مردم خرید کتاب را فراموش نکرده‌اند/ تأثیر گرانی بر هدفمندشدن خرید
چهارشنبه 15 خرداد 1398

مردم خرید کتاب را فراموش نکرده‌اند/ تأثیر گرانی بر هدفمندشدن خرید

مدیر نشر فاتحان گفت: مردم به دلیل گرانی و فشار‌های اقتصادی، خرید کتاب را فراموش نکرده‌اند، بلکه خرید خود را هدفمند انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایکنا، سردار علی ناظری، مدیر نشر فاتحان، درباره فعالیت‌های این انتشارات گفت: فاتحان نشر شناخته‌شده‌ای است و در دو سال اخیر، فعالیت نمایشگاهی ما نمود بسیاری داشته است؛ چراکه خودمان نمایشگاه برگزار می‌کنیم و به همین دلیل از اصل نشر غافل شده‌ایم و تولیدات بسیار کمی داشتیم، اما در ماه‌های اخیر تصمیم گرفتیم که فعالیت خود را به نشر و تولید کتاب معطوف کنیم.
وی با اشاره به رویکرد نشر فاتحان، افزود: یکی از رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی ما این است که نقش گروه‌ها و صنف‌های گوناگون مردم در دفاع مقدس و شکل‌گیری چنین حماسه‌ای را به ویژه به نسل جوان نشان دهیم و در این راستا انتشار کتاب‌هایی را مربوط به نقش ورزشکاران، دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان و ... در جنگ کلید زده‌ایم که امیدواریم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.
سردار ناظری ادامه داد: براساس تجربه‌ کتاب «عباس دست طلا»، کتاب‌هایی که درباره اقشار و گرو‌های خاصی منتشر می‌شود، فقط مخاطب خاص ندارد، بلکه مخاطبان آن عام است؛ چراکه این کتاب ۲۴ نوبت چاپ شده است؛ هرچند این کتاب یا کتاب‌هایی مانند «روایت نیم‌روز بیست و چهارم» که درباره قنوتی، روحانی شهید، است، الگوی مؤثری برای طلبه‌های جوان است که به رسالت خود عمل کنند.
وی در ادامه درباره وضعیت چاپ کتاب گفت: امسال قبل از آغاز نمایشگاه کتاب تهران، ۱۲ عنوان را که مربوط به سال گذشته بود با همکاری یک ناشر دیگر چاپ و در نمایشگاه عرضه و سعی کردیم که با ارتباطات و تلاش‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی علاوه بر حضور در نمایشگاه‌ها، به چاپ کتاب و ارائه مطلوب آن نیز بپردازیم. از این رو امسال برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن حضور پیدا کردیم که حضور خوبی بود و با وجود اینکه پیش از این نمایشگاه، نمایشگاه کتاب تهران برپا بود، اما مردم از کتاب‌ها استقبال کردند.
این ناشر ادامه داد: با وجود اینکه به دلیل گرانی کاغذ، فشار زیادی به حوزه نشر وارد می‌شود و کتاب به سختی تولید می‌شود، اگر اثر خوبی تولید و بر روی گرافیک، محتوا و ظرفیت‌های هنری آن کار شود، همچنان مورد استقبال خواهد بود. ممکن است که اثری گرانتر چاپ شود، اما فروش می‌رود؛ چرا که این مسئله را در نمایشگاه کتاب تجربه کرده‌ایم و بیشترین فروش در این نمایشگاه مربوط به کتاب‌های «سرباز سال‌های ابری»، «دختری کنار شط»، «عباس دست طلا» و «حزب دیالمه» بود.
وی به گرانی کاغذ و مشکلات چاپ کتاب اشاره کرد و افزود: فضای فروش کتاب به دلیل قیمت کتاب، سنگین است، اما اگر اثر خوبی عرضه شود، این امیدواری هست که با وجود فشار‌های اقتصادی و بالا بودن قیمت‌ها، مردم کتابخوانی را ترک نخواهند کرد، اما این بار به هر کتابی پول نمی‌‎دهند و به دنبال کتاب خوب هستند و از سلیقه و حسن نیت و توجه خوبی برخوردارند. بنابراین باید این فرصت را غنیمت بدانیم و بر محتوا و سوژه‌های خوب کار کنیم و آن را در شکل و ظاهر مناسبی ارائه دهیم.
سردار ناظری تصریح کرد: در اغلب نمایشگاه‌های کتاب، چه در حوزه تخصصی مانند دفاع مقدس و قرآن و چه در حوزه عمومی مانند نمایشگاه کتاب، مردم حضور بالایی دارند و با وجود اینکه اغلب کتابی هم خریداری نمی‌کنند، اما به موضوع کتاب علاقه‌مندند؛ بنابراین مسئولان باید برای این مردم برنامه‌ریزی کنند تا کتابخوان شوند و حضور آن‌ها را تبدیل به حضور مؤثری کنند. این امر به تدریج فراگیر خواهد شد و نتایح مثبتی خواهد داشت.
نظر بدهید