بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ سوم تیر ۹۸
پنجشنبه 20 تير 1398

بستۀ خبری کتاب و نشر؛ هفتۀ سوم تیر ۹۸

مهم‌ترین عناوین اخبار حوزۀ و کتاب و نشر در هفتۀ سوم تیر

رهبر معظم انقلاب: مردم گله‌مندند!
چاپ دوم کتاب «مردم گله‌مندند» همزمان با ایام سالگرد امضای برجام روانه بازار شد.
این اثر مجموعه تحلیل ها، توصیه ها، نگرانی ها و نقد های مقام معظم رهبری در دوران اعتدال است که در ۶ فصل و یک فصل ضمیمه منتشر شده است.
برخی از فصل‌های این کتاب عبارتند از: «مولفه‌های گفتمان انقلابی و گفتمان انفعالی»، «تحلیل کلان و قرآنی رهبری از شرایط کنونی کشور»، «تحلیل‌ها، توصیه‌ها نقدها و نگرانی‌ها در عرصه اقتصادی»، «تحلیل‌ها، توصیه‌ها، نقدها و نگرانی‌ها در عرصه سیاست داخلی و خارجی»، «تحلیل‌ها، توصیه‌ها، نقدها و نگرانی‌ها در عرصه فکر، فرهنگ، علم».
 
توزیع سهمیه کاغذ ۳ ماه مطبوعات، تا ماه آینده
سید‌محمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: تا ماه آینده سهمیه ۳ ماهه کاغذ مطبوعات تحویل داده می‌شود.
به گفته او فرمول محاسبه برای اختصاص کاغذ به نشریات بر اساس تعداد اعلام وصول در بازه زمانی و تعداد صفحات است، ما ماهنامه‌ای ۸ صفحه‌‌ای داریم که در بازه زمانی ۳ ماهه ۶ نسخه منتشر کرده است،‌ یعنی در مجموع ۲۴ صفحه با شمارگان ۳۰۰ تا حداکثر ۱۰۰۰ نسخه‌، در مقابل ماهنامه‌ای ۶۸ صفحه‌ای داریم که در همان بازه زمانی ۶ بار منتشر شده است.
 
شهرستان ادب ناشر برگزیده سال شد
اختتامیه هفدهمین جایزه ادبی قلم زرین هفته گذشته برگزار شد و طی آن ناشر شهرستان ادب با داشتن دو کتاب تقدیری و دو اثر برگزیده به عنوان ناشر برگزیده سال انتخاب شد؛ همچنین در بخش رمان بزرگسال دو رمان «پس از بیست سال» و «باران تمشک» نامزد بودند که هیأت داوران اثری را برگزیده معرفی نکرد اما هر دو اثر مشترکاً شایسته تقدیر معرفی شدند.
در بخش داستان کودک و نوجوان سه اثر نامزد شدند که اثری برگزیده شناخته نشد.
 
تمدید اعتبار بن کارت‌های الکترونیک خرید کتاب اهل قلم
بن کارت‌های الکترونیک خرید کتاب اهالی قلم از دوشنبه، ۱۰ تیرماه سال جاری فعال و اعتبار آنها تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید شده است.
این بن کارت ها در کتابفروشی‌های دارای دستگاه کارتخوان بانک شهر که از سوی مؤسسه خانه کتاب تأیید و فهرست آن¬ها در سامانه www.ketab.ir ثبت شده‌اند، فعال و قابل استفاده خواهد بود.
 
درخواست تولیدکنندگان نوشت افزار برای تامین 37 هزار تن کاغذ مورد نیاز
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه ۱۸ تیرماه با تعدادی از تولیدکنندگان نوشت افزار دیدار کرد که طی آن تولیدکنندگان نوشت افزار با اشاره به مسائل پیش روی تولید نوشت‌افزار در داخل اعلام کردند که در بازه کنونی نباید اجازه داد تا مشکلات موجود روی بازار داخلی تاثیر بگذارد و از نظر حجمی و قیمتی بازار را کنترل کنیم و همچنین اعلام کردند که مصرف کاغذ نوشت افزار داخلی ۳۷ هزار تن است که باید تلاش شود هرچه سریع‌تر آن را تامین کرد.
 
کاهش ۵۵ درصدی کتاب ایرانی برای کودک
#فرهیختگان در گزارشی به کاهش چشمگیر چاپ آثار تالیفی در حوزه کودک طی چهار سال گذشته پرداخته است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این رسانه تعداد کتاب‌های ترجمه از سال ۹۶ به ۹۵ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است. تعداد کتاب‌های ترجمه از سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، ۲۰ درصد افزایش داشته است. این آمار همچنین نشان می‌دهد، تعداد کتاب‌های تالیفی از سال ۹۵ به ۹۶، فقط دو درصد افزایش داشته است. مقایسه انتشار کتاب‌های تالیفی در فاصله سال ۹۷ به ۹۶ حدود ۳۶ درصد کاهش داشته است.
 
رفع مشکلات مالیاتی، اولویت اول هیات مدیره جدید چاپخانه‌داران
بابک عابدین، عضو هیات مدیره جدید اتحادیه چاپخانه‌داران تهران مطالبه برای اجرای دقیق بند ب ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم را اولویت اصلی اتحادیه جدید در بحث مطالبه‌گری عنوان کرد.
به گفته او نخستین اقدام هیات مدیره جدید ایجاد سامانه الکترونیک و وب‌سایت هوشمند براب اتحادیه خواهد بود و در همین راستا نیز این اتحادیه نیازمند یک وب‌سایت هوشمند است.
 
«کاش برگردی»؛ در آستانه انتشار
محمدرسول ملاحسنی از انتشار این کتاب که روایت داستانی از زندگی شهید زکریا شیری است، در آینده نزدیک خبر داد.
او گفت: در این کتاب ما با یک روایت مادرانه همراه هستیم. مادر شهید شیری به نمایندگی از تمامی مادران شهدا صحبت کرده است. با توجه به ماجرای کتاب، به نظر می‌رسد که مطالعه این اثر برای زوج‌های جوانی که مشغول تربیت فرزند هستند، مفید خواهد بود.
 
 
نظر بدهید