ایجاد شبکه فرهنگی در جبهه مقاومت نیازی جدی است/ با تقویت حوزه نشر جهان اسلام، می‌توان در برابر سلطه ایستاد
دوشنبه 09 ارديبهشت 1398

در نشست «وضعیت جبهه فرهنگی مقاومت در حوزه نشر» مطرح شد؛

ایجاد شبکه فرهنگی در جبهه مقاومت نیازی جدی است/ با تقویت حوزه نشر جهان اسلام، می‌توان در برابر سلطه ایستاد

رئیس اتحادیه ناشران جهان اسلام گفت: در حوزه نشر جهان اسلام، چالش جدی‌تر از داخل است؛ یعنی ناشران مسلمان در دنیا همدیگر را نمی‌شناسند؛ بنابراین طبیعی است که هیچ کمک و ارتباطی بینشان نباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، نشست «وضعیت جبهه فرهنگی مقاومت در حوزه نشر» با حضور علیرضا سلطان‌شاهی پژوهشگر حوزه فلسطین، شهریار امینیان عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، علی زارعی‌نجفدری رئیس اتحادیه ناشران جهان اسلام و بیک‌محمدی فعال حوزه نشر، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
نجفدری در ابتدای این نشست درباره جبهه فرهنگ مقاومت عنوان کرد: این جبهه در دو گستره قابل بیان است؛ یکی جبهه فرهنگی مقاومت به معنای عام که صرفاً هم مختص به اسلام نمی‌شود و به کلیت مقاومت کشورها در مقابل نظام سلطه گفته می‌شود. در معنای خاص نیز به معنی جبهه فرهنگی مقاومت در محدوده جهان اسلام تعریف می‌شود.
 

  • در حوزه نشر به یک جبهه فرهنگی دست پیدا نکرده‌ایم


رئیس اتحادیه ناشران جهان اسلام اضافه کرد: در بین حوزه‌های فرهنگی آنچه اهمیت دارد، موضوع فکر و اندیشه و نشر است. اگر این به حوزه بپردازیم، می‌توانیم بهتر در برابر سلطه قد علم کنیم.
همچنین بیک‌محمدی، از فعالان عرصه نشر، در این باره توضیح داد: جبهه فرهنگی برای مقابله با جبهه متخاصم، نیاز به لوازمی دارد اعم از کالاهای فرهنگی که کتاب بهترین نمونه آن است. در حال حاضر در حوزه نشر به یک جبهه فرهنگی دست پیدا نکرده‌ایم؛ تا جایی که عناصر نشر به خوبی همدیگر را نمی‌شناسند و از بازارهای این عرصه بی‌اطلاع هستند.
وی افزود: جبهه فرهنگی مقاومت در کلیت، پتانسیل و ظرفیت فعلی خودشان را به درستی نمی‌شناسند؛ بدینگونه هم به یک مداقه و بررسی بهتر برای سنجش حوزه نشر جبهه فرهنگی مقاومت نیاز داریم.
 

  • با تولیدات موازی حتی تلاش خودمان را هم ختثی می‌کنیم


امینیان، عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، در این باره یادآور شد: به نظر نیاز به یک شبکه فرهنگی در جبهه مقاومت احساس می‌شود تا بتوانیم ظرفیت‌شناسی کنیم و وارد ارتباط با نشر کشورها شویم.
زارعی‌نجفدری نیز گفت: ما در حوزه نشر داخل کشور پتانسیل‌های بسیارهای زیادی داریم و به اقتضای این پتانسیل، شبکه‌هایی نیز ایجاد شده؛ اما به عنوان حلقه به‌هم‌پیوسته برای همپوشانی یکدیگر به کار گرفته نمی‌شود؛ به طوری که با تولیدات موازی حتی تلاش خودشان را هم ختثی می‌کنند.
به گفته وی، در حوزه نشر جهان اسلام، چالش جدی‌تر از داخل است؛ یعنی ناشران مسلمان در دنیا همدیگر را نمی‌شناسند؛ بنابراین طبیعی است که هیچ کمک و ارتباطی بینشان نباشد. با این حال سعی کرده‌ایم که در دو اجلاسی که درباره جهان اسلام شکل دادیم، این ارتباط را برقرار کنیم؛ گرچه این چالش همچنان وجود دارد.
 

