انتشار خاطرات ارشدترین خلبانی که به اسارت عراق درآمد
یکشنبه 22 ارديبهشت 1398

خلبان وارسته

انتشار خاطرات ارشدترین خلبانی که به اسارت عراق درآمد

کتاب «خلبان وارسته» خاطرات امیر سرتیپ خلبان محمدجعفر وارسته، ارشدترین خلبانی که به اسارت عراق درآمد با بازنویسی احمد مهرنیا منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، احمد مهرنیا درباره این کتاب گفت: خلبان وارسته یکی از خلبانانی است که زمان زیادی را در جنگ حضور داشته، در نهایت به اسارت دشمن در می‌آید. وی تا پیش از اینکه در سال 65 اسیر شود، معاون عملیاتی پایگاه هوایی تبریز بوده است.
وی ادامه داد: آقای وارسته از اولین دقایق بعد از بمباران عراق در 31 شهریور در مهرآباد و شروع جنگ برای تعقیب هواپیماها پرواز می‌کند، وی در بیشتر رویدادهای مهم پروازی (پوشش هوایی، عملیات پشتیبانی از نیروهای خودی در جبهه جنگ، عملیات بمباران در خاک عراق) شرکت فعال دارد، در اخرین عملیاتش مجبور به ترک هواپیما می‌شود. زمان اسارت نیز با درجه سرهنگ دومی که در ارتش داشته، جزو بالاترین خلبانی است که در جنگ تحمیلی به اسارت عراقی‌ها درمی‌آید.
مهرنیا درباره ویژگی‌های امیرآراسته اظهار داشت: ما در زمینه معرفی اسطوره‌ها غفلت داشته‌ایم، ما حتی در بین خلبانان افراد زیادی داریم که در زمان جنگ غیر از وظایفی که بر عهده‌شان گذاشته شده کارهای خارق العاده انجام داده‌اند، به عنوان مثال امیر وارسته به خاطر جایگاه شغلیش، مشمول یک عرفی است که به خاطر خطرات، عملیات برون مرزی انجام ندهد، ولی وقتی ایشان می‌بیند عملیات یک مقدار خطرناک است خودش لیدر پرواز شده، که اتفاقا در یکی از آخرین پروازهایش هواپیمایش منهدم و بعد از ایجکت به اسارت نیروهای دشمن در می‌آید.
این پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس درباره نگارش خاطرات نیز گفت: آقای وارسته خودش به صورت خودجوش یادداشت‌ها و دست نوشته‌هایی داشت که به نوعی جزو خاطرات خودنوشت به حساب می‌آمد. من این خاطرات را از ایشان گرفتم و آنها را بازنویسی کردم.
مهرنیا گفت: امیر وارسته ضمن اینکه اسیر است مشاهداتی زیادی دارد و با خونگرمی منحصر به فردش ضمن ارتباط با دیگر اسرا در همه کارها حضور داشته اطلاعات خوبی از همه بخش‌های اردوگاه بازگو کرده است.
نظر بدهید