بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول تیر
پنجشنبه 06 تير 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ اول تیر

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ اول تیر

ارز دولتی همچنان شامل حال کاغذ «نشر» و «مطبوعات»
مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: با توجه به مصوبه جدید کاغذ فرهنگی که شامل کاغذ نشر و مطبوعات است همچنان با ارز 4200 تومان ارائه می‌شود و خروج این کاغذ از فهرست ارز دولتی تکذیب می‌شود.
به گفته طباطبایی، کاغذ محدودی که در اختیار وزارت ارشاد است در زمره ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بوده بنابراین تامین کاغذ چاپ و مطبوعات شامل ارز نیمایی نمی‌شود.
 
انتشار چاپ هشتم «کودکستان آقامرسل»
رمان نوجوان «کودکستان آقامرسل» که در واقع جلد دوم «گردان قاطرچی‌ها» و به قلم داوود امیریان است، از سوی انتشارات کتابستان معرفت به چاپ هشتم رسید.
این اثر که ابعادی از حماسۀ دفاع مقدس را به تصویر می کشد، بارها در جشنواره‌های ادبی مورد تقدیر قرار گرفته است و نوجوانان، به سبب فضای شاد آن، از آن استقبال کرده‌اند.
 
چرایی عدم استقبال ناشران خارجی از گرنت ایران
مجید جعفری‌اقدم، مدیر آژانس ادبی پل در گفتگو با تسنیم گفت: در چهارسال اخیر با به‌جریان افتادن روند گرنت ترجمه و انتشار کتاب‌های ایرانی در خارج از کشور روندی پرشتاب‌تر به خود گرفت،‌ اما این طرح نیز ایراداتی به‌همراه دارد‌، برای نمونه مبلغی که برای گرنت یک کتاب تصویب می‌شود‌، معمولاً از یک قانون مشخصی پیروی نمی‌کند.
به گفته او بسیاری از ناشران مبلغ گرنت را بسیار ناچیز عنوان کرده و در مقابل از کشورهایی چون ترکیه که در همسایگی ماست و گرنت بالایی اعطا می‌کند،‌ نام می‌برند.
 
800 هزار تُن کاغذی که قرار است مشکل بازار کتاب را حل کند
وزیر ارشاد با بیان اینکه روزانه 250 تا 400 هزار تن کاغذ وارد کشور می شد، گفت: از این تعداد کاغذ تا ۴۰۰ میلیون دلار کاغذ برای مصارف غیر فرهنگی بود. همچنین کاغذ مطبوعات در شمول کالای اساسی باقی مانده است.
به گفته او مجموعه ارزی که در سال ۹۸ برای کاغذ فرهنگی همچون مطبوعات و کتاب در نظر گرفته‌ایم، ۸۰۰ هزار تن معادل ۸۰ میلیون دلار در مجموعه کالاهای اساسی قرار دارد و الباقی جزو کالای غیر اساسی بود که مشمول ارز نیمایی است.
 
«کتیبه ژنرال» به انتشارات شهید کاظمی سپرده شد
این اثر که عنوان تازه‌ترین اثر اکبر صحرایی است که به زندگی شهید عبدالله اسکندری می‌پردازد، مراحل انتشار را در نشر شهید کاظمی سپری می‌کند.
صحرایی درباره این کتاب به گفت: این اثر دو جلدی درباره شهید عبدالله اسکندری از شهیدان مدافع حرم نوشته شده و در آن حوادث ۵ دهه اخیر کشور که شامل حوادث پیش از انقلاب اسلامی و سیر انقلاب است را نیز روایت کردم، یعنی داستان این کتاب از سال ۱۳۴۲ آغاز و تا ۱۳۹۳ یعنی زمان شهادت این شهید ادامه پیدا می کند.
 
رقابتی میان باغ کتاب و صنوف نشر وجود ندارد
مهدی رمضانی، نایب رئیس هیئت مدیره باغ کتاب تهران در نشست خبری خود عنوان کرد: در حوزه صنوف فرهنگی نیز باغ کتاب به دنبال رقابت با هیچ صنفی از اهالی فرهنگ در اینجا نیست، هر چند که در برخی از بخش ها همچون پارک های علمی و فناوری ما تنها بخش فعال در کشور هستیم.
جلالی، مدیرعامل باغ کتاب تهران نیز در این نشست گفت: با همکاری شهرداری تهران و اعضای شورای شهر سال گذشته موفق شدیم بدهی باقیمانده از نمایشگاه «یاد یار مهربان» را نیز به ناشران پرداخت کنیم و در حال حاضر نیز باغ کتاب هیچ گونه بدهی به ناشران ندارد.
 
تعیین تکلیف ۴۶ ناشر معترض
نیکنام حسین‌پور، رئیس هیئت تجدید نظر به تخلفات ناشران سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از تعیین تملیف پرونده ناشرانی که به آرای صادره در نمایشگاه اعتراض داشتند،‌ تا پایان تیرماه خبر داد.
به گفته او پس از اعلام فراخوان مبنی بر ثبت اعتراض ناشران برای بررسی پرونده در هیئت تجدید نظر،‌ 46 ناشر اعتراض خود ار در مهلت مقرر قانونی ثبت کردند. تاکنون دو جلسه هیئت برگزار شده و ما هر جلسه پرونده 6 ناشر را بررسی کرده‌ایم.
 
نشر الکترونیک در آستانه صادرات به کشورهای همسایه
مدیر نشر الکترونیک سوره مهر در گفتگو با تسنیم با اشاره به اقبال مخاطبان ایرانی به‌سمت استفاده از نشر الکترونیک می‌گوید که فروش این محصولات در یکی دو سال اخیر تقریباً دوبرابر شده است. نادری همچنین از برنامه‌ریزی برای صادرات این محصولات به کشورهای همسایه خبر داد.
به گفته او با توجه به موانع نشر مکتوب ایران برای ارتباط با کشورهای همسایه، نشر الکترونیک می‌تواند در این راه فرصت‌های جدیدی ایجاد کند و برخی از فعالان این حوزه نیز طی ماه‌های اخیر بر این امر تمرکز کرده‌اند.
نظر بدهید