همۀ ایران پای کار «بهار مهربانی»
شنبه 15 تير 1398

کمک کتاب‌خوان‌ها و کتابخانه‌ها به مردم سیل‌زده

همۀ ایران پای کار «بهار مهربانی»

پویش بهار مهربانی که تنها چند روز بعد از وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی شده بود، حالا بعد از گذشت بیش از دو ماه نه تنها فعالان فرهنگی، بلکه خیران را هم پای کار آورده تا برای اولین بار در چنین بلاهایی، خیل کمک‌های مردمی ویژۀ کودکان و نوجوانان را راهی این مناطق کند.

نویسنده: زهرا علی‌رمضانی
 
 
نوروز امسال برای مردم سه استان کشور با رنگ‌وبوی گل‌ولای عجین شده بود؛ چراکه این بار به‌جای مهمانان نوروزی، سیل خودش را به استان‌های کشور رسانده و برای مردمان خوزستانی، لرستانی و گلستانی، خسارت‌های مالی سنگینی را به‌همراه آورده بود. این خسارات باعث شد تا خانوارهای زیادی مجبور شوند تا همان اندک وسایل خود را جمع کنند و راهی مقرهای اسکان موقت شوند. عیدیِ سیل به مردمان این خطه باعث شد تا همۀ مردم ایران بسیج شوند و به سهم خود، باری از دوش مردم سیل‌زده بردارند. در این میان، «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» نیز در روزهای پایانی فروردین و هم‌زمان با حضور گروه‌گروه نیروی مردمی در این مناطق، پویش «بهار مهربانی» را راه انداخت؛ پویشی که مخاطبان اصلی آن کودکان و نوجوانان بودند و هدفش نیز سرازیرکردن کاروان‌های کتاب و اسباب‌بازی به سه استان سیل‌زدۀ کشور.
 
«بهار مهربانی»؛ پویشی از جنس مردم برای مردم
شاید قبلاً این پویش در کشور ایجاد نشده باشد یا در صورت راه‌اندازی آن در حوادث مختلف این‌چنینی، نتوانسته بود به این اندازه تحت حمایت نیروهای مردمی قرار بگیرد و از طرف دیگر نیز سیل‌زدگان را با خود همراه کند؛ در حالی که این روزها اگر هشتگ «بهار مهربانی» را در فضای مجازی، از جمله اینستاگرام جست‌وجو کنید، نه‌تنها عکس‌های مختلف این طرح را در استان‌های سیل‌زده می‌بینید، بلکه پست‌های جالبی پیدا می‌کنید. در کنار فضای مجازی، «بهار مهربانی» که عمری کمتر از سه ماه دارد، توانسته نه‌تنها فعالان فرهنگی و ادبی را، بلکه خیران مختلف کشور را هم با خود همراه کند؛ به‌طوری که در یک نمونه، یک خیر کاشمری سیصد بستۀ فرهنگی حاوی کتاب و اسباب‌بازی به این پویش اهدا کرد. اعزام محمولۀ 150میلیون‌ریالی به مناطق سیل‌زده هم از نمونه‌های دیگر این پویش به‌شمار می‌رود. البته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان متولی ایجاد این پویش، فقط نظاره‌گر جمع‌آوری کمک‌ها از سوی مردم نبوده و با راه‌اندازی کاروان‌های سیارِ کتابخانه‌ای در سطح خیابان‌های مناطق سیل‌زده که امروز دیگر تعدادشان چشمگیر هم شده، راه جدیدی را برای رساندن کتاب به کودکان و نوجوانان در پیش گرفته است.
در کنار حمایت تعداد گستردۀ نویسندگان و فعالان حوزۀ کتاب اعم از فرهاد حسن‌زاده، مصطفی رحماندوست، مرتضی سرهنگی، احمد اکبرپور و...، فعالان فرهنگی هم به‌میدان آمدند و با گذاشتن پست‌هایی دربارۀ این پویش در حساب‌های کاربری‌شان در شبکه‌های اجتماعی، مردم را بیش از پیش به حضور در «بهار مهربانی» تشویق کردند. حمید صفت، حسن شمشادی، احسان عسگری، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، محمود کریمی و... از جمله فعالانی هستند که در طول این مدت مردم را ترغیب می‌کردند.
 
