قیام گوهرشاد در آیینه اسناد
یکشنبه 23 تير 1398

قیام گوهرشاد در آیینه اسناد

نویسنده كتاب «قیام مسجد گوهرشاد به روایت اسناد» به روایت قیام مسجد گوهرشاد بر اساس اسناد موجود در آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری آنا، تاریخ هر ملت و فرهنگی یکی از اجزای اساسی هویت آن‌‌ها را شکل می‌دهد. طبیعی است اهالی هر فرهنگی برای پاسداشت هویت خود باید به‌درستی تک‌تک اجزای آن را پاس بدارند و از آن محافظت کنند و به نسل‌های بعد از خود انتقال دهند.
برخی رویدادهای تاریخی به‌دلیل داشتن ابعاد گوناگون و گستره تأثیرگذاری بیشتر، نقش پررنگ‌تری در هویت‌سازی اهالی فرهنگ خود ایفا می‌کنند. یکی از رویدادهای برجسته تاریخ ایران اسلامی‌ که ابعاد گوناگونی دارد و از جنبه‌های مختلفی باید به آن نگریست و تأثیر عمیقی بر جامعه مسلمان ایران نهاده است، رویداد دردناک حمله رضاخان به مردم مسلمان در مسجد گوهرشاد است. طبیعی است اهالی اندیشه و فرهنگ ایران اسلامی ‌نباید اجازه دهند این رویداد تلخ و البته تأثیرگذار و درس‌آموز، از ذهن و ضمیر جامعه مسلمان ایران پاک شود و ایرانیان آن را به فراموشی بسپارند و از پندها و هشدارهای آن خود را محروم سازند.
بی‌گمان، قیام مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ یکی از مصادیق مقاومت و شاید جدی‌ترین مقاومت مردم علیه اقدامات ضدمذهبی‌ رضاشاه بود. یکی از ضرورت‌های پرداختن به رویدادهای مهم و سرنوشت‌ساز تاریخی، همچون واقعه مسجد گوهرشاد، روایت معتبر و موثق و مدلل حادثه است. داود قاسم‌پور با درک این ضرورت مهم و اساسی دست به کار نگارش اثری مستند زده است. قاسم‌پور در كتاب «قیام گوهرشاد به روایت اسناد» در دو بخش و چهار فصل به روایت قیام مسجد گوهرشاد بر اساس اسناد موجود در آرشیو مركز اسناد انقلاب اسلامی ‌می‌پردازد.
بخش اول به بسترهای شکل‌گیری و زمینه‌های حادثه و سپس شرح واقعه و پیامدهای آن اختصاص دارد. نویسنده در این بخش با تکیه بر اسناد و خاطرات، تصویری گویا از این حادثه ترسیم می‌کند که از سال‌های آغازین سلطنت پهلوی و نخستین تلاش‌های رضاشاه برای اتحاد لباس تا شکل‌گیری قیام و در نهایت، محاکمه مقصران آن در سال‌های بعد را در بر می‌گیرد. بخش دوم نیز شامل ۱۱۷ سند تاریخی و مدارک گویا برای روشن شدن زوایای گوناگون این قیام مردمی‌ است.
نظر بدهید