به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید‌محمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در کارگروه کاغذ معاونت مطبوعاتی نیز حضور دارد،‌ این روزها کلیه امور مربوط به کاغذ مطبوعات با نظر دربندی انجام می‌شود‌، در چند ماه گذشته اما پرسش‌ها و نارضایتی‌هایی از توزیع کاغذ میان مطبوعات در رسانه‌ها منتشر شده بود که برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ دربندی رفتیم،‌ این گفت‌وگو به شرح ذیل است:
* تسنیم: آقای دربندی چندی پیش شما در گفت‌وگویی اعلام کردید که از نشریات خواسته‌اید نیاز خود به کاغذ را برآورده کرده و به شما اطلاع دهند،‌ نتیجه این فراخوان چه شد؟
توزیع کاغذ مطبوعات با ارز دولتی در معاونت مطبوعاتی یک فرایندی دارد،‌ ما ابتدا از نشریات درخواست کردیم که شمارگان نشریه خود را در 2 ماه گذشته به ما اعلام کنند و بگویند که نشریاتشان در کدام چاپخانه‌ها منتشر می‌شود‌، در مرحله نخست این اقدام انجام  و اطلاعات گردآوری شد،‌ در مرحله دوم ما با تمامی چاپخانه‌های اعلام شده از سوی مطبوعات در حال مکاتبه هستیمم که آیا این نشریات با این تعداد در دفتر شما به چاپ می‌رسد؟ که هنوز پاسخ این نامه‌ها به طور کامل ارسال نشده است.
خوداظهاری نشریه و جوابی که از چاپخانه‌ها به دست ما می‌رسد در فهرستی دسته‌بندی می‌شود و سومین عامل که بازرسی وزارت ارشاد از چاپخانه‌های مذکور است نیز در کنارشان قرار می‌گیرد،‌ این 3 عامل در  جدولی درج شده و چهارمین عامل که همان برآورد کارشناسان اداره کل مطبوعات داخلی بر اساس سوابق موجود و تجربیات است،‌ نیز در کنار این جدول قرار می‌گیرد‌،  از این جدول شمارگان نزدیک به واقعیت نشریات و روزنامه‌ها خارج می‌شود‌، در قدم دوم روزنامه‌ها و نشریات سطح بندی‌می‌شوند‌، آن‌هاییکه بالاترین شمارگان را دارند،‌ در یک سطح قرار می‌گیرند،‌ پس از آن متوسط‌ها‌، قرار گرفته و به ترتیب تا 4 دسته تقسیم می‌شوند. بر اساس این گروه‌بندی ما محاسبه می‌کنیم که هر نشریه در طول 3 ماه چه اندازه به کاغذ نیاز دارد. به نتیجه رسیدن این فرایند یک ماه زمان نیاز دارد. از سوی دیگر واردکنندگان کاغذ مطبوعات نیز تا یک ماه دیگر کاغذهای خود را به کشور وارد می‌کنند‌، بنابراین حدود یک ماه دیگر سهمیه سه ماهه هر نشریه‌ای تحویل داده می‌شود تا 3 ماه بعد که دوباره این مراحل طی شود.
*تسنیم: خب این سهیمه‌ای که شما به مطبوعات اختصاص می‌دهید‌، پاسخگوی همه نیازهای آن‌ها به کاغذ در طول 3 ماه خواهد بود؟
بله‌، 40 میلیون یورویی که ما مجوز واردات کاغذ مطبوعات با ارز دولتی داریم،‌ در طول سال 98 کفاف کار همه نشریات خواهد بود.
* تسنیم: با توجه به فهرست‌بندی که شما بیان کردید،‌ به نظر می‌رسد عدالت در توزیع رعایت شده است،‌ اما از سوی دیگر برخی از نشریات استانی و شهرستانی مدعی هستند که نشریات با شمارگان پایین‌تر و کم‌اهمیت‌تر به مراتب کاغذ بیشتری از آن‌ها که شمارگان بالاتری دارند گرفته‌اند.
اولاً که تمام کاغذهایی که از اول فروردین 97  تا 10 تیر 98  در بین مطبوعات توزیع شده است،‌ در سامانه معاونت مطبوعاتی به ثبت رسیده است،‌ هر مراجعه‌کننده‌ای می‌تواند با باز کردن فایل پی‌دی اف این فهرست اسامی و میزان دریافتی را مشاهده کند‌، دوما‌ً من پیش از این هم اعلام کرده‌ام که هر معترضی به این شیوه توزیع می‌تواند درخواست کتبی خود را ثبت کند تا کارشناسی که به این منظور تعیین شده است،‌ موضوع را بررسی کند. شکایت‌هایی در طول این مدت داشته‌ایم که 99 درصد آن‌ها اشتباه می‌کردند،‌ ما برای آن‌ها با سند و مدرک توضیح دادیم چه دلایلی باعث شده نسبت به نشریه‌ای دیگر، کاغذ کمتری دریافت کنند،‌ دلایلی مثل کوچک بودن قطع روزنامه‌،کمتر بودن تعداد اعلام وصول‌،کم تر بودن شمارگان و ... اما یک درصد باقی مانده اعتراضشان درست بود و در کار ما اشتباه صورت گرفته بود که آن را هم جبران و مابه‌تفاوت کاغذ را پرداخت کردیم.
