برگزیدگان یازدهمین جشنوارۀ شعر و داستان انقلاب معرفی شدند
شنبه 24 فروردين 1398

برگزیدگان یازدهمین جشنوارۀ شعر و داستان انقلاب معرفی شدند

هم‌زمان با برگزاری پنجمین هفتۀ هنر انقلاب در سراسر کشور، برگزیدگان یازدهمین جشنوارۀ بین المللی شعر و داستان انقلاب معرفی شدند و این رویداد ادبی به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب که با هفته هنر انقلاب همزمان شده است، شب گذشته جمعه 23 فروردین در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
ساسان ناطق دبیر بخش داستان این جشنواره در سخنانی گفت:  امیدوارم این جشنواره شروع مجددی برای رسیدن به نقطه ایده آل باشد. یازدهمین جشنواره بین المللی شعر وداستان انقلاب از بهمن 97 کار خود را شروع کرد و با معرفی هیأت داوران جلسات خوبی را پشت سر گذاشتیم و 300 اثر از 192 نفر به مرحله پایانی در بخش داستان راه یافتند و 36 برگزیده معرفی شده اند.
وی افزود: تجلیل از محمدعلی گودینی از ویژگی‌های مهم این دوره است. ایشان پیشکسوت عرصه داستان هستند. در این دوره هم آثار خوب شرکت داشتند هم عالی و هم ضعیف. هنوز فاصله تا نقطه ایده‌آل وجود دارد، اما دست نیافتنی نیست و با نویسندگان جوان فعال به این مهم خواهیم رسید. قلمروی جغرافیایی و شرکت از سراسر استان‌ها را در این دوره از جشنواره تجربه کردیم. طنز، انقلاب، آثار اجتماعی و دفاع مقدس و… از جمله تنوع موضوعی جشنواره بود.
ناطق تصریح کرد: در بخش بزرگسال و نوجوان نفرات برگزیده وجود دارند و این یعنی آثار توانسته‌اند داوران را به اهدای جایزه مجاب کنند. این جشنواره قطاری با 26 برگزیده در مسیر انقلاب است و مانند خود انقلاب متوقف نمی‌شود و همه برگزیدگان دارایی‌های ادبی و سرمایه‌های هنری هستند.
 

 
شعر انقلاب بهره گیری وصالی از تجربه‌های انقلابی دارد
محمدمهدی سیار دبیر بخش شعر جشنواره نیز عنوان کرد: شعر انقلاب میراث دار شعر پارسی است. همانطور که انقلاب خود ادامه انقلاب این تمدن بود. انقلاب جمع بندی همه تجربه‌های این ملت بود و در قامت این حرکت عظیم مردمی یعنی امت و شعر انقلاب جمع بندی همه این تجربه هاست. هم حماسه و شکوه سبک خراسانی و خردمندی آن را می‌بینیم و هم شکسته دلی و عاشقی و نگاه عرفانی در شعر عراقی را. تجربه‌ای که ما در شعر مشروطه و عصر بیداری می‌خوانیم، تجربه نزدیک شدن شعر به عالم سیاست و اجتماع و هم فرمی که نیما و بزرگان شعر نو به ما پیشنهاد داده‌اند را در آن سراغ داریم.
وی افزود: شعر انقلاب بهره‌گیری وصالی از همه این تجربه‌ها دارد. کیفیت کارها ما را به سختی در انتخاب رسانده بود و داوران به یقین نمی‌دانستند که رتبه بندی شعرها را باید چطور انتخاب کنند.

ادامه مراسم به تقدیر از نفرات برگزیده اختصاص یافت.
محمدرضا شرفی خبوشان برگزیده بخش داستان با حضور روی سن جایزه نقدی اش را به احیای کتابخانه‌هایی که در سیل آسیب دیده اند، اختصاص داد.
در این مراسم حسنا محمدزاده شاعرو برگزیده جشنواره دو غزل را تقدیم حاضران کرد. همچنین محمدرضا طهماسبی شاعر و برگزیده جشنواره با مضمون ظهور به شعرخوانی پرداخت و محمد مهدی خان محمدی شاعر و برگزیده این رویداد نیز شعری را تقدیم حاضران کرد. پیام جهانگیری و مهدی جهاندار نیز در این جلسه اشعاری را خواندند.
همچنین محمدکاظم کاظمی نیز به روی سن رفت بخشی از مثنوی علی معلم دامغانی را خواند و گفت: اگر به دنبال شاعری باشیم که بیش از همه به شعر تحول قالبی عرضه کرده است، علی معلم دامغانی است. البته شاعران دیگری نیز این کار را کرده‌اند اما آنچه در شعر معلم اتفاق افتاده این است که وی تحولی در ساخت و صورت قالبی شعر ایجاد کرده است که کمتر اتفاق می‌افتد. دکتر شفیعی کدکنی می‌گویند بعد از سنایی اتفاقی در ساخت و صورت و معانی و جمال شناسی صورت نگرفت. از زمان مشروطه به بعد نیز آنها که توانستند زیبایی شناسی جدیدی عرضه کند بسیار اندک بودند و علی معلم دامغانی چنین اتفاقی را رقم زده است. نه به معنای وزن بلند در مثنوی، اما او با گردهم آوردن عناصر بسیاری این اتفاق را رقم می‌زند و شاعر ساختمان ویژه ای می‌سازد که وزن بلند بخش کوچکی از این ساختمان است.
 

