بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ دوم تیر
جمعه 14 تير 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ دوم تیر

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ دوم تیر

کارگروه کاغذی و وظایف بر زمین مانده!
روزنامه کیهان در گزارشی به وظایف کارگروه کاغذ پرداخته و در همین زمینه به سراغ مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت سمت رفته است. او در گفتگو با این روزنامه با ‌اشاره به اینکه کاغذهای وارداتی با ارز دولتی در گمرک‌ دپو شده است، می گوید: «در حال حاضر گمرکات در هماهنگی با بانک مرکزی، تمامی ثبت سفارشاتی که با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین ارز شده و بعضاً وارد کشور شده ولی ترخیص نشده‌اند را ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت تا نرخ ارز نیمایی دانسته‌اند»
 
پشت پرده واردات کاغذ در وزارت ارشاد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی جداول واردات کاغذ با ارز دولتی را منتشر کرده که در میان آنها شرکتی با وجود تامین ارز در سال ۱۳۹۶ برای واردات کاغذ هنوز محصولی را به بازار عرضه نکرده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این وزارتخانه در سال جاری حداقل ۳۶ پرونده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر و بالک بررسی شده و چهار پرونده برای واردات کاغذ چاپ و تحریر رول بررسی شده که منجر به تأیید واردات بیش از ۱۶ هزار تن کاغذ با ارزش بیش از ۱۶ میلیون دلار شده است و جالب اینکه از این میزان کمی بیش از ۳ هزار تن با ارزش کمی بیش از سه میلیون دلار تاکنون از گمرک ترخیص شده است. سوال اینجاست که باقی این تقاضاهای واردات راه به کجا برده است.
 
ذبح كتاب در مترو!
مهم‌ترین كتابفروشی بخش خصوصی در ایستگاه متروی میدان شهدای تهران در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
سیدمسعود دوخایی، مدیر این كتابفروشی می‌گوید: «كتابستان متروی شهدا جزو اولین فروشگاه‌هایی بوده كه در مترو راه‌اندازی شده و این همه مدت و این همه سال تلاش كرده و حالا پایگاه ثابت شده است، ولی با این كار عملا همه این فعالیت و سابقه نابود می‌شود و ما در حال حاضر در منطقه مخاطب داریم ولی به جای این‌كه از ما حمایت كنند دست به چنین كاری زده‌اند. ما حتی به دوستان طرح داده‌ایم كه در سایر ایستگاه‌های مترو هم این طرح را پیاده كنیم و پولش را بدهیم ولی خب ظاهرا قرار است اتفاق دیگری بیفتد!»
 
داوری ۱۰ هزار کتاب در «قلم زرین»
رحیم مخدومی، دبیر هفدهمین دوره این جایزه در نشست خبری گفت: در این دوره از جایزه قلم زرین بالغ بر 10 هزار عنوان اثر مورد بررسی قرار گرفت که در ریزش‌های مراحل مختلف، آثاری که ملاک‌های اولیه برای ورود به چرخه داوری را نداشتند، حذف شدند.
به گفته او آنچه داوران بررسی کرده‌اند، تماماً کتب منتشر شده سال ۹۷ بوده است. این آثار در ۵ بخش نقد و پژوهش ادبی، داستان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان داوری شده‌اند.
 
انتشار «برخیزید»؛ مجموعه خاطرات شفاهی آهنگساز سرودهای انقلابی
این کتاب مجموعه خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان از آهنگسازان و مدیران تاثیرگذار حوزه موسیقی انقلاب اسلامی است که توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «راه‌یار» منتشر شد.
«برخیزید» به دنبال بیان این موضوع است که مساجد، مدارس دینی، روضه‌ها، هیئت‌ها، انجمن‌های اسلامی و جلسات قرآن در جهت تربیت مردم فعالیت کردند و به عنوان یک عامل اصلی در کنار هم آمدن بدنه انقلاب شناخته می‌شوند و بستر این هسته‌ها و مراکز انقلابی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بوده است.
 
کاهش قیمت کاغذ گلاسه و مقوا
تسنیم نوشت: علی رغم افزایش قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد و رسیدن به مرز ۵۳۰ هزار تومان رسید، اما قیمت کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی و پشت سفید در بازار آزاد کاهش داشته است.
خروج کاغذ از فهرست کالاهای اساسی و آزاد شدن واردات کاغذ به باور بسیاری از واردکنندگان و کارشناسان، می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار پرتلاطم این روزهای کاغذ باز گرداند.
 
«دل من هیچ» به قفسه کتابفروشی ها رسید
زندگینامه داستانی شهید اسدالله پازوکی به روایت طوبی پازوکی همسر شهید، به نام «دل من هیچ» و با قلم سمانه زالی از سوی انتشارات روایت فتح راهی بازار نشر شد.
این کتاب عاشقانه‌ای از شهید اسدالله پازوکی است که با روایت همسر شهید پازوکی و همت انتشارات روایت فتح در ۷۲ صفحه مصور به چاپ رسیده است.
اسدالله پازوکی فرمانده محور لشکر محمد رسول الله در سال ۶۴ و در عملیات والفجر۸ در منطقه فاو بر اثر ترکش خمپاره و در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسید که پیکر این شهید والامقام در شهرستان ورامین به خاک سپرده شده است.
 
توزیع ۱۲۵ تن کاغذ بین ۳۰۰ نشریه
در ششمین جلسه «کمیته توزیع کاغذ مطبوعات» با توجه به موجودی برخی واردکنندگان کاغذ و بررسی درخواست‌ نشریات و بر اساس اولویت‌های اعلامی، تخصیص 125تن کاغذ، نهایی و روند اجرایی آن با ارسال پیامک به مدیران مسئول این رسانه‌ها، از تاریخ 5تیر 98 آغاز شد. این مجموعه توسط شرکت نگارگستر و به قیمت کیلویی 5150 تومان در حال توزیع است. طبق اعلام کمیته توزیع کاغذ معاونت مطبوعاتی 300 تن کاغذ دیگر نیز تا پایان 14 این ماه بین مطبوعات توزیع می‌شود.
نظر بدهید