* تسنیم: فرمول محاسبه برای اختصاص کاغذ به نشریات چیست؟ بر چه اساسی کاغذ توزیع می‌کنید؟ البته پیش از این جدول را شرح دادید منظورم آن بخشی است که گفتید کارشناسان داخلی معاونت برآورد می‌کنند؟
محاسبه‌ای که ما در معاونت انجام می‌دهیم،‌ بر اساس تعداد اعلام وصول در بازه زمانی و تعداد صفحات است، ما ماهنامه‌ای 8 صفحه‌‌ای داریم که در بازه زمانی 3 ماهه 6 نسخه منتشر کرده است،‌ یعنی در مجموع 24 صفحه با شمارگان 300 تا حداکثر 1000 نسخه‌، در مقابل ماهنامه‌ای 68 صفحه‌ای داریم که در همان بازه زمانی 6 بار منتشر شده است.
* تسنیم: چندی پیش یکی از رسانه‌ها مدعی شد که برای دریافت کاغذ سهمیه‌ای با نامه معاونت مطبوعاتی به شرکت مذکور رفته اما در مقابل به او گفته‌اند کاغذ را باید با ارز نیمایی تحویل بگیرد‌، جریان این موضوع را پیگیری کردید؟
این ادعا اشتباه است، چون شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند، دو نوع کاغذ وارد می‌کنند؛ یک بخش کاغذی که با مجوز ما و با ارز دولتی وارد می‌شود‌، و یک بخش هم کاغذی که با ارز نیمایی وارد می‌کنند،‌ کاغذهای دولتی که هنوز وارد نشده است تا بخواهد توزیع شود‌، در نتیجه وقتی به این شرکت‌ها مراجعه کنید کاغذ با ارز نیمایی را در اختیارتان می‌گذارند. اگر کاغذ دولتی وارد شود، قطعاً زیر نظر وزارت ارشاد توزیع خواهد شد.
این شرکت‌ها اگر هم بخواهند نمی‌توانند کاغذ دولتی را با ارز نیمایی بفروشند، چون علاوه بر نظارت ارشاد بر توزیع‌، سازمان حمایت از مصرف‌کننده قیمت‌ها را کنترل کرده و سازمان تعزیرات نیز روی اصل موضوع نظارت دارد.
* تسنیم:‌ در طول سال گذشته بارها خبر از کشف انبارهای احتکار کاغذ مطبوعات وچاپ و نشر منتشر شد‌، این کاغذها تاکنون در اختیار ارشاد برای توزیع قرار گرفته است؟
ابتدا اجازه دهید آماری از واردات کاغذ مطبوعات در سال 97 ارائه کنم،‌ کارگروهی در سال 97 در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و هفته‌ای یکبار تشکیل جلسه می‌داد‌ و پروفورم‌ها را تایید می‌کرد،‌ در مجموع از کل مقداری که این کارگروه برای واردات کاغذ روزنامه تایید کرد‌، 80 درصد توسط وزارت صمت تایید شد که بانک مرکزی تنها به 20 درصد این 80 درصد ارز داد و تاجران کاغذ توانستند حدود 12 هزار تن کاغذ وارد و ترخیص کنند که این مقدار با مجوز ارشاد بود،‌ همه آن‌ها بین نشریات توزیع و در سامانه ثبت شده است.
از کاغذهایی که دادستانی کشف کرد،‌ تاکنون هیچ برگی به دست وزارت ارشاد نرسیده است. اما امسال  1400 تن از ته‌مانده‌ تعهدات شرکت‌هایی که با مجوز ما وارد می‌کردند را در اختیار داشتیم که از نیمه اردیبهشت توزیع آن‌ها را بین هفته‌نامه‌‌ها،‌ دو هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌هایی که از ما هیچ کاغذی دریافت نکرده بودند‌، آغاز کردیم و البته تا دو هفته دیگر نیز این توزیع ادامه دارد. با این حساب همه نشریات و مطبوعات ایران حداقل یکبار از ما کاغذ دولتی گرفته‌اند.
* تسنیم: چرا معاونت مطبوعاتی به مانند معاونت فرهنگی فراخوانی برای واردکنندگان متمایل به واردات کاغذ روزنامه منتشر نکرد؟
در جلسه کارگروه کاغذ وزارت ارشاد برای ما اینکونه مصوب شد که معاونت مطبوعاتی با 3 شرکتی که تاکنون در ارتباط بوده ادامه همکاری داشته باشد،‌ چون این شرکت‌ها امتحان خود را پس داده و معتبر بودند،‌ اینگونه نبود که ارز بگیرند و ناپدید شوند و ...
* تسنیم:‌ تصور نمی‌کنید اینکه تنها این 3 شرکت اجازه داشته باشند با ارز دولتی کاغذ بیاورند نوعی انحصار ایجاد می‌کند؟
در وضعیت فعلی خیر،‌ چون تاجری که کاغذ با ارز دولتی وارد می‌کند همان 15 درصد سود را می‌برد که تاجری که با ارز نیمایی وارد می‌کند. پیش از خروج کاغذ از فهرست کالاهای اساسی نیز هیچ شرکت دیگری غیر از این 3 شرکت متقاضی واردات کاغذ روزنامه نبود.از ابتدای مهر ماه تا 20 اردیبهشت ماه هیچ کس برای ما پروفروما نیاورد.
* تسنیم:‌ این 40 میلیون یوروی بانک مرکزی به طور کامل در اختیار معاونت قرار گرفته است یا به مانند گذشته بانک باید تایید کند و مشکلات اداری همچنان باقی است؟
خیر ما محدودیت داریم برای استفاده از همین 40 میلیون یورو که در اختیار بانک مرکزی است،‌ فرایند اختصاص ارز هنوز از سوی بانک مرکزی با کندی انجام می‌شود.