به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، با اشاره به اشتباه بودن اختصاص ارز دولتی برای واردات زینک گفت: من از ابتدا با اختصاص ارز دولتی به زینک مخالف بودم،‌ همانگونه که با اختصاص ارز دولتی به کاغذ مخالفت کردم،‌ چون وقتی پای ارز دولتی در میان باشد،‌ رانت ایجاد می‌شود و همه می‌خواهند با بالاترین قیمت محصول را بفروشند.
وی ادامه داد: در طول یک‌سال گذشته وزارت ارشاد 30 هزار تن کاغذ بین ناشران توزیع کرده است،‌ این 30 هزار تن کاغذ باید تبدیل به 40 میلیون جلد کتاب شده باشد. آیا این اتفاق افتاد؟ خیر. ناشری که کتابش را با ارز دولتی منتشرکرده کتاب را با چه قیمتی بفروش می‌رساند؟ بر اساس آماز خانه کتاب قیمت کتاب نسبت به سال گذشته 80 درصد گرانتر شده است
مغانی با اشاره به افزایش بیش از 60 تا 70 درصدی قیمت کتاب در یکسال گذشته گفت:‌ ناشران کتابی را که با ارز 4200 تومانی منتشر کردند،‌ با ارز 4200 تومانی به دست مردم نمی‌رسانند‌، وزارت ارشاد قیمت را تعیین نمی‌کند و نظارتی هم روی قیمت ندارد،‌ به هیچ ناشری گفته نشد این کتاب را که برایش کاغذ گرفتی با 10 درصد سود به دست مردم برسان.
مغانی تصریح کرد: این رانت‌هایی که ایجاد شد موجب شد که کاغذهای وارداتی سر از بازار آزاد در بیاورند،‌ امروز دیگر هیچ ناشری نمی‌تواند مدعی باشد که کتاب با شمارگان 100 تا 200 هزار نسخه منتشر می‌کند،  مگر کتاب‌های کمک آموزشی که دولت اختصاص کاغذ به آن‌ها را ممنوع کرده است،‌ شمارگان واقعی کتاب امروز 10 نسخه،‌ 20 نسخه نهایت 100 تا 1000 نسخه است. این میزان شمارگان زینکی مصرف ندارد؛ بنابراین  امکان اینکه زینک‌ها هم سر از بازار آزاد در بیاورند،‌ وجود دارد.
وی ادامه داد:  فعالیت چاپخانه‌ها در یکسال گذشته نشان می‌دهد چندان کتابی با کاغذهای دولتی منتشر نشده است،‌ تولید چاپخانه‌هایی که در کار کتاب بوده‌اند تقریبا نزدیک به صفر رسیده است،  پس این کاغذها کجا می‌رود؟ اگر از مردم و مخاطبان نیز بپرسیم که آیا شما کتابی خریده‌اید که ماحصل استفاده از ارز دولتی باشد و این ارز دولتی در قیمت آن مشهود باشد‌، جواب منفی است. چرا کتابی که با ارز دولتی منتشر می‌شود پشت جلد آن درج نمی‌شود که این کتاب با ارز دولتی چاپ شده پس با این قیمت عرضه می‌شود.
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت:‌ بسیاری از ناشران افراد محترمی هستند، من انتقادم به شیوه اتخاذ شده است،‌ وزارت ارشاد وارد انبار ذغال شده و با پیراهن سیاه بیرون آمد.
وی با اشاره به واردت زینک با ارز دولتی هم گفت:‌ اقدام برای دریافت ارز دولتی جهت واردات زینگ اقدامی بود که از بنیاد غلط بود.زینک باید به صورت آزاد وارد می‌شد و در اختیار همه قرار می‌گرفت. اکنون این زینک‌ها را در سامانه ثبت می‌کنند ببیند اگر آمدند این زینک‌ها را بخرند؟ ما می‌توانستیم این زینک‌ها را در اختیار لیتوگرافان قرار دهیم و از آن‌ها تعهد بگیریم که هر ناشری برای چاپ کتاب آمد از این زینک‌ها استفاده کند و بعد آمارش را تحویل دهد.
مغانی با بیان این مطلب که تصمیم‌گیران درباره کاغذ و زینک در وزارت ارشاد منافع خود را در نظر می‌گیرند‌، شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی ارشاد افراد بسیار سالم و درستی هستند،‌ اما برخی تصمیم‌گیران در این وزراتخانه منافع خود را در می‌یابند،‌ روزی که کارگروه کاغذ ارشاد فعالیت خود را آغاز کرد کاغذ بنید 70 هزار تومان بود،‌ تصمیمات اشتباه و ارز دولتی کاغذ را امروز به بندی 600 هزار تومان رسانده است. این چه تدبیری بود؟ چه بلایی بود بر سر مردم آوردند.
وی گفت:‌ اختصاص ارز دولتی به مالایی چون کاغذ و زینک غلط است‌، در شرایط تحریم و مشکلات ارزی، برای چه باید رانت ایجاد کنیم؟ باید اجازه داد هر کالایی قیمت خود را پیدا کند.
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در پایان با اشاره به قیمت مواد اولیه مورد نیاز چاپخانه‌ها گفت:‌ اکنون با مقوای کیلویی 25 هزار تومان‌، مرکب کیلویی 70 هزار تومان،‌ کاغذ بندی 500 هزار تومان چطور می‌شود سفارش گرفت؟ این‌ها همه از کاغذ با ارز 4200 تومانی نشات گرفته است،‌ وقتی تاجر کاغذ وارد نکرد،‌ وقتی بی‌تدبیری دستگاه‌های دولتی اجازه نداد که کاغذ با ارز نیمایی وارد شود،‌ وضعیت چنین شد. مقوای پشت طوسی با ارز نیمایی می‌شود کیلویی هفت هزار تومان مشخص نیست، چرا کیلویی 25 هزار تومان می‌فروشند؟