هفتۀ هنر انقلاب، نماد و پرچم دستاوردهای عظیم هنر انقلاب است
چهارشنبه 21 فروردين 1398

هفتۀ هنر انقلاب، نماد و پرچم دستاوردهای عظیم هنر انقلاب است

معاون هنری حوزه هنری درباره هفته هنر انقلاب گفت: هفته هنر انقلاب یک نماد و پرچم برای آگاهی مردم و توجه آن‌ها به دستاوردهای عظیم هنر انقلاب است. در این هفته نباید توقع داشت اثری خارق‌العاده و ویژه تولید شود بلکه باید تولیدات گذشته به‌خوبی توزیع شود و مردم در جریان دستاوردهای بزرگ هنر انقلاب قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری،‌ مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی، درباره هفته هنر انقلاب و دستاوردهای عرصه کلان هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران رخدادی عظیم بود که طی چهار دهه دستاوردهای بسیاری را در همه عرصه‌ها به ارمغان آورده است. عرصه فرهنگ و هنر نیز از این رخداد جدا نبوده است. از همین رو می‌توان کادرسازی و تربیت نیروهای انقلابی را بزرگ‌ترین دستاورد هنر انقلاب اسلامی قلمداد کرد. در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی تربیت نیرو سبب می‌شود که شکاف‌های نسلی رقم نخورد و انقلاب در تفکر نسل جوان نیز ساری و جاری باشد. ما باید حضور و اثربخشی هنر انقلاب را در همه اقشار تقویت کنیم. استعدادها را کشف کنیم و برای افزایش ظرفیت این مسیر متعالی، تربیت نیروها، دیده شدن آثار و برجسته‌سازی اتفاقات و رویدادهای فرهنگی تلاش کنیم.

وی درباره مکتب هنر انقلاب نیز گفت: عده ای می گویند که هنر انقلاب را نمی‌توان یک مکتب هنری قلمداد کرد. من اعتقاد دارم که هنر انقلاب قطعا یک مکتب است و در این مکتب دستاوردهای بسیار زیادی به شکوفایی و درخشش رسیده است. همین ساختمان حوزه هنری را که در مقایسه با هنر انقلاب و آثار تولید شده در این 40 سال بسیار کوچک است اگر نگاه کنید با آثار بسیار منحصربه‌فردی مواجه می شوید. هنر در غرب با تکیه با برخی موضوعات مخاطب خود را جذب می کند. ما با رعایت اخلاق و شریعت با ورود به عرصه‌های نو توجه به هنر متعالی و فضای تازه مخاطبین بسیاری جذب کرده‌ایم، بزرگ‌ترین هنر انقلاب تربیت و پرورش نسل جدید خدامحور، خداباور، شجاع، خلاق، پرانرژی، نترس و با روحیه است؛ این‌ها هنر کمی نیست.

معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه در مسیر تعالی هنر انقلاب مشکلات بسیاری نیز وجود دارد، گفت: هنر انقلاب با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند اما بزرگ‌ترین مشکل هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی عدم باور برخی مسئولین عالی به اهمیت ندادن به هنر و فرهنگ در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است؛ اگر توجه به هنر انقلاب به میزان خود انقلاب صورت می گرفت، قطعا انقلاب اثرگذاری بیشتری نسبت به امروز در داخل و خارج از کشور داشت.

معلمی در ادامه به موضوع مردمی شدن هنر نیز اشاره کرد و گفت: انقلاب برای مردم است و هنر انقلاب باید مردمی باشد. هنرمندی اگر بخواهد اثری خلق کند که مردم از آن استقبال کنند باید مردمی فکر کند، مردمی زندگی کند تا مشکلات و دغدغه های مردم را بشناسد. باید در کنار مردم بود تا بدانیم امروز مردم چه چیزی را در اولویت خود می دانند. اگر مردم دغدغه خود را در اثر هنرمند یافت کنند قطعا از آن استقبال خواهند کرد. باید از فضاهای خاص و منحصر به‌ طبقه و گروهی ویژه جدا شده و وارد فضاهای مردمی شویم. حوزه هنری با استفاده از ظرفیت های خود می خواهد این اتفاق رخ دهد و فضاهای عمومی مانند مترو، پیاده‌روها، اتوبوس‌ها و... میزبان آثار هنرمندان باشد تا مرز میان آثار و هنر برداشته شده و همگرایی در جامعه رخ دهد.

وی هفته هنر را نماد هنر انقلاب دانست و تصریح کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی یک نماد و پرچمی است که حوزه هنری آن را برای توجه بیشتر مردم و جذب مخاطب به هنر انقلاب بالا می برد. در این هفته نباید انتظار داشته باشیم تولیدات خارق العاده ای تولید شود بلکه باید با عرضه مطلوب مردم را بیش از پیش با هنر انقلاب آشنا کنیم و آن‌ها را به جریان مخاطبین اضافه کنیم. انتخاب چهره هنر انقلاب هم بر همین موضوع تاکید دارد، کسی باید به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شود که تولیداتش در سال 97 در گستره توزیع و دربرگیری اجتماعی به نحوی باشد که جامعه را تحت تاثیر قرار داده و درخشش عمومی کسب کند، از همین رو ما سعی کردیم دایره انتخاب خود را از تهران به استان‌ها ببریم و آن‌ها نیز اسامی هنرمندان برگزیده خود را برای ما ارسال کردند. هیئت داوران در نهایت به 14 اسم رسیدند که در نهایت نام 5 نفر به عنوان 5 گزینه نهایی اعلام شد و در روز اختتامیه چهره سال هنر انقلاب معرفی خواهد شد.

نظر بدهید