«صد روسی»؛ خاطرات عبدالعلی یزدانیار منتشر می‌شود
شنبه 22 تير 1398

«صد روسی»؛ خاطرات عبدالعلی یزدانیار منتشر می‌شود

کتاب «صد روسی» شامل خاطرات عبدالعلی یزدانیار از جانبازان دوران دفاع مقدس است که به همت انتشارات شهید کاظمی به زودی منتشر خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری ایسنا، میثم رشیدی مهرآبادی نویسنده کتاب «صد روسی» درباره نحوه نگارش این کتاب گفت: با آقای عبدالعلی یزدانیار راوی این کتاب در مراسم رونمایی از کتاب «حاجی‌فیروز» (خاطرات یکی از دیده‌بان‌های جنگ) آشنا شدم. با توجه به تاکیداتی که دوستان و همرزمان ایشان برای بیان و ثبت و ضبط خاطراتش داشتند و همچنین اصرارهای من، گفتگو و مصاحبه‌هایمان آغاز شد. این رزمنده سال‌های دور از بیان خاطرات و حماسه‌هایش خودداری می‌کرد و به‌زحمت توانستم به او بقبولانم که ذکر خاطراتش برای ثبت در تاریخ ضروری است.
وی افزود: نوشتن این کتاب گام به گام پیش رفت و بیش از دو سال طول کشید.
رشیدی مهرآبادی اظهار کرد: در این مدت، بارها نسخه‌های ویرایش شده از کتاب را در اختیار دوستان نویسنده و ناشرم قرار می‌دادم تا نظرات اصلاحی‌شأن را گرفته و آنها را اعمال کنم. لازم است در این جا از آقایان حاج ناصر غفاری، حمید بناء، ناصر ملائی و علی اصغر بهمن نیا، همچنین خانم‌ها نظرلو و متهور به خاطر همراهی شأن در ویرایش و رفع اشکالات کتاب تشکر کنم. همه این عزیزان به خاطر ارادتی که به شهدا و جانبازان داشتند من را در این کار یاری کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از خاطرات را به‌صورت مکتوب دریافت کردم و سعی کردم با امانت‌داری آن‌ها را ویرایش کنم. در این کتاب صحبت از شهدای زیادی شد اما ناصر اصفهانی و سید یحیی ترابی سهم بیشتری بین این شهدا دارند و اتفاقاتی که برای این دو شهید رخ داد، بخش‌های مهمی از کتاب را تشکیل می‌دهد.
رشیدی مهرآبادی یادآور شد: این‌که راوی این کتاب یک رزمنده ساده است، نکته‌ای را به من و مخاطبان ادبیات دفاع مقدس گوشزد می‌کند و آن نکته این است که انتشار خاطرات رزمندگان در هر سطحی، نشان می‌دهد هنوز گنج‌های زیادی در فرهنگ دفاع مقدس ناشناخته مانده و می‌شود جنگ تحمیلی را به تعداد همه رزمندگانش مورد کند و کاو قرار داد و بنده در حال حاضر، خاطرات شهید مرتضی زهره‌وند و سردار حاج محمد نخستین را در دست تألیف دارم.
«صدِ روسی» نام خمپاره‌ای است که به‌وسیله گلوله آن، اتفاق مهمی رخ می‌دهد که شرح آن را می‌شود در کتاب، پیگیری کرد. اما به‌طور کلی، خمپاره صد، یکی از سلاح‌های نسبتاً دورزن، قوی و کشنده سال‌های جنگ بود.
کتاب «صدِ روسی» با ۱۱۲ صفحه و به همراه تصاویری از دوران دفاع مقدس به زودی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر خواهد شد.
نظر بدهید