لزوم داشتن نگاه فرهنگی‌اقتصادی به صنعت نشر
پنجشنبه 12 ارديبهشت 1398

لزوم داشتن نگاه فرهنگی‌اقتصادی به صنعت نشر

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با موضوع «بررسی معضلات توزیع کتاب در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» دور هم جمع شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، صبح روز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت، گردهمایی ناشران جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با موضوع «بررسی معضلات توزیع کتاب در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» با حضور تعدادی از ناشران جبهه انقلاب برگزار شد.
در این نشست که به صورت خصوصی برگزار شد، نمایندگانی از انتشارات تیماس، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، تعالی، نشر معارف، آرمان رشد، موعود، نشر اسم، کتابستان شهدا و... حضور داشتند. ناشران در این نشست صمیمانه به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات حوزه نشر، پخش و فروش پرداختند.
از جمله مشکلات پیش‌ روی ناشران بحران پخش و توزیع کتب منتشره بود. از نظر ناشران از مهم‌ترین عوامل در فروش و دیده شدن کتاب، حمایت از کتابفروشان و ویترین‌سازی برای آنان است. فروشگاهی که بتواند خرج خودش را تامین کند، کار بزرگی کرده است. این ضعف از خود ناشران است که فکر می‌کنند باید تیمی برای پخش و تبلیغ کتب آنان تلاش کنند. باید اقدامی صورت بگیرد تا پخش و توزیع، کتاب را به موقع تحویل بگیرد، پخش کند و در صورت برگشت به ناشر بازگرداند تا گردش مالی خود را تنظیم کند. فروشگاه‌ها هیچ تعهدی برای عرضه یک کتاب به‌طور ویژه ندارند. ایرادات چاپ و نشر متوجه کتابفروشی‌ها نیست؛ چرا که یک کتابفروشی با هزینه‌های جانبی امکان ویترین‌سازی مناسب و تبلیغ برای کتاب ندارد. این تبلیغ باید از سوی ناشران صورت گیرد. این ویترین‌سازی، تبلیغات سازنده برای خود انتشارات است.
این ناشران با اعلام این‌که با قیمت‌های قبل از گران شدن کاغذ، کتب خود را در نمایشگاه عرضه کرده‌اند، به غیرمجازبودن تغییر قیمت پشت جلد کتاب با استفاده از برچسب اشاره کردند و کتابفروشی‌هایی را مثال زدند که برخی کتاب‌ها را با افزایش چند درصدی قیمت پشت جلد عرضه می‌کنند.
تغییر نوع نگاه به صنعت نشر و کتاب از جمله موارد مورد بحث ناشران بود. داشتن دیدگاه فرهنگی‌اقتصادی به صنعت نشر و دوری از نگاه صرف اقتصادی یا فرهنگی یکی دیگر از مواردی بود که ناشران بر آن تاکید کردند.
در این نشست ناشران به لزوم همفکری و حمایت از یکدیگر اشاره کردند. هم‌گروه شدن ناشران همفکر از جمله مسائلی بود که در دیده شدن انتشارات و کتاب خوب موثر است. حمایت و تبلیغ کتاب از ناشر دیگر از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.
 
نظر بدهید