صنعت پی‌نما را در خدمت فرهنگ اسلامی قرار دهیم/ در تولیدات مصور باید دنبال مخاطب بین‌المللی باشیم
پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398

رئیس خانه پی‌نمای ایران در نشست رونمایی از کتاب «غدیر؛ دست در دست عشق»:

صنعت پی‌نما را در خدمت فرهنگ اسلامی قرار دهیم/ در تولیدات مصور باید دنبال مخاطب بین‌المللی باشیم

مسعودی در این نشست گفت: باید روی معرفی واقعیت اسلام در آثار کمیک کار کرد؛ خصوصاً در زمان فعلی که دیگر کشورها سعی در ترویج اسلام‌هراسی دارند. در عین اینکه کمیک باید بستری برای معرفی سبک زندگی اسلامی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ساعات پایانی چهارشنبه، هشتمین روز از برپایی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان مراسم رونمایی کتاب مصور «غدیر؛ دست در دست عشق» شد.
در این نشست عباس خواجه‌پیری، مدیر نشر آثار سبز، درباره این کتاب گفت: شاید صنعت پی‌نما یا کمیک در ابتدای کار باشد و زمان زیادی ببرد که بتواند به عنوان یک شیوه منطبق با سلیقه اشخاص شکل گیرد و در جامعه ما رونق پیدا کند؛ اما به هر حال باید در مقطعی شروع شود.
وی افزود: ناشران و مؤسسات اندکی به این صنعت روی آورده‌اند. یکی از دلایلش ممکن است این باشد که فرهنگ رایجی شکل نگرفته باشد یا هزینه‌های مضاعفی باشد که در قیاس با آثار مصور معطوف خود می‌کند. به همین دلیل سراغ آثار بازارپسندتری رفته‌اند.
 

  • جهت‌گیری ما انتقال معارف و تاریخ اسلام در قالب پی‌نماست


این ناشر با این حال تأکید کرد: به هر حال عده‌ای باید خاک آغاز این راه سخت را بخورند. جهت‌گیری ما نیز در این صنعت، انتقال معارف و تاریخ اسلام و مطالب دینی در قالب پی‌نماست که کار ما را نیز دوچندان سخت‌تر می‌کند. تلاش می‌کنیم در نویسندگی کسانی را به کار گیریم که واقعاً توانایی آماده کردن متونی برای پی‌نما را داشته باشند.
خواجه‌پیری اعلام کرد: در سال گذشته نیز کتاب «دادخواه نینوا» یا «مختار» را رونمایی کردیم که مورد استقبال هم قرار گرفت. در این دو سال اخیر نیز روی داستان مصور «غدیر» نوشته آقای بهمن‌پور و تصویرگری مهرداد شاهوردی کار کردیم. زندگی‌نامه امام رضا(ع) و کتب دیگری نیز به شکل پی‌نما در حال تولید است.
وی همچنین به وجود نشریه‌ای در صنعت پی‌نما اشاره کرد و گفت: ماهنامه «پیام گردونه» را نیز در این زمینه طرح‌ریزی کرده‌ایم و با کامل‌تر شدنش، آن را به صورت کاغذ در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم. سعی ما ترویج فرهنگ اسلامی در قالب صنعت جدید تصویرسازی است.
 

  • می‌توانیم با پی‌نما به تاریخی مصوری از اسلام هم برسیم


در ادامه نیز دانش، از متخصصان حوزه صنعت پی‌نما گفت: زمانی شاید برای وقت‌گذرانی سراغ این شیوه‌ها می‌رفتند. امروزه این صنعت پذیرای قالب‌های مخلف ادبی است و یکی از این قالب‌ها نیز می‌تواند قصه‌های تاریخی باشد.
وی ادامه داد: در یک کتاب پی‌نما می‌توان مفاهیم زیادی را با جملات کم و القای موضوع به شکل مصور نشان داد. اگر سراغ این کتب برویم، می‌توانیم به تاریخ مصوری از اسلام هم برسیم که مثال آن نیز همین کتب «عاشورا» یا «مختار» است. خوشبختانه این صنعتی نو برای نشر ماست که کتب طنز یا ورزشی و غیره نیز به سمت آن رفته‌اند.
 

  • پی‌نما مخاطب و بازارش را به دست آورده است؛ ناشر هم نباید عقب بماند


محمد مسعودی، رئیس خانه پی‌نمای ایران نیز در ادامه این نشست گفت: خوشبختانه برعکس یکی دو سال قبل، امسال با رشد در کمیت شاهد لااقل بیست کتاب تألیفی در حوزه پی‌نما در نمایشگاه هستیم؛ پس پی‌نما مخاطب و بازارش را به دست آورده است. ما هم نباید از مخاطب و صنعت جا بمانیم.
وی ادامه داد: اتفاقات بهتری می‌تواند برای صنعت پی‌نما بیفتد؛ به شرطی که متوجه سه اتفاق باشیم؛ اعم از به‌رسمیت‌شناختن سلیقه مخاطب که متاسفانه کمتر به آن دقت داریم. دیگر اینکه بچه‌ها کمتر کتاب می‌خوانند. پس باید سراغ روش‌های جدید بازاریابی برویم.
مسعودی همچنین گفت: نکته سوم این است که بازار کمیک امروز چندان بزرگ نیست؛ اما در این راه که هزینه تولیداتش هم زیاد است، باید به راه میان‌بُر فکر کنیم؛ یعنی آثاری تولید کنیم که قابلیت صادرات هم داشته باشد. حتی در کشوری مثل ژاپن هم می‌توانیم حرف اول را بزنیم.
وی در عین حال تأکید کرد: صنعت پی‌نما البته می‌تواند در خدمت دین ما درآید که نمونه همیشگی آن معرفی این تاریخ و مفاهیم است؛ اما باید روی معرفی واقعیت اسلام در آثار کمیک کار کرد؛ خصوصاً در زمان فعلی که دیگر کشورها سعی در ترویج اسلام‌هراسی دارند. در عین اینکه کمیک باید بستری برای معرفی سبک زندگی اسلامی باشد.
نظر بدهید