این تازه‌نفس‌های دوست‌داشتنی
دوشنبه 03 تير 1398

این تازه‌نفس‌های دوست‌داشتنی

این ناشران در این مدت کم حضور توانسته‌اند جزو ناشران برتر نمایشگاه هم قرار بگیرند. پس اگر حمایت باشد، می‌توانند با همین قدرت حضور داشته باشند و کتاب‌هایی با محتوای خوب عرضه و مخاطب را از فضای مسموم نشر دور کنند.

نویسنده: عاطفه جعفری
 
سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران هم با همۀ حواشی و اتفاقاتش به‌پایان رسید و همه در حال تحلیل این هستند که چه اتفاقی در نمایشگاه کتاب افتاد و مردم چه کتاب‌هایی خریدند و دنبال چه ناشری بودند. به نظرم مهم‌ترین اتفاق نمایشگاه امسال، مربوط به چند ناشر است که از تولدشان در حوزۀ نشر چند سالی می‌گذرد. این ناشران شاید با اما و اگر وارد این کار شده باشند؛ اما حالا بعد از چهار یا پنج سال از فعالیتشان، می‌شود گفت که انقدر مؤثر هستند که مخاطبانشان برای خرید کتاب‌های این چند نشر به نمایشگاه کتاب می‌آیند و منتظرند ببینند ناشر موردعلاقه‌شان چه کتابی را چاپ می‌کند.
نشر کتاب جمکران، نشر اسم، کتابستان معرفت، سپیده‌باوران و نشر اطراف از جملۀ این ناشران هستند که در نمایشگاه امسال موفق بودند و توانستند کتاب‌های خوبی را به نمایشگاه بیاورند و همیشه هم جلوی غرفه‌هایشان صفی برای خرید کتاب بود.
نکتۀ مهم دربارۀ این ناشران این است که به محتوای کتابی که منتشر می‌کنند و همین طور به نویسنده، اهمیت می‌دهند؛ یعنی به بازاری‌بودن نشر اعتقاد ندارند. این‌طور عمل نمی‌کنند که هر چیزی که پرفروش است، ما هم چاپ کنیم و مهم نباشد که محتوای کتاب چیست؛ فقط شکل بقیه باشیم! به سراغ موضوعاتی می‌روند که گاه بقیۀ ناشران از آن غافل هستند. چه در مسائل دینی و چه در مسائل دیگر، به سراغ سوژه‌ها و موضوعاتی می‌روند که کمتر درباره‌شان گفته شده است. اگر قرار است موضوع یا سوژۀ تکراری را هم بگویند، سعی‌شان این است از زاویه‌ای جدید وارد این داستان بشوند تا مخاطب با یک داستان تازه مواجه شود.
حتی در حوزۀ خاطرات و سفرنامه هم با این ناشران وارد حوزۀ جدیدی می‌شوید و از کسانی این خاطره‌ها و داستان‌ها را می‌شنوید که تا به حال نشنیده‌اید. مثل کتاب جدیدی که کتابستان معرفت در نمایشگاه کتاب عرضه کرد و بسیار هم پرفروش شد. کتاب «به من گفتند تنها بیا» خاطرات یک خبرنگار مسلمان آلمانی است از اتفاقاتی که در عرصۀ خبر و مصاحبه‌هایش با سران داعش و القاعده و طالبان می‌افتد.
مطمئناً حضور این ناشران در کنار ناشران باسابقه و چندین و چند سال کارکرده باعث می‌شود برای عرضۀ محتوای بهتر رقابت ایجاد شود. که هر کتابی چاپ نشود، هر کتابی نیاید و هر چیزی نوشته نشود. این ناشران در این مدت کم حضور توانسته‌اند جزو ناشران برتر نمایشگاه هم قرار بگیرند. پس اگر حمایت باشد، می‌توانند با همین قدرت حضور داشته باشند و کتاب‌هایی با محتوای خوب عرضه و مخاطب را از فضای مسموم نشر دور کنند.
نظر بدهید