برای کتاب خوب دفاع مقدس هم صف می‌کشند
چهارشنبه 19 تير 1398

برای کتاب خوب دفاع مقدس هم صف می‌کشند

مدیرمسئول انتشارات سوره سبز گفت: کتاب‌های دفاع مقدس اگر خوب باشد مخاطب خود را خواهد داشت و برای تهیه آن‌ها صف‌ کشیده خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایبنا،  به‌تازگی مراسمی از سوی سازمان ایثارگران ارتش برگزار شد که طی آن از یادداشت رهبر معظم انقلاب برای کتاب «شیر زیتان» انتشارات سوره سبز رونمایی شد. این انتشارات خصوصی که در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس فعالیت می‌کند قریب به 200 عنوان کتاب در ژانرهای مختلفی همچون داستان، مستند و رمان دارد که در آن‌ها به موضوع دفاع مقدس و شخصیت‌های آن می‌پردازد.
محسن صادق‌نیا، مدیرمسئول این انتشارات در این برنامه با عنوان «اجابت از خورشید» مورد تقدیر قرار گرفت. این ناشر که تحصیلاتش را در رشته مدیریت دولتی مقطع دکترا به اتمام رسانده است، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایبنا گفت: انتشارات سوره سبز را از سال 1388 در حوزه دفاع مقدس و با محوریت شخصیت‌های ارتشی تأسیس کردم و با توجه به اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران 48 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده و 46 هزار شهید وابسته به نیروی زمینی ارتش هستند در این حوزه فعالیت جدی داریم.
وی افزود: بسیاری از پیشکسوتان ارتش هستند که شهید شدند اما شخصیت آن‌ها مطرح نشده است. به‌عنوان‌ مثال مرحوم امیر سرلشکر ظهیر نژاد که رئیس ستاد مشترک ارتش و در برهه‌ای فرمانده ژاندارمری و فرمانده نیروی زمینی ارتش بوده است ازجمله چنین افرادی است. مرحوم ظهیر نژاد در برهه‌ای از انقلاب اسلامی این سمت‌ها را عهده‌دار بود که نیروهای مسلح انقلاب به دلیل جو حاکم ازهم‌پاشیده بود بااین‌حال ملاحظه کردیم که حتی از وی یک بروشور ساده جهت معرفی منتشر نشده است که این نشان از مظلومیت شهدا و پیشکسوتان ارتش دارد.
صادق‌نیا بابیان اینکه مثال مرحوم ظهیر نژاد را می‌شود به شخصیت‌های دیگر شهید ارتش تعمیم داد که درباره آن‌ها کتابی منتشرنشده، درباره اینکه چرا تمایل ناشران برای چاپ کتاب‌های دفاع مقدس پایین است، گفت: ارتش نسبت به سایر سازمان‌ها به حفظ نکات امنیتی پایبند است و چنین مسائلی در سطح بالا در آن رعایت می‌شود. از سویی در زمان جنگ باوجود رشادت‌های فراوان نیروهای رزمنده فیلم و عکس‌های زیادی تهیه نشده است. ما هم به‌عنوان یک ناشر تخصصی هرچند از رعایت سلسله‌ مراتب ارتش برای چاپ کتاب استقبال می‌کنیم و موافق آن هستیم، اما این عوامل به کمتر شدن استقبال ناشران به چاپ کتاب منجر شده است.
وی تأکید کرد: ارتش ساختار فرهنگی گسترده‌ای ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهد به وظیفه اصلی خود مبنی بر حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور بپردازد و در موارد دیگر ازجمله مسائل فرهنگی کمتر ورود پیدا می‌کند.
صادق نیا در بخش دیگری با اشاره به اینکه چاپ کتاب‌های سوره سبز با حمایت مردم صورت گرفته است و ارتش پولی بابت چاپ آن‌ها نداده است، گفت: برای ارائه کارهای بهتر همکاری صمیمانه‌ای با سازمان عقیدتی ارتش، هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی و سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس انجام می‌دهیم که بنا داریم کارهای ریشه را به چاپ برسانیم.
مدیرمسئول انتشارات سوره سبز در معرفی بعضی آثار شاخص این انتشارات هم گفت: در حوزه مستندنگاری مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس»، «اطلس نبردهای ماندگار» و «تقویم آذربایجان» را منتشر کرده‌ایم. هم‌چنین در بخش تاریخ شفاهی کتاب‌های «ساختن پس از ساختان» و «من زنده‌ام»، «ایل ارتش ایران» و... منتشر شده است. در بخش رمان کتاب «هفت» (مشهور با عنوان سِوِن) بر اساس زندگی شهید مصطفی پژوهنده را چاپ کرده‌ایم. مجموعه 8 جلدی داستانی «روایت عشق» هم که به‌تازگی رونمایی شد ازجمله کارهای شاخص مجموعه انتشاراتی سوره سبز است که توسط داوران، افراد پیش‌کسوت و کارشناسان وزارت ارشاد مورد بازبینی قرار گرفت.
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه ناشران حوزه دفاع مقدس مظلوم هستند و مسائل اقتصادی، فرهنگی، کتابسازی در آثار علمی و دانشگاهی به فعالیت صنعت نشر لطمه زده است، ادامه داد: باید کتاب در سبد مردم قرار گیرد، اما این‌طور هم نیست که در حال حاضر کتاب خوب مخاطب نداشته باشد. شاهد مثال این موضوع را می‌توانم از نمایشگاه کتاب امسال بیان کنم که صف‌های 30 تا 40 نفری برای تهیه کتاب‌های مجموعه سوره سبز تشکیل می‌شد.
صادق نیا گفت: کتاب خوب طرفداران خود را خواهد داشت البته ما هم در این مجموعه کارهایی انجام می‌دهیم که متناسب با ذائقه مخاطب باشد و توصیه‌ام به طراحان کتاب پیش از چاپ توجه به همین نکات است ازجمله اینکه طراحی جلد و عنوان کتاب را مورد توجه قرار دهند.
مدیر مسئول انتشارات سوره سبز در پایان با تشکر از نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب از خبرگزاری کتاب (ایبنا) تشکر ویژه‌ای کرد و این رسانه را بلندگوی ناشران مظلوم دفاع مقدس دانست که در نقش‌آفرینی خود همانند حضرت زینب (س) بعد از واقعه کربلا باعث شده است تا کتاب‌های چاپ‌شده حوزه دفاع مقدس به‌درستی برای مخاطبان معرفی شود.
نظر بدهید