 
در ادامه محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، حسین فتاحی نویسنده، ساسان ناطق دبیر بخش داستان جشنواره برای تقدیر از محمدعلی گودینی به روی سن رفتند. همچنین مستندی که به مرور فعالیت‌های او از زبان خودش ساخته شده بود، نمایش داده شد.
در این بخش همچنین مجموعه داستان انقلاب (بزرگسال) «روح مرطوب» رونمایی شد.
اسامی برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر اعلام شد:
شعر کودک / مجموعه شعر
رتبه اول: منیره هاشمی با مجموعه شعر «اسم سرودم انقلاب است» از خراسان رضوی
رتبه دوم: طیبه شامانی با مجموعه شعر «یک شاخه زیتون» از تهران
رتبه سوم (به طور مشترک): سعیده موسوی زاده با مجموعه شعر «یک گوشه از کار خدا» از تهران و سمیه تورجی با مجموعه شعر «شعر کودک با موضوع انقلاب» از فارس
شعر نوجوان / مجموعه شعر
رتبه اول: مریم اسلامی با مجموعه شعر «انقلاب برف» از تهران
رتبه دوم: مسعود طاهری عضد با مجموعه شعر «عاشقت کمی بزرگ‌تر شده» از همدان
رتبه سوم: طاهره شهابی با مجموعه شعر «نوبت بهار» از تهران
شعر نو (سپید و نیمایی) / مجموعه شعر
رتبه اول: پیام جهانگیری با مجموعه شعر «دهان زخمی تفنگ» از اردبیل
رتبه دوم: آرش پور علیزاده با مجموعه شعر «کاشکی خدا مرا مسکن آفریده بود» از گیلان
رتبه سوم: حسن صنوبری با مجموعه شعر «کتاب خیابان مصدق» از تهران
شعرنو (سپید یا نیمایی) / تک اثر
رتبه اول: روزا رودینی با شعر «دوربین» از کرمان
رتبه دوم: محمد خادم با شعر «د» از اصفهان
رتبه سوم: ثریا عبدی با شعر «یادگاران جنگ» از خوزستان
داستان کوتاه نوجوان / تک اثر
رتبه اول: حسین جعفری برای داستان «ژ 3» از تهران
رتبه دوم: مجتبی صفدری تمرین برای داستان «خالص» از گیلان
رتبه سوم: فریناز ربیعی برای داستان «مأموریت صد و یکم» از تهران
رمان کودک و نوجوان / کتاب و تک اثر
رتبه اول: حسین قربانزاده برای کتاب «روی خط ماه» از اردبیل
شایسته تقدیر (به طور مشترک): محمدرضا شرفی خبوشان برای رمان «کارخانه اسلحه سازی داوود داله» از تهران و سید میثم موسویان برای رمان «زمستان مردی» از همدان
شعر سنتی (قالب‌های کلاسیک) / مجموعه شعر یا کتاب
رتبه دوم (به طور مشترک): محمدمهدی خان محمدی با مجموعه «هیاهو» از قم و مرتضی حیدری آل کثیر با مجموعه «از جیب درختان» از خوزستان
رتبه سوم (به طور مشترک): حسنا محمدزاده با مجموعه «پری روز» از اصفهان و ساجده جباری پور ماسوله با مجموعه «سیم جیم» از گیلان
شایسته تقدیر: اعظم سعادتمند با مجموعه «باران پس از برف» از قم
شعر سنتی (قالب‌های کلاسیک) / تک اثر
رتبه اول: مهدی جهاندار با شعر «فتنه 1» از اصفهان
رتبه دوم: محمدرضا طهماسبی با شعر «انتظار» از تهران
رتبه سوم: میلاد حبیبی با شعر «بنا نبود» از اصفهان
رمان بزرگسال
رتبه اول: محمداسماعیل حاجی علیان برای رمان «بی داد» از اصفهان
رتبه سوم (به طور مشترک): هادی حکیمیان برای رمان «برج ناز» از یزد و مصطفی جمشیدی پرور برای رمان «گزارش تیماز» از تهران
شایسته تقدیر (به طور مشترک): سیده عذرا موسوی برای رمان «فصل توت‌های سفید» از تهران و مجید اسطیری برای رمان «فرار» از تهران
داستان کوتاه بزرگسال
رتبه اول: مریم سادات میرحسینی برای داستان کوتاه «ایستاده ام مقابل چشم هایت» از سمنان
رتبه دوم: رضا کیانی برای داستان کوتاه «دیدار» از تهران
رتبه سوم (به طور مشترک): مرتضی فرجی برای داستان کوتاه «آشیخ هادی» از همدان و فهیمه قائدی برای داستان کوتاه «نهنگ‌ها خودکشی نمی‌کنند» از اصفهان
پنجمین هفته هنر انقلاب روز دوشنبه 26 فروردین ماه با معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال 98 به کار خود پایان می‌دهد.
نظر بدهید