درخواست بیش از ۵۰۰ ناشردر سامانه کاغذ/ تزریق ۳۰۰۰ تن کاغذ در هفته جاری به حوزه نشر
شنبه 22 تير 1398

درخواست بیش از ۵۰۰ ناشردر سامانه کاغذ/ تزریق ۳۰۰۰ تن کاغذ در هفته جاری به حوزه نشر

مرحله تائید شرایط واردکننده و ورود کاغذ به چرخه توزیع، دوتا سه ماه به طول می‌انجامد. بر اساس این روند در هفته جاری ۳۰۰۰ تن کاغذ به نشر تزریق خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری فارس، هفته گذشته کمیته تخصیص کارگروه کاغذ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تخصیص مجدد کاغذ با ارز دولتی خبر داد.

این مرحله از ۱۳ تیرماه آغاز شده و در حال حاضر حواله به ناشران تحویل شده است. این مسیر از زمانی شکل اجرایی منسجمی به خود گرفته که «شیوه‌نامه اجرایی کارگروه کاغذ نشر کتاب» تدوین شد.

این گزارش اضافه می‌کند، مسوولان امر معتقدند در کشور مشکلی با عنوان کاغذ نشر وجود ندارد، چون نیاز سالانه کاغذ نشر در کشور بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن است که البته این میزان توسط دولت با ارز دولتی  قابل تامین است.

سامانه اینگونه عمل می‌‌کند که با توجه به کارنامه و عملکرد واردکنندگان، کاغذ وارد کشور می‌شود، در اختیار کارگروه کاغذ قرار می‌گیرد و کاغذ به دست ناشر می‌رسد. پروسه تائید شرایط واردکننده و ورود کاغذ به چرخه توزیع دوتا سه ماه به طول می‌انجامد و بر اساس این روند در هفته جاری ۳۰۰۰ تن کاغذ به نشر تزریق خواهد شد.

در این میان البته با فعال شدن کارگروه کاغذ ارشاد برخی ناشران و فعالان عرصه نشر می‌پرسند آیا با این مسیر، قیمت کاغذ ظهیرالاسلام هم کاهش می‌یابد؟ در پاسخ باید گفت که ارشاد با این روند سعی در عرضه کاغذ با قیمت مناسب به دست ناشر دارد. در واقع با قیمت کاغذ وارداتی ارشاد همه تمایل خواهند داشت از این مسیر ورود کنند. از این رو اکنون قیمت کاغذی که ارشاد تزریق می‌کند، ۱۲۰  تا ۱۵۰ هزار تومان  است.

اما شیوه نامه چه می‌گوید؟ بر اساس شیوه نامه اجرایی کارگروه کاغذ نشر ارشاد، ابتدا ناشر درخواست خود را در سامانه ثبت کرده و عناوینی که برای آن طالب کاغذ است در این بخش درج و مدارک را ارائه می‌دهد تا درخواست بررسی شود. ارشاد نیز با توجه به بضاعت موجود، کاغذ را تامین می‌کند، هرچند برخی ناشران خواهان چاپ کتاب‌های کهن یا مجلدات حجیم هستند از این رو ممکن است تمام حجم کاغذ درخواستی این دست از ناشران به شکل کامل تامین نشود اما در غیر این صورت ناشران تمام کاغذ را تحویل می‌گیرند.

تا هفته گذشته بیش از ۵۰۰ ناشر در سامانه درخواست خود را ثبت کرده‌اند، سهمیه‌بندی تخصیص صورت گرفته و توزیع از این هفته آغاز خواهد شد و ناشران می‌توانند حواله‌ها را دریافت کنند.

برچسب‌ها:
نظر بدهید