همسرم هرچند از عصر خمینی(ره) نبود، بحق مفهوم ولایت را فهمید/ مملکت اسلام برایش مهم‌تر از همه‌چیز بود
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398

همسر شهید جونی در نشست رونمایی کتاب «منتصر»:

همسرم هرچند از عصر خمینی(ره) نبود، بحق مفهوم ولایت را فهمید/ مملکت اسلام برایش مهم‌تر از همه‌چیز بود

همسر شهید جونی با تشکر از ترجمه کتاب «منتصر» بیان کرد: باید بر ارث و میراث شهدا و حفاظت از آن تاکید کرد؛ به این امید که از مکتب و سیره شهدا بتوان بهره برد. محمد هرچند در عصر خمینی(ره) نبود، از امام الگو گرفت. او اولویت خودش را براساس وضعیت کنونی تعیین می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مراسم رونمایی کتاب «منتصر»، سیری در زندگی شهید «محمدحسین جونی» از شهدای مدافع حرم لبنان، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این نشست محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، درباره روند ترجمه و انتشار کتاب گفت: مهم‌تر از تولد و انتشار این کتاب، اتفاق بزرگی است که در ادبیات مقاومت لبنان افتاده و آن اینکه امروز چرخه ادبیات حزب‌الله تکمیل شده است.
 

  • با این آثار دیگر ادبیات مقاومت و حزب‌الله تحریف نخواهد شد


وی افزود: امروز در میان ارتش‌های کشورهای عربی، حزب‌الله در حوزه نظامی از همه قوی‌تر است؛ به طوری که در جنگ‌های متعدد با رژیم صهیونیستی، فقط این حزب‌الله بوده که همیشه پیروز بوده است. حزب‌الله برای معرفی رزمندگان و شهدای خودش نیاز به ادبیات بومی خودش داشت که خوشبختانه امروز این اتفاق افتاده است.
رئیس حوزه هنری تأکید کرد: کتابی مثل «منتصر» اتفاق بزرگی در حوزه نشر مقاومت است. جای خوشحالی دارد که تجربه ما در حوزه نشر و آموزش نویسندگی به دیگر کشورها منتقل شده و این را امروز با کتبی مثل «منتصر» می‌بینیم. با این آثار دیگر ادبیات مقاومت و حزب‌الله تحریف نخواهد شد.
در ادامه این نشست نیز نماینده حزب‌الله لبنان در ایران گفت: اسرائیل در مقابل فرزندان ولایت در لبنان شکست خورده است. یکی از الگوهای مقاومت همین شهدایی است که شما در دفاع مقدس تقدیم کرده‌اید. معرفی شهدای بزرگوار شما به جامعه لبنان اقدامی است که به لطف دوستان ما در ایران از جمله حوزه هنری انجام گرفته است.
 

  • کتب شما باعث تاثیرگذاری بر جامعه لبنان شده است


سیدعبدالله صفی‌الدین اضافه داشت: ما مدیون شهدای شما در جبهه هشت سال دفاع مقدس هستیم و زحمت‌های فرهنگی و تبلیغاتی که دستگاه های فرهنگی جمهوری اسلامی کشیده؛ چنان‌که آثار شما در لبنان هم ترجمه و منتشر و باعث تاثیرگذاری بر جامعه ما شده است.
وی یادآور شد: امیدوارم کتبی مثل «منتصر» را مردم ایران هم بخوانند و بدانند که شهدای ما نیز از شهدای عزیز شما کم ندارند. «منتصر» و کتاب‌های بعدی ما جوابی است به سوال کسانی که با تعجب می‌پرسند چطور توانسته‌ایم بر اسرائیل پیروز شویم. در عین اینکه شهدای دفاع از حرم کم از شهدای صدر اسلام نیستند.
وی با بیان اینکه انتشار این کتب و پشتیبانی حوزه هنری، ما را امیدوار به تبادل فرهنگی در جهان اسلام می‌کند، گفت: امیدوارم انتشار و ترجمه چنین کتبی ادامه یابد. ما از چندین سال قبل سراغ ترجمه کتب فرزندان و شهدای ایران رفته‌ایم که اثر خودش را نیز در لبنان گذاشته و نمونه آن «پایی که جا ماند» است. این‌ها مهم‌تر از ابزار نظامی هستند.
 

  • حفظ کتب این شخصیت‌ها و زندگی‌نامه‌هایشان مثل حفظ سرزمین است


همچنین مرتضی سرهنگی در این نشست توضیح داد: حفظ کتب این شخصیت‌ها و زندگی‌نامه‌هایشان مثل حفظ سرزمین است. با همین کتب می‌توانیم آرمان‌هایمان را حفظ کنیم. در عین اینکه همبستگی نظامی میان ما و کشوری همانند لبنان، برای دیگران کشنده است. چه بهتر که همبستگی فرهنگی را نیز ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اینها صلح‌دوست‌ترین انسان‌ها هستند و برای برقراری صلح، جلوی جنگی که قدرتمندان به راه می‌اندازند، ایستاده‌اند. «منتصر» کتابی است با ترجمه روان به فارسی و باید همچنان منتظر آثاری از این جنس بود.
در ادامه همچنین همسر شهید جونی با تشکر از ترجمه این کتاب بیان کرد: باید بر ارث و میراث شهدا و حفاظت از اینها تاکید کرد؛ به این امید که از مکتب و سیره شهدا بتوان بهره برد. محمد از عصر خمینی(ره) نبود؛ اما حقا که مفهوم ولایت را فهمید و از امام الگو گرفت. او اولویت خودش را براساس وضعیت کنونی تعیین می‌کرد.
 

  • او جان خود را برای امت فدا کرد


وی افزود: او برای دوره دکتری به انگلیس رفت؛ اما بعد از اینکه متجاوزان عربستانی به یمن حمله کردند، از تصمیم خود عقب نشست. چون برایش مملکت اسلام مهم‌تر بود؛ بنابراین به مقاومت پیوست تا به مبارزه با تکفیری‎ها بپیوندد. جان خود را برای امت فدا کرد؛ همان طور که بقیه شهدا نیز چنین مسلکی داشتند.
یوسف سرشار، مترجم کتاب «منتصر» در این نشست گفت: ترجمه کتاب «منتصر» را توفیقی برای خودم می‌دانم. از روزی که با شهید جونی آشنا شدم، عملاً به بخشی از وجودم تبدیل شد؛ به طوری که مجبور شدم در دوره کوتاهی نیز آن را ترجمه کنم و با او خندیدم و گریه کردم.
وی افزود: شهید جونی از نسل دهه شصت است که امام را ندیده و تنها از امام خوانده و شنیده؛ ولی به واقع سربازی برای امام بوده است. یکی از ویژگی‌های بارز او بی‌نقص بودنش در زندگی شخصی است؛ از تحصیلات عالی او گرفته تا حضور در مقاومت و حزب‌الله و تبلیغات فرهنگی که انجام می‌داد. گرچه در 26سالگی شهید شد، الگویی برای نسل ما خواهد بود.
 

  • این نهضت حسینی ادامه دارد


در خاتمه نشست رونمایی کتاب «منتصر»، فرزند شهید عباس موسوی، دبیر کل سابق حزب‌الله گفت: ما به برکت خون شهدا در این برنامه حضور داریم؛ بنابراین باید از عوامل تهیه این کتاب و مراسم تشکر کرد. من فقط برای تبرک در این مراسم حضور داشته‎ام و بدانید که این نهضت حسینی ادامه دارد.
 
نظر بدهید