وضعیت کودکان ایرانی دوره قاجار در «کتاب احمد»
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398

سفینۀ طالبی یا کتاب احمد

وضعیت کودکان ایرانی دوره قاجار در «کتاب احمد»

انتشارات مدرسه «کتاب احمد» نوشته عبدالرحیم‌بن ابوطالب تبریزی را به‌کوشش حمیدرضا شاه‌آبادی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتشارات مدرسه کتاب «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ــ سفینه طالبی یا کتاب احمد» نوشته عبدالرحیم‌بن ابوطالب تبریزی را به‌کوشش حمیدرضا شاه‌آبادی منتشر کرد.
«کتاب احمد» از جمله کتاب‌های مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» است که با هدف بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی برای کودکان خلق شده است. این کتاب را ملا عبدالرحیم‌بن ابوطالب تبریزی معروف به عبدالرحیم طالبوف در سال 1305 قمری با هدف آموزش کودکان و با توجه به اوضاع اجتماعی دوره قاجار و بر پایه اندیشه‌های ترقی‌خواهانه نوشته است. افزودن مقدمه‌هایی توسط پژوهشگر خواندن این کتاب را راحت‌تر می‌کند. همچنین این کتاب خواننده را با مواردی چون وضعیت کودکان ایرانی در دوره قاجار از منظر آموزش و تربیت و زندگی و زمانه نویسنده اثر آشنا می‌کند.
مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران» مجموعه‌ای 20جلدی است که عمدتا در دوره‌ قاجاریه برای نخستین‌بار به‌چاپ رسیده‌اند، انتشارات مدرسه این مجموعه را با همکاری نویسندگان و پژوهشگران معاصر و به‌شیوه‌ای جدید بازنشر کرده است. «کتاب احمد» دوازدهمین جلد این مجموعه است.
این مجموعه که به‌دبیری «سیدعلی کاشفی خوانساری» منتشر می‌شود، کتاب‌هایی چون «احمد»، «مسائل الحیات»، «اخلاق مظفری»، «مثنوی الاطفال»، «سلیم جواهری»، «رساله تربیت»، «خاله سوسکه» و... با مقدمه تحلیلی و شرح و توصیف کتاب‌ها را، که توسط نویسندگان و پژوهشگران تهیه و تنظیم می‌شود، در بر خواهد داشت.
ازجمله نویسندگان همکار این مجموعه می‌توان به محمد جعفری قنواتی، مسعود کوهستانی‌نژاد، نرگس پدرام، حمیدرضا شاه‌آبادی، اسفندیار معتمدی، کوروش نوروزمرادی، پیوند فرهادی و... اشاره کرد.
در مقدمه ناشر بر این کتاب آمده است: انتشار نخستین کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان در ایران به دوره قاجار بازمی‌گردد،‌ به همین دلیل شناخت و بررسی این آثار از جهات مختلف ادبی‌، تاریخی و اجتماعی ضروری است،‌ از این رو با توجه به رسالت سازمانی انتشارات مدرسه در تأمین نیازهای پژوهشی در زمینه تعلیم و تربیت انتشار این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.
انتشارات مدرسه کتاب احمد را در شمارگان 500 نسخه منتشر کرده است.
نظر بدهید