نفوذ آشکار دشمن با دو عنوان کتاب الگوساز!
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398

نفوذ آشکار دشمن با دو عنوان کتاب الگوساز!

دیدن و خواندن کتاب‌های «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز» و «داستان‌های خوب برای پسران بلندپرواز» ظن و گمانی که خوش‌بینانه به «غفلت» وزارت فرهنگ و ارشاد ختم می‌شود را کمرنگ می‌‎کند. انگار کار از غفلت گذشته و تسامح و تعمدی در کار است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل ار رجانیوز، دشمن خیلی وقت است آرایش جنگی گرفته و در میدان مبارزه با ما از هیچ عرصه و زمینه‌ای غفلت نکرده است. در عرصه فرهنگ سربازانش را خیلی آرام و بی سر و صدا وارد زمین ما می‌کند و تخریب افکار و تغییر سبک زندگی را پیش می‌برد. کتاب به لحاظ نقشی که در شکل‌گیری تفکر و بینش انسان دارد، می‌تواند بستر خوبی برای پیاده نظام دشمن باشد. با یک کتاب می‌توان نگاه‌ها را تغییر داد و زندگی را در مسیری دیگر انداخت. به خصوص اگر قرار باشد با کتاب، الگو بسازند.

در خیل کتاب‌های مضری که در بازار نشر ایران به وفور یافت می‌شود، انتشار دو عنوان کتاب تازه زنگ خطر را محکم‌تر به صدا در آورده است. دو کتابی که می‌خواهد برای دختران و پسران ایرانی الگوی زندگی معرفی کند!


دیدن و خواندن کتاب‌های «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز» و «داستان‌های خوب برای پسران بلندپرواز» ظن و گمانی که خوش‌بینانه به «غفلت» وزارت فرهنگ و ارشاد ختم می‌شود را کمرنگ می‌‎کند. انگار کار از غفلت گذشته و تسامح و تعمدی در کار است.این دو کتاب که در سال 96 توسط انتشارات نشر نو ترجمه و وارد بازار کتاب شده، به فاصله کمی به چاپ هشتم رسیده است. تلاش این کتاب‌ها بر این است که زنان و مردانی را معرفی کنند که «پیشگامان شجاع» هستند و باید الهام بخش پسران و دختران جوان باشند.


در کتابی که در دو جلد برای دختران نوشته شده، بیشتر زن‌هایی تحسین و ترویج شده‌اند که خلق و خوی مردانه گرفته‌اند و کارهایی کرده‌اند که نشان بدهند چیزی از مردها کم ندارند. از وزنه بردار و موتورسوار و قهرمان جنگ گرفته تا راننده فرمول یک و مشت‌زن.


اما عجیب‌تر اینکه در بین این الگوها، دو زن جاسوس، یک دزد دریایی و چند زن جنگجو هم هستند که به عنوان زنان پیشگام و الهام بخش برای دختران جوان معرفی می‌شوند! اگر عجیب تر از این هم می‌خواهید، بدانید که دو فرعون زن هم به عنوان الگوهای الهام‌بخش در این کتاب پیشنهاد شده‌اند. یکی «حتاسو» که اولین فرعون زن بوده و برای فرعون شدن پسوند زنانه نامش را حذف کرده و ریش مصنوعی می‌گذاشته است و دیگری «کلئو پاترا» که از او به عنوان آخرین فرعون تاریخ نام برده شده است.






گذشته از این الگوهای مخرب، نام 3 زن دیگر هم در لیست زنان الهام بخش این کتاب دیده می‌شود که مایه تعجب و تاسف است. یکی «مارگارت تاچر» نخست وزیر ضد ایرانی انگلستان است که در سال‌های نخست وزیری‌اش در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارنامه‌ای سیاه در اقدام علیه ایران از خود به جای گذاشت. تاچر در صفحه 128 کتاب کاملاً مورد تمجید نویسندگان کتاب واقع شده، اما آیا دختران ایرانی می‌دانند او چه اقداماتی علیه کشورشان ایران کرده است؟!


«هیلاری کلینتون» هم جزو زنان الگو در کتاب داستان های خوب برای دختران بلندپرواز است! این زن آمریکایی که در زمان وزارتش بر امور خارجه آمریکا مواضع و رفتارهایی خصمانه علیه مردم ایران داشت هم به دلیل تلاشی که برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی در آمریکا داشته مورد تمجید قرار گرفته، اما کجا باید به دختران ایران زمین گفت که او اعمال تحریم‌های گوناگون علیه مردم ایران را از افتخارات زندگی خود اعلام کرده است؟!




نام «میشل اوباما» همسر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در فهرست زنان پیشگام و شجاع کتاب مذکور هست و از او و همراهی‌اش با اوباما و نقشی که در موفقیت همسرش داشته تعریف و تمجید شده است. اما کتابی که برای «پسران بلندپرواز» نوشته شده هم دست کمی از کتاب دختران ندارد. از جمله الگوهای معرفی شده برای پسران، باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا است، با تمام سابقه‌ای که می‌دانیم. با این توضیح که در صفحه 40 کتاب درباره اوباما نوشته شده که او با روسای جمهور سابق فرق می‌کرده و در برنامه‌های تلویزیونی می‌رقصیده است و به دو جنگ پایان داده و رفتار متفاوت با زنان و مردان همجنس‌گرا را غیرقانونی اعلام کرده است!


نویسندگان حتی در نوشتن حقیقت هم رعایت امانت نکرده‌اند و اوبامایی که در بین روسای جمهور آمریکا رکورد طولانی‌ترین حضور در جنگ را دارد و جنگ افروزی‌ در سوریه، یمن، لیبی و تداوم جنگ در عراق و افغانستان را در کارنامه سیاهش ثبت کرده را به عنوان پایان دهنده به دو جنگ معرفی کرده‌اند. یک پیشوای بودایی، دانشمند بی‌خدایی مثل استیون هاوکینگ و چند نوازنده و خواننده هم از جمله الگوهای دیگری هستند که در این کتاب برای بلندپروازی به پسران ما معرفی شده‌اند.




اینکه ناشر این کتاب با چه انگیزه و هدفی دست به انتشار چنین کتاب‌هایی زده و چطور این دو کتاب گران‌قیمت را به چاپ‌های بالا رسانده است جای بررسی دارد، اما وظیفه و رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ممیزی کتاب چه می‌شود؟ وضعیت بازار نشر به لحاظ نظارت در این چند سال گذشته روز به روز بدتر شده، اما آیا اوضاع چنان بی در و پیکر شده که در سایه غفلت و یا تسامح کارشناسان کتاب‌هایی با هدف الگوسازی منتشر شود که دشمنان درجه یک مردم ایران در آن تحسین و تمجید شوند؟ آیا مسئولین حاضرند جاسوس‌ها، دزدان دریایی، فرعون‌ها و امثال اوباما و کلینتون و... را به عنوان الگو و شخصیت‌های الهام بخش به فرزندان خود معرفی کنند؟
نظر بدهید