حضور روزافزون شاعران زن در فضای شعر و ادبیات امیدوارکننده است
یکشنبه 08 ارديبهشت 1398

در نشست رونمایی هفت کتاب مجموعه گوهرشاد مطرح شد:

حضور روزافزون شاعران زن در فضای شعر و ادبیات امیدوارکننده است

برنامه‌هایی مانند «فراخوان گوهرشاد» کار ارزشمندی بود؛ چون در تاریخ ادبیات فارسی این تعداد شعر در این موضوع سروده نشده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست رونمایی از هفت کتاب مجموعه گوهرشاد از انتشارات مؤسسه فرهنگی‌هنری شعرای فارسی، عصر روز یکشنبه در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم، کتاب شعر بانوان شاعر، خانم‌ها راشین گوهرشاعی، بهاره صدرزاده و سمانه رحیمی رونمایی شد.
ابتدا استاد عبدالرحیم سعیدی راد ضمن معرفی مؤسسه انتشارات شاعران پارسی‌زبان گفت: «حماسه گوهرشاد» اشعار اولین «همایش ملی قیام گوهرشاد» است. مجموعه این اشعار را دکتر علیرضا قزوه انتخاب کرده‌اند. این خبر را هم اعلام می‌کنم که به لطف خداوند، سال گذشته موسسه شاعران پارسی‌زبان موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.
در ادامه این برنامه، دکتر علیرضا قزوه ضمن تشکر از مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مدیر آن، مهندس میثم نیلی گفت: دو سال قبل بود که سایتی را برای مسابقه شاعران طراحی کردیم. شاعران بسیاری از ایران و خارج از کشور حتی از کشورهای هند و روسیه در این سایت عضو شدند. در حال حاضر گنجینه‌ای با بیش از چند میلیون مطلب و شعر داریم. حدود شش سال قبل بود که سایت شعر پارسی‌زبانان از طرف جشنواره فجر، برگزیده شده بود. مجوز را سال گذشته گرفتیم تا کتاب را هم در کنار اقدامات فرهنگی خود بگنجانیم. قدم بعدی این است که از شاعران پارسی‌زبان دعوت به همکاری کنیم.
وی افزود: هشتاد سال از واقعه گوهرشاد گذشته است؛ اما اثر مکتوب مدونی در دسترس ما نیست. وقتی کار سایت را شروع کردیم، بیش از صدها شعر از شاعران پارسی‌زبان جمع‌آوری شد و چهارده شاعر شاخص در این مجموعه‌ها ما را یاری کردند. زحمت جمع‌آوری و مدیریت این مجموعه را خانم دکتر نغمه مستشار نظامی کشیده‌اند.
در ادامه عبدالرحیم سعیدی‌راد گفت: دکتر علیرضا قزوه در ادبیات بعد از انقلاب جزو تاثیرگذارترین و پیشتازترین شاعران بودند. به‌عنوان نمونه زمانی که ایشان مسئول صفحه «بشنو از نی» در روزنامه اطلاعات بودند، شاهد موج خوب و تاثیرگذاری در شعر بودیم. در حین کار گوهرشاد چندین فراخوان دیگر هم داشتیم برای موضوعات انتفاضه، حضرت رسول و بزرگداشت شهید اندرزگو که کار بی‌نظیری بود؛ چون راجع به این شهید بزرگوار کتاب شعری نداشتیم. همچنین فراخوان دیگری در خصوص خانم مرضیه دباغ داشتیم که قصدمان جاودانه شدن نام ایشان در تاریخ شعر فارسی بود.
دکتر نغمه مستشار نظامی، گردآورنده این مجموعه اشعار، به نقش تاثیرگذار استادان سعیدی‌راد، اسماعیلی و قزوه در حمایت از این کتاب اشاره کرد و گفت: به واسطه سایت انتشارات مؤسسه فرهنگی‌هنری شعرای فارسی، از فضای شعر و ادبیات دور نبودم و این سایت پیوند من با دنیای شعر و ادبیات بود. برنامه‌هایی مانند فراخوان گوهرشاد کار ارزشمندی بود؛ چون در تاریخ ادبیات فارسی این تعداد شعر در این موضوع سروده نشده بود.
در پایان این برنامه از کتاب‌های شعر بانوان شاعر رونمایی شد و جمعی از شاعران کشورمان به شعرخوانی پرداختند.
 
 

 
 
نظر بدهید