ادبیات دفاع مقدس شاخصه‌های بین‌المللی شدن را داراست/ نسل جوان به این ادبیات به‌طور حرفه‌ای وارد شده‌اند
سه شنبه 10 ارديبهشت 1398

رحیم مخدومی در نشست رونمایی کتاب «او عموی من است»:

ادبیات دفاع مقدس شاخصه‌های بین‌المللی شدن را داراست/ نسل جوان به این ادبیات به‌طور حرفه‌ای وارد شده‌اند

رحیم مخدومی در نشست رونمایی کتاب ««او عموی من است» گفت: نویسندگانی را می‌بینیم که آنچنان حرفه‌ای به ادبیات دفاع مقدس وارد شده‌اند که آثارشان شاخصه‌های بین‌المللی را داراست؛ خصوصاً در خاطره‌نگاری که رغبت عمومی را در داخل برانگیخته‌اند و در حال ترجمه به دیگر زبان‌ها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، کتاب «او عموی من است» عصر امروز، سه‌شنبه در هفتمین روز از برگزاری سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
مخدومی، مدیر موسسه فرهنگی و هنری «رسول آفتاب» و ناشر کتاب در این نشست گفت: نویسندگان ادبیات دفاع مقدس غالباً نویسندگانی بودند که سلاح دفاع مقدس را بر زمین گذاشتند و امروز دست‌به‌قلم شده‌اند. این نشانه تکلیف شخصی آنان است که به سمت ماندگار کردن ارزش‌های دفاع مقدس در ادبیات رفته‌اند.
 

  • نگارش قصه فرماندهان را ادامه خواهیم داد


وی افزود: با نسلی مواجهیم که رویش‌های انقلاب هستند؛ یعنی نه انقلاب را دیده‌اند و نه جنگ را. نویسندگانی را می‌بینیم که آنچنان حرفه‌ای به ادبیات دفاع مقدس وارد شده‌اند که آثارشان شاخصه‌های بین‌المللی را داراست؛ خصوصاً در خاطره‌نگاری که رغبت عمومی را در داخل برانگیخته‌اند و در حال ترجمه به دیگر زبان‌ها هستند.
مخدومی درباره روند انتشار آثاری همانند «او عموی من است» یادآور شد: ما برای نسلی که جنگ را ندیده، دوره‌هایی برگزار می‌کنیم و از دل اینها نیز آثاری که در حال انتشار است؛ مثل کتاب «او عموی من است» که اثری خوش‌قلم است. در سال آینده نیز قصه فرماندهان را ادامه خواهیم داد تا چندین اثر دیگر در این زمره نوشته شود.
همچنین محمدرضا مهدی‌زاده، از نویسندگان کشور که در این نشست نیز حضور داشت، گفت: ویرایش این کتاب بر عهده من بود؛ هرچند که چندان هم نیاز به ویرایش نداشت. نوشتن از شهدا کار بسیار سختی است؛ چرا که یک شهید آخرین برگ دفتر زندگی خودش را با خون امضا می‌کند.
 

  • هیچ قلمی نمی‌تواند حق مطلب را در مورد شهید ادا کند


وی افزود: هیچ قلمی نمی‌تواند حق مطلب را در مورد شهید ادا کند. پس نویسنده‌ای که وارد این عرصه می‌شود، باید خالصانه درباره شهدا بنویسد و اشراف به راه و هدف شهید داشته باشد. دیگر اینکه بیش از سی سال از شهادت شهیدِ کتاب «او عموی من است» گذشته و کسی آن را می‌نویسد که حتی آن دوره را ندیده است.
این فعال فرهنگی اشاره کرد: دیگر اینکه برای نسلی این کتب را می‌نویسیم که حتی جنگ را هم ندیده است؛ پس نوشتن این کتاب‌ها دشوار است. نویسنده به هر حال چاره‌ای جز روایت کردن ندارد. بنابراین باید سراغ یک زاویه دید تازه برود تا زندگی‌نامه شهدا را متفاوت از بقیه کتب مشابه بنویسید.
مهدی‌زاده درباره کتاب «او عموی من است» گفت: عنوان کتاب جالب توجه است. هم سراغ ماجرای کربلا می‌رود و هم طوری روایتگری می‌کند که مشخص است نویسنده خود برادرزاده شهید است. این تعلیقات می‌تواند ورود جالبی برای کتاب باشد. دیگر اینکه نویسنده به عنوان راوی، به گفت‌وگو با شهید می‌نشیند و زندگی‌اش را به زیبایی برای او روایت می‌کند.
وی تأکید کرد: من به واقع شهید را در سطرسطر این کتاب دیده‌ام. سخت است کسی که شهید و حال و هوای دوران دفاع مقدس را ندیده، اینگونه در حوزه ادبیات دفاع مقدس بنویسد. نگارش و انتشار این نوع کتاب‌ها جای تبریک دارد.
 

  • امیدوارم مخاطب از خاطرات عمویم لذت ببرد


زهرا قمی، نویسنده «او عموی من است»، درباره کتاب خود توضیح داد: برای نگارش کتاب هم با آشنایان شهید مصاحبه انجام داده‌ام و هم سراغ خاطرات همرزم شهید رفته‌ام. دیگر اینکه دست‌نوشته‌های مادر شهید کنار هم قرار گرفت و کتاب را تشکیل داد. امیدوارم بقیه نیز از خاطرات عمویم لذت ببرند.
 
نظر بدهید