متر و شاقول قلم زرین از کدام جنس است؟
شنبه 15 تير 1398

متر و شاقول قلم زرین از کدام جنس است؟

مدیر نشر کتابستان معرفت از شیووه و تعداد کاندیداهای اعلام شده توسط جایزه قلم زرین به شدت انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری مهر، با اعلام نامزدهای بخش بزرگسال جایزه قلم زرین و اعلام تنها دو کتاب به عنوان نامزد دریافت این جایزه در سال جاری، محمد حقی مدیر نشر کتابستان معرفت که از ناشران فعال و پرکار شهر قم به شمار می‌رود، در یادداشتی که برای خبرگزاری مهر ارسال کرده است، به این انتخاب واکنش نشان داد. متن این یادداشت به شرح زیر است:
شیر ترجمه باز است. باز که چه عرض کنم گویی لوله ترکیده است و سیل همه جای این فرهنگ جاری شده. قیمت کاغذ و زینک و جوهر و چاپ و....چند برابر شده است. عمده رسانه‌های مجازی رسمی و فردی هم با تمام قوا در خدمت آثار ترجمه غیرهمسو با فرهنگ ماست. ناشران تألیف محور عملاً گوشه رینگ ایستاده اند و مشت می‌خورند. نویسنده ایرانی هم ایضا. این وسط حاکمیت تشکیلاتی را مورد حمایت قرارداده و بودجه دولتی در اختیارشان می‌گذارد که از این نویسنده و اثر و ناشر حمایت کند. دقت بفرمائید حمایت. تا کمک کنند به گردیدن بهتر چرخ ادبیات و تقویت شود جبهه تألیف. اما نتایج هرسال بعضی جشنواره این تشکیلات مهر بطلانی می‌زند بر این ادعا و هرسال هم بدتر از سال قبل.
جشنواره قلم زرین خروجی یکی از همان تشکیلات‌هاست‌. رویداد ادبی که مسئولینش اعلام کردند حدود ۶۰۰۰ اثر را بررسی کرده اند و فقط ۵ رمان در دور رده سنی کاندیدای دریافت جایزه شده. دقت کنید کاندیدا نه برگزیده.
سوالی که بعد از شنیدن این خبر یقه ذهن مخاطب رمان خوان را گرفته و نفس انصاف را تنگ می‌کند اینست که متر و شاقول حضرات از کدام جنس است؟؟ از بین شش هزار بررسی ادعایی فقط ۵ کتاب یعنی اینکه در ادبیات ایران خبری نیست که نیست؟
آیا می‌شود امسال دوستان جسارت به‌خرج داده و اسم کتاب‌های بررسی شده و معدل کسب نموده از نظر آنها و ملاک این انتخاب را بیان کنند تا کمی راه نفس باز شود؟؟ منظورم همه بررسی‌ها نیست، لااقل صد رمان بالا آمده را اعلام کنید.
البته به نظرم این گلایه‌های هرساله که هیچ گوش شنوایی ندارد در حلقوم مان بماند بهتر است…مردم هم همان بهتر که غرق در آثار ترجمه شوند و با همان‌ها نفس بکشند و کیفور شوند و خود را مشغول داستانهای ضعیف و نویسنده های ضعاف ایرانی نکنند.
وقتی از دید ژنرال‌های فرهنگی ما حتی پنج اثر هم قابلیت کاندیدا شدن در هر رده سنی یک جشنواره مهم حاکمیتی را ندارند لابد حلوایی در کار نیست و همه با دروغ ملانصرالدین در صف ایستاده ایم. راستی ملأ خودت در صف چه می‌کنی؟؟؟
نظر بدهید