به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مشرق، کتابستان شهدا غرفه مختصر و مفیدی است که اگر مسیرتان به ایستگاه متروی شهدا خورده باشد، حتماً آن را دیده اید. این فروشگاه کتاب حدود ۹ سال است در پاگرد زیرین متروی شهدا، میزبان کتاب های جبهه فرهنگی انقلاب و مخاطبان آن هاست.
این غرفه بعد از سال ها تلاش برای عرضه کتاب های انقلابی و محصولات فرهنگی حالا زیر فشار مدیران مترو نفس های آخرش را می کشد.
مثل خیلی جاهای دیگر، سعیدی مدیر تجاری مترو به سفارش های احسان بیسادی، معاون فرهنگی مترو وقعی نمی نهد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم که فضای این فروشگاه را ۹ سال قبل طی تفاهم نامه ای با شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه، تهاتر کرده است، این روزها آنقدر گرفتار مشکلات داخلی خود است که وقتی برای رسیدگی به این قبیل مسائل ندارد!

مدیران مترو پیش این نیز چند بار اقدام به پلمب این فروشگاه کردند و همین حالا چند ماهی می شود که قراردادش را تمدید نکرده اند. متروی تهران با اینکه کارشناسان دادگستری را به متروی شهدا آورد تا قیمت کارشناسی شده اجاره این غرفه را مشخص کنند اما به آن هم پایبند نبود و حالا خبر رسیده که چند روزی است این فروشگاه را بدون خبر مدیر کتابستان در معرض مزایده گذاشته اند.
محمود دوخایی جوانی ۱۹ ساله بود که کتابستان شهدا را افتتاح کرد و در آن سالها که شبکه های اجتماعی به گستردگی امروز نبودند، به خوبی توانست فروشگاه زیرزمینی اش را برای آن هایی که روی زمین راه می رفتند، تبلیغ کند.
خیلی ها با مترو کاری نداشتند اما پله های برقی ایستگاه شهدا را به هوای دیدن تازه های نشر و خرید کتاب های مورد نیازشان، زیر پا می گذاشتند.

کتابستان شهدا به رغم مساحت اندکش توانسته بود پاتوق خوبی برای نیازهای مخاطبان جبهه فرهنگی انقلاب در محدوده مرکز، شرق و جنوب شرق تهران باشد. حالا همین غرفه کوچک هم دستخوش زیاده خواهی کسانی است که فروش هر چیز دیگری را به شرط درآمد بیشتر ترجیح می دهند و تمام تلاششان در عرصه فرهنگ، افتتاح غرفه عرضه کتاب های زرد با ۵۰ درصد تخفیف در ایستگاه های متروست تا بیلان کارهای فرهنگی شان خالی نماند!
مدیریت بهره برداری مترو با قراردادهای یک طرفه و ناعادلانه، حالا دست کتابستانی ها برای هر گونه اقدام قانونی را بسته اند و خیلی راحت باد به غبغبشان می اندازند و می گویند: دلمان می خواهد کاربری اینجا را تغییر بدهیم. اصلاً فرهنگ چیست؟ هر کاری از دستتان برمی آید بکنید (!)....

دوخایی مدیر کتابستان شهدا به خبرنگار مشرق می گوید: ۳ ماه است که خط متروی دولت آباد افتتاح شده و این بخش از راهروی مترو محل تردد مردم شده است و الا تا قبل از آن، غرفه ما در گوشه ای بود که کمتر دیده می شد. حالا که پاخور این محدوده زیادتر شده، مدیران مترو هم تصمیم گرفته اند از آن درآمد بیشتری کسب کنند و به ۹ سال تلاش ما در خاک خوری آنجا و اقدامات فرهنگی انجام شده در این فضای محدود توجهی ندارند.
وی ادامه می دهد: برای ما خوب است که فروشگاهمان را به روی زمین بیاوریم اما هزینه های سرسام آور برای تهیه فروشگاه، با درآمد اندک ما در فروش کتاب، این امکان را نمی دهد و به همین خاطر تمام تلاشمان را می کنیم تا در همین غرفه باقی بمانیم و حاضریم طبق نظر کارشناسان دادگستری، اجاره بیشتری پرداخت کنیم.

دوخایی معتقد است با تعطیل شدن کتابستان شهدا، ضربه بزرگی به حوزه کتاب در شرق تهران می خورد و مشتریان و مخاطبان محصولات جبهه فرهنگی انقلاب در این محدوده برای تهیه اقلام و کتاب های مورد نظرشان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.
مدیر کتابستان شهدا می گوید: حتی سال ۹۳ که تفکر انقلابی تری بر شهرداری حاکم بود هم پیشنهاد دادیم که در هر ایستگاه مترویی که امکان داشته باشد با پرداخت اجاره بها، پاتوق و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و انقلابی راه اندازی کنیم که آن زمان هم ما را به باندبازی و سودجویی متهم کردند و همه راه ها را به این مسیر بستند.
حالا که تلاش های مدیر کتابستان برای نگهداری این فضا با بن بست های جدی روبرو شده، انتظار می رود تشکل های صنفی و انقلابی مانند انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب (خوشه)، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و… از ظرفیت های پیدا و پنهانشان برای ادامه حیات آن استفاده کنند.

اگر دست روی دست بگذاریم، دیری نخواهد گذشت که لواشک، پیتزا، لوازم آرایشی، ترجمه های نازل از آثار زرد خارجی و… جای کتاب های سوره مهر، کتابستان، نیستان، اسم، شهید کاظمی، کتاب جمکران، یازهرا، نارگل و… را خواهند گرفت.