کمپینی فراتر از مرزهای ایران
حمایت از پویش «بهار مهربانی» اما تنها به داخل کشور ختم نشده و آوازۀ این کمپین حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران هم رفته است؛ به‌طوری که جان ریچاردز، رئیس «کمیتۀ دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا» در هشتمین روز از دومین ماه سال 1398، در یادداشتی از این حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی حمایت و تقدیر کرد. در بخشی از یادداشت او آمده است: «طبق گزارش‌ها حداقل ۲۹۶هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. تخریب‌های گستردۀ ایجادشده در شبکۀ حمل‌ونقل جاده‌ای، بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک را از دسترس خارج کرده است؛ اما پس از وقوع این فاجعۀ ملی، نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران و کتابخانه‌های عمومی این کشور برای حمایت از شهروندان سیل‌زدۀ ایرانی، به‌ویژه کودکان و نوجوانان وارد عمل شده‌اند. آن‌ها طی حرکتی با عنوان "بهار مهربانی"، برنامه‌ای برای توزیع کتاب، اسباب‌بازی و ارائۀ خدمات فرهنگی به کودکان سیل‌زده تدارک دیده‌اند و کتابخانه‌های این مناطق به‌عنوان ایستگاه‌های ارائۀ این خدمات فعالیت می‌کنند و از زیرساخت کتابخانه برای تحویل این لوازم استفاده می‌شود.»
الهه فیض، کتابدار کتابخانۀ مرکزی امام‌خمینی مشهد است. او به‌عنوان جزء کوچکی از خانوادۀ «بهار مهربانی» که به خاطر همین کمپین راهی گلستان شده بود، دربارۀ این طرح می‌گوید: «مادران برای شادکردن فرزندانشان کنار ما بودند و وقتی این شادی را در چهرۀ بچه‌ها و مادرانشان می‌دیدیم، انرژی می‌گرفتیم. به مدارس زیادی سر زدیم؛ حتی مدارس استثنایی. معلمان و مربیان مدرسه با جان و دل با ما همراه شدند و خوشحال بودند که فعالیت‌هایی همچون قصه‌گویی و مسابقات ورزشی باعث می‌شود که حال بچه‌ها خوش باشد.»
 
نوبت به «بهار مهربانی در بهار قرآن» رسید
او استقبال مردم از این طرح را این‌طور عنوان می‌کند: «وقتی برای اجرای یک برنامۀ فرهنگی فراخوان می‌دادیم، مردم به‌شکل شگفت‌انگیزی همراهی می‌کردند و معمولاً شاهد حضور مردم زیادی در برنامه‌ها بودیم و به‌اندازه‌ای با بچه‌ها همراه و همدل شده بودیم که اصلاً متوجه گذر زمان نشدیم.»
«بهار مهربانی» که دیگر دایره‌اش از فضای مجازی و ارسال چندین محمولۀ هدایای فرهنگی در قالب بسته‌های بزرگ و کوچک فراتر رفته و حالا پای ثابت مناطق سیل‌زده شده است، این روزها به‌مناسبت ماه مبارک رمضان، «بهار مهربانی در بهار قرآن» را هم برای مردم سیل‌زده به‌ارمغان آورده تا با حضور قاریان بین‌المللی، محفل انس با قرآن در این مناطق برپا شود؛ البته در کنار آن مسابقۀ کتاب‌خوانی و شعرخوانی به‌مناسبت میلاد امام‌حسنj هم دنبال خواهد شد.
در این طرح نیز همانند «بهار مهربانی»، هر سه استان سیل‌زده مشمول طرح می‌شوند و قرار است 30 اردیبهشت شهرستان‌های مختلف استان لرستان، 30 و 31 اردیبهشت شهرستان‌های استان گلستان و 30 اردیبهشت تا اول خرداد شهرستان‌های استان خوزستان میزبان این طرح باشند.
نظر بدهید