«هی یو» خاطرات ابوطالب از اسارت به دست آمریکایی‌ها
سه شنبه 05 مرداد 1395

هی یو

«هی یو» خاطرات ابوطالب از اسارت به دست آمریکایی‌ها

نویسندۀ کتاب «هی یو» گفت: یکی از دلایلی که موجب طولانی شدن انتشار این کتاب شد این بود که اشتباهی به مجلس رفتم و سعی می‌کنم دیگر از این اشتباهات نکنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از خاطرات خودنوشت سعید ابوطالب از دوران اسارت به دست آمریکایی‌ها در زندان‌های عراق با عنوان «هی یو» در حوزۀ هنری برگزار شد.
حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آشنایی 25 ساله‌اش با سعید ابوطالب گفت: در آن سال‌ها در مدرسه‌ای با سعید ابوطالب همکار بودم و آشنایی ما به آن زمان بازمی‌گردد. وجهۀ انقلابی و ولایی‌بودن از جمله مسائلی است که در چهرۀ ابوطالب همیشه به چشم می‌آید.
وی افزود:‌ بحث انقلاب اسلامی و طاغوت اعظم آمریکا من را به اینجا کشانده است. ما یک زمانی با طاغوتی به‌نام پهلوی می‌جنگیدیم و حاکمیت او را نمی‌پذیرفتیم و بعد از انقلاب، طاغوت اعظم، ایران انقلابی را که در مسیر حق بود نمی‌پسندید و با آن مخالفت می‌کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت:‌ دعوا در جهان بر سر حریت و آزادگی و بندگی تحت قدرت سرمایه‌داران و مستکبران است و این دو با هم در تقابل هستند. من نمی‌دانم از ابتدای لشکرکشی آمریکا و عراق چقدر شهید عراقی در این لشکرکشی ایجاد شده است. درحالی‌که این روزها به دروغ در حال بهانه‌تراشی و توجیه این لشکرکشی هستند.
وی اضافه کرد: اگر امروز آمریکا نیست داعش هست. پرورش مزدور و تربیت افرادی که به جان انسان‌ها بیفتند ماهیت نظام و سلطه است که به یک اصل ثابت در جهان بدل شده است.
خاموشی گفت: داستانی که در این کتاب به‌صورت مستند بیان شده بیانگر این نکته است که آمریکایی‌ها آمده بودند تا نقشۀ منطقه را عوض کنند و این مسیر را نظام سلطه برای کاهش ضریب نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه تدارک دیده است. یکی از دانشمندان مسیحی در بیروت به من می‌گفت دو مرتبه در تاریخ دست حکام ایرانی به مدیترانه خورده است که دفعۀ دوم امروز است و این نشان‌دهندۀ جایگاه ایران و انقلاب آن در منطقه است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیطان بزرگ گفت: جهان امروز، آمریکا را به عنوان ظالم اول و شیطان اکبر همان‌طور که امام خمینی آن را معرفی کرده می‌شناسد. مسئله‌ای که در این کتاب روشن است نگاه آنها به مسئلۀ انقلاب اسلامی و افراد رسانه‌ای آن است. به نظر می‌رسد فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان فرهنگی، در تقابل با فرهنگ نظام سلطه است که نمایندۀ رسانۀ این فرهنگ را به اسارت می‌گیرند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنانش گفت: امروز اگر صحبت از تهاجم فرهنگی می‌شود سخن درستی است اما باید یادآور شویم نظام سلطه در قبال فرهنگ انقلاب اسلامی عقب‌نشینی‌هایی نیز کرده است. امروز اگر مدافعان حرم در حال فعالیت هستند باید اصحاب رسانه وظیفۀ خود را در قبال آنها نشان دهند و حضور آنها درجبهه‌ها را به سمع و نظر دیگران برسانند.
علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما با اشاره به مسئلۀ تاریخ شفاهی گفت: بحث تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری در فرهنگ ما سابقۀ دیرینه دارد و بسیاری از آداب و سنت‌ها از گذشتۀ ایران اگر امروز باقی مانده مرهون این تاریخ شفاهی‌‌نگاری‌ها است خاطره‌نگاری صرفاً بیان اتفاقات و خوب و بد شخصیت یک فرد نیست بلکه بیان بخشی از فرهنگ یک جامعه است.
وی افزود: با توجه به تلاش‌های خوبی که در خاطره‌نگاری شده اما باید متذکر شد که ما در ابتدای راه هستیم. دانشگاه هاروارد پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروه تاریخ شفاهی ایران را تأسیس کرد و با شخصیت‌های اثرگذار بسیاری از پیش و پس از انقلاب مصاحبه‌هایی کرد که تاکنون 60 جلد از آن منتشر شده که یکی از آنها مصاحبه با ابوالحسن بنی‌صدر است.
دارابی گفت: این درحالی است که این روایات‌ مملو از تحریف و دروغ است و برای راستی‌آزمایی مصاحبه‌های شخصی چون بنی‌صدر لازم است خاطرات و مصاحبه‌‌های بسیاری تهیه شود تا اشکال سخنان او خارج شود. در این حوزه هر قدر سرمایه‌گذاری کنیم باز هم کم است. افراد بزرگ در سینه‌های خود سخنانی دارند که اگر آنها استخراج نشود بعد از مرگ آنها از بین خواهد رفت.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سعید ابوطالب گفت: او همراه دغدغه‌‌اش مقاومت و بیداری اسلامی و همچنین ارتقای عقلانیت بوده است. پیشنهاد می‌کنم در تاریخ شفاهی بخش غیر دولتی نیز ورود پیدا کند زیرا اغلب کارهایی که صورت گرفته از سوی بخش دولتی بوده و به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها باید به این حوزه ورود کنند. پیشنهاد دیگرم این است که یک مرکز هماهنگ‌‌کننده در حوزۀ تاریخ شفاهی، در زمینۀ مکتوب و در زمینۀ بیداری و شنیداری راه‌اندازی شود تا این اتفاقات و خاطرت تبیین شود.
رضا میرکریمی کارگردان فیلم سینمایی «دختر» با اشاره به اینکه این کتاب را نخوانده و آمادگی سخنرانی ندارد، گفت: روزی که همراه ابراهیم حاتمی‌کیا و مجید مجیدی به استقبال سعید ابوطالب به فرودگاه رفته بودیم صحبتی که بین ما درگرفت این بود که ای کاش این خاطرات زود منتشر شود اما خوب می‌بینیم با تأخیر منتشر شده است.
وی افزود: زیرا غربی‌ها از این مسائل زود بهره‌برداری می‌کنند و رایج است آن کسی که اول روایت می‌کند بیشتر مورد رجوع قرار می‌گیرد.
میرکریمی گفت: سعید ابوطالب در مسائل سیاسی و اجتماعی یک شخصیت مصلح و منصف است و امیدوارم در کتابش این رویه را حفظ کرده باشد.
الهام امین‌زاده دستیار رئیس جمهور در حوزۀ حقوق شهروندی در این مراسم گفت: بخش‌هایی از این کتاب را مطالعه کردم و به نظرم رسید که می‌شود این کتاب پایه‌گذار یک مسیر برای معرفی کسانی باشد که از جان خود می‌گذرند تا اطلاعات را به همه برسانند.
وی افزود:‌ حق دسترسی آزاد به اطلاعات، مسیری است که باید برای همه فراهم شود. در عرصۀ بین‌المللی پس از رخ دادن یک واقعه مانند جنگ، خبرنگاران و مستندسازان هستند که با حضور خود در صحنه سعی در انعکاس آن برای ملت‌ها دارند تا از تکرار آن فجایع جلوگیری شود و از این حیث نقش یک خبرنگار بسیار حساس است.
