یک نان‌خور کمتر، یا یک نان‌آور بیشتر؟
چهارشنبه 29 خرداد 1398

یک نان‌خور کمتر، یا یک نان‌آور بیشتر؟

الان چهار سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت می‌گذرد و هیچ اقدام جدی نه در دولت، نه مجلس، نه مجمع تشخیص و نه در هیچ جای دیگر برای این سیاست‌ها صورت نگرفته است.

نشست تخصصی «جنگ جهانی جمعیت» با هدف بررسی آخرین تحولات جمعیتی کشور، با حضور کارشناسان و فعالان این عرصه برگزار و کتاب‌های هفت‌جلدی جنگ جهانی جمعیت به نویسندگی صالح قاسمی در این نشست رونمایی شد. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
صالح قاسمی، پژوهشگر حوزۀ جمعیت، دربارۀ ضرورت و لزوم پرداخت به این موضوع در گفت‌وگو با شیرازه می‌گوید: «مجموعۀ هفت‌جلدی بنده مجموعه‌ای پژوهشی است که تقریباً چهار سال روی آن کار شده است.»
این کارشناس حوزۀ جمعیت هفت جلد کتاب خود را چنین معرفی می کند:
«عنوان جلد اول قتل عام خاموش است با موضوع بررسی طرح‌های جمعیت در سطح جهان، دنیای اسلام و در ایران. در واقع، مدیریت جمعیت جهان از سوی نظام سلطه را بررسی می‌کند. نسخۀ بدلی عنوان جلد دوم است. در این جلد به مقایسۀ سیاست‌های جمعیتی در کشورهای غربی و در ایران پرداختیم و مشوق‌های جمعیتی کشورهای غربی را هم در این کتاب بررسی کرده‌ایم. جلد سوم با عنوان پایان پویایی به موضوع بررسی وقوع بحران جمعیت در ایران پرداخته و پیامدها و راه‌های برون‌رفت از این بحران را تبیین می‌کند. رابطۀ متقابل تحولات جمعیت با اقتصاد و امنیت در جلد چهارم با عنوان کندو بررسی شده است. جلد پنجم با عنوان من قاتل نیستم، به بررسی دیدگاه شریعت در خصوص مدیریت جمعیت می‌پردازد. آیات و روایات و احکام شرعی مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری را در این کتاب جمع‌آوری کرده‌ایم. جلد ششم را باید برگردیم نام‌گذاری کرده‌ایم که مجموعۀ فرمایش‌های رهبر انقلاب در حوزۀ جمعیت در این جلد گردآوری شده است. در جلد هفتم نیز با عنوان یک نان‌آور بیشتر به پاسخ‌گویی به شبهات و سؤالات رایج در حوزۀ جمعیت و فرزندآوری، اعم از شبهات اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و… پرداخته‌ایم. در این کتاب مجموعه‌ای از مهم‌ترین و رایج‌ترین گمانه‌ها، پرسش‌ها و گره‌های ذهنی را که مانع اصلاح الگوی کنونی فرزندآوری خانواده‌هاست، ارائه و تلاش ‌کرده‌ایم تا پاسخی روشن به شبهات مطرح‌شده بدهیم.»
قاسمی کتاب‌های خود را برای مطالعۀ عموم مناسب توصیف کرد و افزود: «سعی من این بوده است که کتاب‌های خودم را با رویکرد مخاطب عام تدوین کنم تا عموم مردم، دانشجویان، طلاب و جوانان بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.»
این نویسندۀ جمعیت‌شناس نگرانی و دغدغۀ مسئولان را در این زمینه ناچیز و حتی صفر می‌داند و می‌گوید: «الان چهار سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت می‌گذرد و هیچ اقدام جدی نه در دولت، نه مجلس، نه مجمع تشخیص و نه در هیچ جای دیگر برای این سیاست‌ها صورت نگرفته است.»
این نویسنده و پژوهشگر با رد هرگونه حمایت و تشویق از جانب نهادهای دولتی تصریح کرد: «در این زمینه حمایتی از نهادهای مسئول صورت نمی‌گیرد؛ ضمن اینکه تا جایی که فکرش را کنید، کارشکنی شده است. من نیازی به حمایت کسی ندارم. فقط می‌خواهم کاری به ما نداشته باشند تا در حوزۀ پژوهش و کار علمی بتوانیم محتوای لازم و مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.»
نظر بدهید