نیلی: نویسندگان و شعرای عرصه مقاومت در نابودی اسرائیل می‌توانند تاثیرگذار باشند
جمعه 06 ارديبهشت 1398

نیلی: نویسندگان و شعرای عرصه مقاومت در نابودی اسرائیل می‌توانند تاثیرگذار باشند

«جایزه جهانی فلسطین» فراخوانی غیردولتی و مردم‌نهاد است که از تمامی شاعران و نویسندگان جهان اسلام دعوت به شرکت در این فراخوان نموده است.

پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ محمد تفرشی: کنفرانس خبری جایزه جهانی فلسطین در روز جمعه، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم دکتر محسن پرویز، دبیر جایزه جهانی فلسطین، با بیان توضیحات کلی در خصوص این جایزه گفت: مهر سال قبل، جمعی از فرهیختگان از کشورهای فلسطین، سوریه، یمن، پاکستان، اندونزی و ... جمعی تشکیل دادند و با محوریت جبهه مقاومت و فلسطین، جایزه جهانی فلسطین را پایه‌ریزی کردند. مبنایی که در آن جلسه دنبال می‌کردیم، حمایت از نویسندگان و شعرای محور مقاومت بود. در آخر به این نتیجه رسیدیم که عنوان «فلسطین» به عنوان محور اصلی مقاومت، برای این جایزه انتخاب شود.
پرویز ادامه داد: ارکان و اجزایی برای جایزه انتخاب شد و قرار بر این شد که تعدادی از اعضای مؤسس این جایزه، به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری آن انتخاب شوند. اصرار دوستان از کشورهای مختلف بر این بود که به‌علت مرکزیت این جایزه در ایران، برای ساماندهی بهتر کارها، یک ایرانی به‌عنوان دبیر این جایزه انتخاب شود و بنده به‌عنوان دبیر انتخاب شدم. شورای اجرایی این جایزه متشکل از نویسندگان و شعرای کشورهای مختلف هستند.
وی گفت: این جایزه یک جایزه غیردولتی است و توسط تشکل‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های ادبی، نویسندگان و شعرا مورد حمایت قرار می‌گیرد. یک سایت برای این جایزه طراحی شده است که شعرا و نویسندگان آثار خود را در این سایت بارگزاری کنند. آثار پس از ارسال مورد داوری قرار خواهند گرفت و از آثار برگزیده تقدیر شده و به زبان‌های مختلف ترجمه خواهد شد. همچنین ما در انجمن قلم ایران یک جایزه داخلی تحت همین عنوان برگزار کردیم که در داخل کشور برگزار خواهد شد.
 
در ادامه طراد حماده، نائب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین، ضمن درخواستی که از اصحاب رسانه برای پوشش و اطلاع‌رسانی برای این جایزه داشت گفت: من از شما اصحاب رسانه و به‌خصوص روزنامه‌نگاران پشتیبان عرصه مقاومت که طرف‌دار مسئله فلسطین هستید، خواهشمندم که تلاش خود را برای توزیع این دعوت‌نامه به کار ببندید و با ارائه روشنگری‌های لازم به شاعران و نویسندگان فعال عرصه مقاومت، به دیده شدن این فراخوان کمک کنید تا این جایزه به اطلاع همگان برسد.
 
بدیغ الصقور، شاعر و نویسنده سوری عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین، با اشاره به جمله‌ای از استاد محمود درویش، یکی از شعرای فلسطین، «این سرزمین ماست. باید در آن زندگی کنیم، باید در آن مقاومت و جهاد داشته باشیم»؛ گفت: این جایزه می‌تواند آغازی برای دوستی و محبت بین مردم جهان شود. چیزی که در این جایزه توجه من را جلب کرد، این بود که این جایزه یک تولید ادبی برای کودکان در نظر گرفته و این چیزی است که این جایزه را از دیگر مسابقات متمایز می‌کند. من از اصحاب رسانه خواهشمندم که تلاش خود را برای روشن کردن مردم در شناخت این جایزه به کار گیرند؛ چرا که این جایزه در خدمت مبارزانی است که برای رسیدن به عدالت مبارزه می‌کنند.
 
در آخر میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، ضمن خوشامدگویی به حاضران جلسه گفت: آنچه باعث تاسیس این هیئت و فراخوان شد، نقشی بود که ما برای خود قائل شدیم و آن مبارزه برای نابودی اسرائیل، این غده سرطانی در منطقه بود. در نابودی اسرائیل، فقط مجاهدان و مبارزانی که برای برپایی صلح تلاش می‌کنند، نقش ندارند؛ بلکه شاعران، نویسندگان و ناشرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ‌می‌توانند تاثیرگذار باشند. تصور ما این است که رونق این جایزه همه‌گیر خواهد شد و شاعران و نویسندگان جهان اسلام و حتی فراتر از آن به این فراخوان خواهند پیوست.
 
 
 
نظر بدهید