دستیار رئیس جمهور در حوزۀ حقوق شهروندی گفت: این خبرنگار با عکس و فیلم مستندش می‌تواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد و حتی در دادگاه‌های بین‌المللی مستندات یک خبرنگار می‌تواند محل مراجعه باشد.
امین‌زاده در پایان گفت: در عرصۀ بین‌الملل خبرنگاران دشمن هم مصونیت دارند مگر اینکه فعال به فعل غیرقانونی باشند و یا با خود اسلحه حمل کنند که در این شرایط از مصونیت بی‌بهره می‌شوند و مانند نیروی نظامی با آنها برخورد می‌شود. اما در این کتاب می‌بینیم که سعید ابوطالب با عنوان یک خبرنگار به اسارت درآمده و مورد شکنجه قرار گرفته است.
hey you
مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزۀ هنری با اشاره به شعر یک شاعر عرب گفت:‌ آن شاعر می‌گوید کلمه مانند دانۀ گندم است و پس از نوشتن و در کنار هم قرار گرفتن، یک گندم‌زار به وجود می‌آید و آن تبدیل به یک قرص نان می‌شود و سعید ابوطالب با کتابش یک قرص نان به ما و جامعه داده است.
وی افزود: اگر ابوطالب این کتاب را نمی‌نوشت با کابوس‌هایی که گرفتارش بود دست و پنجه نرم می‌کرد درحالی‌که تاریخ رسمی هیچگاه از این کابوس‌ها سخن نمی‌گوید و حرف زدن از این کابوس‌ها کار ادبیات است. این کتاب، نثر شخصی ابوطالب است و نثر مانند امضا و اثرانگشت یک فرد است و نمی‌توان به آن ایرادی گرفت.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزۀ هنری گفت: سعید ابوطالب وقتی از دنیای ساختۀ آمریکایی‌ها باز می‌گردد شانس می‌آورد که زنده می‌ماند و می‌تواند مشاهداتش را بنویسند. ادبیات بازداشتگاهی یا همان اردوگاهی انسانی‌‌ترین گونۀ ادبیات جنگ در جهان است و ابوطالب دست ما را در دست دنیایی گذاشت که نمی‌توانستیم آنجا باشیم.
سرهنگی در پایان گفت: خاطرات، نزدیک‌ترین روایت به هر حادثه‌ای است و اگر می‌خواهیم مطلبی از یک حادثه بخوانیم برای اینکه ببینیم آن خاطره چقدر به واقعیت نزدیک است با واحد صحنه باید آن را سنجید. به این معنا که واحد سنجش خاطره صحنه است و این کتاب پر از صحنه است.
سعید ابوطالب نویسندۀ کتاب «هی یو» در پایان این مراسم با تشکر از شرکت‌کنندگان در آیین رونمایی کتابش گفت: اولین نسخۀ دست‌نویس کتاب را سال 88 به مرتضی سرهنگی رساندم و در طول این سال‌ها با صبر و حوصله کتاب را خوانده و نکات اصلاحی را به من گفته تا به امروز رسیده است.
وی با اشاره به علت طولانی شدن انتشار این کتاب، افزود: یکی از دلایلی که موجب طولانی شدن انتشار این کتاب شد این بود که اشتباهی به مجلس رفتم و سعی می‌کنم دیگر از این اشتباهات نکنم و نکتۀ دیگر این بود که سعی کردم منابعی که در کتاب استفاده می‌کنم دقیق باشد.
ابوطالب در پایان سخنانش گفت: در این کتاب آمریکایی خوب و آمریکایی بد در کنار هم وجود دارد که یکی از آنها یک خانم نظامی آمریکایی بوده است.
در پایان این مراسم از کتاب «هی یو» با حضور شرکت‌کنندگان رونمایی شد. محمدحسین صفارهرندی، امیررضا خادم، امیررضا رستمی، علیرضا محجوب و... از جمله شرکت‌کنندگان در این رونمایی بودند.
نظر بدهید