به نهادها و افراد زیر ارسال شده است:
دفتر رهبر معظم انقلاب
اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی
هیئت رئیسۀ محترم مجلس شورای اسلامی
اعضای محترم کمیسیون محترم فرهنگی مجلس شورای اسلامی
 
متن این نامه به این شرح است:
 
 

باسمه‌تعالی

«سال حمایت از کالای ایرانی»

 
برادران گرامی؛
جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول محترم رئیس جمهور
جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت، رئیس محترم سازمان برنامه و بودجۀ کشور
جناب آقای دکتر رضا رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت
جناب آقای دکتر سید عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
سلام‌علیکم؛
اهمیت کاغذ به‌عنوان مهم‌ترین نهادۀ مورد نیاز برای تولید فیزیکی کتاب و گردش صنعت نشر، بر کسی پوشیده نیست. در میان صنوف اقتصادی، صنف نشر شاید، بیشترین آسیب را از افزایش قیمت‌ها دیده است؛ اما واقعیت این است که این آسیب بزرگ به ساحت فرهنگ و علم و ادب در ایران قابل پیشگیری بوده و هست. سال‌ها قبل مقام معظم رهبری دردیدار با مدیران اجرایی، در خصوص اهتمام به تولید داخلی کاغذ، مؤکّداً دستوراتی صادر فرمودند. اگر آن سال‌ها اهتمام شده بود و ما نیاز کشور را به‌صورت حداکثری با کاغذ ایرانی مطلوب برطرف کرده بودیم، نوسانات ارزی نمی‌توانست ظرف هفت سال سرمایۀ ناشران را به یک‌دهم برساند. ما ناشران، امروز از جنابعالی و سایر مدیران دلسوز اجرایی نظام با جدّیت می‌خواهیم که اجازه ندهید این نقصان و وابستگی، آخرین رمق‌های ما ناشران را بگیرد و بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور را تهدید نماید.
تدبیر کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی عملیاتی برای واردات و تنظیم بازار کاغذ که امروز دچار رشد غیرمنطقی قیمت‌ شده، کاری لازم است؛ امّا مطالبۀ جدّی ما تمهید سرمایه‌گذاری زیربنایی در امر تولید کاغذ در داخل است. به هرحال می‌دانیم که نظام انقلابی ما مبتلابه دشمنی عنود و قدرتمند است و راه مقابله با چنین قدرت اهریمنی، تقویت استقلال و اتکا به توان و ظرفیت داخلی ایران عزیز است.
استعدادهای خدادادی در ایران پرنعمت، همان طور که برترین فناوری‌های پیچیده و... را به ملّت ایران هدیه کرد می‌تواند در صنعت و دانش تولید داخلی کاغذ مرغوب نیز ارمغان‌آور باشد. ما ناشران راه حل پایدار مشکل کاغذ را در اهتمام به خودکفایی تولید کاغذ می‌دانیم و مفاد زیر را از جنابعالی درخواست داریم:
 

  1. ممانعت جدی دولت از خام‌فروشی کارخانه‌های تولید کاغذ و الزام آن‌ها برای تولید کاغذ مورد نیاز داخل؛

  2. تسهیل شرایط تولید کاغذ مرغوب داخلی و انجام حمایت‌های مؤثر اقتصادی از کارخانه‌های تولید کاغذ؛

  3. تکمیل فوری و راه‌اندازی کارخانجات و پروژه‌های نیمه‌تمام تولید کاغذ داخلی؛

  4. سرمایه‌گذاری ویژۀ دولت برای انتقال دانش، فناوری، و صنعت تولید کاغذ بر پایۀ تفالۀ نیشکر.


 
ما ناشران و اهالی کتاب در آستانۀ پنجمین دهۀ انقلاب اسلامی از جنابعالی می‌خواهیم ضمن طرح خواستۀ ما ناشران در هیئت محترم دولت، با کمک سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مرتبط دیگر، این فشار روانی و نقصان تکرارشونده را چاره‌جویی فرمایید. قطعاً ما ناشران نیز در مسیر خودکفایی در این عرصه و انجام دستور مقام معظم رهبری، یار و همراه و کمک‌کار شما خواهیم بود.
 

خدا ناصر شما باشد