  • نبود شبکه فرهنگی را در حوزه تولید و توزیع کتاب می‌بینیم


رئیس اتحادیه ناشران جهان اسلام خاطرنشان کرد: باید ناشران مسلمان با هم ارتباط بگیرند. این نبود شبکه را هم در حوزه تولید و هم توزیع کتاب می‌بینیم. یک چالش بزرگ نشر جهان اسلام، موضوع‌یابی برای تولید کتاب است. در حوزه نشر جهان اسلام و داخل، خیلی از ناشران نمی‌توانند از پس اداره خودشان برآیند؛ چون به فکر تولید اقتصادی نیستند.
شهریار امینیان نیز اضافه کرد: جمهوری اسلامی با چهار دهه تجربه و پرچمداری حوزه مقاومت به شناختی از جبهه فرهنگی مقاومت رسیده که خود او هم باید لوازم این جبهه و پرچمداری آن را بر عهده بگیرد. کشور ما هم باید سراغ یک‌دست کردن این جبهه مثل نشر در جهان اسلام برود.
زارعی‌نجفدری گفت: نشر جبهه مقاومت در بین جهان اسلام ظرفیتی قوی دارد و تحرکات کشور ما در زمینه فرهنگی توانسته آثارش را در دیگر کشورها بگذارد. کشور ما توانسته حوزه نشر، ناشران و مولفان جهان اسلام را به یکدیگر نزدیک‌تر کند؛ اما معتقدم ما ظرفیت این را داریم که پرچم نشر جهان اسلام را بیشتر در دست بگیریم.
 

  • بخش عمده مدیران فرهنگی ما درکی از فرهنگ ندارند


سلطان‌شاهی، رئیس مرکز مطالعات فلسطین نیز گفت: ما در خارج از مرزها با توجه به بزرگی آرمان‌های انقلاب اسلامی، تولید ادبیات انقلابی نداریم. توفیقاتی داشته‌ایم؛ اما در مقیاس آرمان‌های ما نیست. هنوز بعد از چهل از انقلاب، به سمت تولیدات فرهنگی خاصی نرفته‌ایم که قابل نشر گسترده در خارج باشد و این در عرصه کتاب شفاف‌تر است.
وی گفت: نتوانسته‌ایم لاقل چرایی ورودمان به مسئله فلسطین را برای بقیه توضیح بدهیم و آن را شفاف‌سازی کنیم. نهایت هنر ما انتشار بدون تجزیه و تحلیل فرمایش‌های حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است. رایزنان فرهنگی ما باید در این زمینه کار کنند؛ در حالی که الان نهایتاً موضوعات جهان اسلام را در حد مناسبات فرهنگی می‌دانند.
بیک‌محمدی نیز با بیان اینکه در زمینه نشر جهان اسلام چالش اساسی داریم، گفت: ما در صدور نظریاتمان در حوزه مقاومت خیلی غفلت کرده‌ایم.  قبول کنیم که حجمه تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری دشمن در غفلت جهان اسلام از موضوع فلسطین، واضح است. همین غفلتِ دیگران مسئولیت ما را هم سنگین‌تر می‌کند.
در خاتمه این نشست زارعی‌نجفدری تأکید کرد: موضع اعلامی مسئولان فرهنگی به ظاهر بر اساس مبانی ارزشی است؛ ولی در اجرا کارکردی متفاوت پیدا می‌کند. متاسفانه بخش عمده مدیران فرهنگی ما درکی از فرهنگ ندارند و از جنس این حوزه نیستند.
 
نظر بدهید