جای کتب داستانی فناوران موفق در نشر ما خالی است/ جریان توسعه فناوری نیازمند مستندسازی و نشر است
جمعه 13 ارديبهشت 1398

مدیر دبیرخانه ستاد توسعه فناوری نانو در نشست رونمایی کتب انتشارات الگونگار پیشرفت:

جای کتب داستانی فناوران موفق در نشر ما خالی است/ جریان توسعه فناوری نیازمند مستندسازی و نشر است

سلطانی در نشست رونمایی کتب داستانی توسعه فناوری انتشارات الگونگار پیشرفت گفت: برای اینکه برای توسعه فناوری نانو جریان‌سازی کنیم، نیاز به مستندسازی و انتشار تجربیات برای کسانی است که می‌خواهند به این ماجرا وارد شوند. این ماجرا می‌تواند وارد کتب داستانی شود و فعلاً جای خالی‌اش احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، مراسم رونمایی از کتاب‌های انتشارات الگونگار پیشرفت با حضور مؤلفان این آثار از جمله سعید حسین‌رفیعی، سیدمجتبی قافله‌باشی، سیدحمزه حسنی به همراه دکتر علی‌محمد سلطانی، مدیر دبیرخانه ستاد توسعه فناوری نانو، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این نشست حسین‌رفیعی، مدیر انتشارات الگونگار پیشرفت و از مولفان کتب، درباره رویکرد این نشر در حوزه فناوری گفت: در شرایطی که تعداد زیادی ناشر در حوزه‌های مختلف حاضرند و دغدغه‌های نشر دارند، ما به دلیل موضوعاتی که روی آن کار می‌کنیم، پای مشکلات نشر و تب و لرزهای این عرصه نشسته‌ایم تا خودمان دست به نشر این تفکر بزنیم.
 

  • برد رسانه‌های ما برای ترویج توسعه فناوری کوتاه است


وی افزود: کلیدواژه استقلال از مهم‌ترین مفاهیم انقلاب اسلامی بوده و از عناصر آن نیز، فناوری است. اما برد رسانه‌های ما برای ترویج این محتوا کوتاه است؛ خصوصاً قشر دانشجو به عنوان مولدان این حوزه، خیلی مخاطب رسانه‌ها قرار نمی‌گیرند. بنابراین دنبال رسانه‌ای بودیم که بتواند با کیفیت بالا جامعه بالقوه کارآفرین را هم تحریک کند.
این مولف ادامه داد: بر این اساس سراغ روایت‌هایی در حوزه جریان توسعه فناوری رفتیم و همچنین جریانی داستانی در حوزه نشر، تا مخاطب خودمان را پیدا کنیم؛ چون با زبان داستان می‌توان مخاطب گسترده را جذب کرد. بنابراین انعکاس جریان فناوری را همراه هنر نویسندگی درآوردیم تا مخاطب را درگیر و جذب کنیم.
 

  • جریان‌سازی توسعه فناوری نیازمند مستندسازی و انتشار تجربیات است


سلطانی، مدیر دبیرخانه ستاد توسعه فناوری نانو، درباره ضرورت مستندسازی جریان توسعه فناوری در قالب نشر گفت: استقلال و اقتدار کشور نیازمند توسعه است؛ چه از لحاظ فناوری و چه اقتصادی. علم و فناوری زمانی اثرش را می‌گذارد که در قالب تولید ثروت بتواند جامعه را مولد سازد و تاثیرش را بر کیفیت زندگی مردم بگذارد.
وی ادامه داد: فناوری کار اصلی ماست؛ اما وقتی می‌تواند در جامعه به رکنی مولد تبدیل شود که کارآفرینان از فناوری برای توسعه اقتصادی استفاده کنند. کتاب‌هایی که در این مجموعه منتشر شده نیز برخی از کارهای الگونگاری ستاد ماست.
وی افزود: برای اینکه برای توسعه فناوری نانو جریان‌سازی کنیم، نیاز به مستندسازی و انتشار تجربیات برای کسانی است که می‌خواهند به این ماجرا وارد شوند. این ماجرا می‌تواند وارد کتب داستانی شود؛ از این دست کتب داستانی در دیگر کشورها کاملاً موجود است؛ اما کتب موفقیت فناوران در کشور ما خالی است.
همچنین نادری، از راویان داستانی کتاب و از اعضای هیئت‌مدیره دبیرخانه توسعه فناوری نانو گفت: این کتب این‌قدر نکات ریز و درشتی دارد که می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود علاقه‌مندان به این ماجرا باشند.
 

  • آنچه ما در تدوین کتاب مدنظر داریم، گستره مخاطبان است


در ادامه نیز قافله‌باشی، از دیگر مولفان این کتب توضیح داد: ما مسیری را با چند کتاب کلید زده‌ایم؛ اما قطعاً در کوهپایه این جریان هستیم. نشر و آثار ما نیمه‌تخصصی است؛ یعنی صرفاً نه عام هستیم، نه تخصصی. بنابراین نیاز به توزیع جدی داریم تا کتب به مخاطب معرفی شود.
وی افزود: لازمه کار ما پشتیبانی جدی از طرف دیگر نهادهاست بلکه بتوانیم مخاطب عامی را که در دسترس است جذب کنیم.
سیدحمزه حسینی، از دیگر مولفان کتاب نیز گفت: آنچه ما در تدوین کتاب مدنظر داریم گستره مخاطبان است. نه‌تنها در بین دانشجویان و کارآفرینان، بلکه از این جهت که بتوانیم مخاطبانی عام را نیز در قامت خوانندگان یک کتاب خوب در حوزه معرفی فناوری پیدا کند.
وی با ذکر خاطره‌ای عنوان کرد: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان گفتند کار شما شبیه کاری است که شهید آوینی در گستره نشر دفاع مقدس انجام می‌داد. ایشان تأکید داشتند که برای جریان‌سازی فناوری از کتاب و دیگر رسانه‌ها هم برای انتشار این صنعت و فعالیت استفاده کنید.
 

  • موج تالیف و ترویج کتب داستانی فناوری در دستور کار آینده ماست


در پایان نشست نیز حسین‌رفیعی، مدیر انتشارات الگونگار پیشرفت متذکر شد: قطعاً کسانی که در تولید این کتب اهتمام داشته‌اند، دغدغه‌ای ارزشی داشته‌اند و آن را به عنوان محملی برای معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در نظر گرفته‌اند. کسانی باید این کتب را تالیف کنند که آشنایی و دغدغه فناوری داشته باشند.
وی افزود: کار الان ما معرفی این کتاب‌هاست؛ اما هنوز هم مخاطب این آثار را ندیده است. همه کار کرده‌ایم جز توجه به بازار مخاطب. اگر این کار را نکنیم، تلاش‌های قبلی راکد می‌ماند. پس باید موج تالیف و هم ترویج و توزیع این کتب در بازار، به طور همزمان در دستور کار آینده ما باشد.
گفتنی است در پایان این نشست از چهار کتاب «داستان ناتوتافته»، «داستان ناتوتروا»، «روایت بی‌صدا» و «سطح عمیق» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.
 
نظر بدهید