حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ چه تأثیری بر بازار داشت؟
چهارشنبه 26 تير 1398

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ چه تأثیری بر بازار داشت؟

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ در بازار کاغذ و مقوا تاثیراتی برجای گذاشته است،‌ هر چند این تأثیرات در کاغذ چاپ و تحریر مشهود نیست،‌ اما بر بازار گلاسه و مقوا قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، به نقل از خبرگزاری تسنیم، بازار کاغذ در هفته‌های گذشته و به‌دنیال خروج کاغذ از فهرست کالاهای اساسی نوسان تازه‌ای را تجربه کرده است،‌ هر چند خروج کاغذ از فهرست کالاهای اساسی هنوز نتوانسته است‌، قیمت کاغذ چاپ و تحریر را تعدیل کند‌، اما تاثیر خوبی بر بازار کاغذ گلاسه و مقوا گذاشته است.
به باور بسیاری از کارشناسان بازار کاغذ خارج شدن کاغذ از دایره ارز 4200 تومانی می تواند بازار را تعدیل کرده و به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر کند،‌ با این حال چند هفته‌ای از انتشار خبر خروج کاغذ می‌گذرد اما هنوز تغییر محسوسی در قیمت کاغذ چاپ و تحریر مشهود نیست.
البته نباید از نظر دور داشت که قیمت کاغذ در هفته‌های گذشته از 530 هزار تومان به 515 هزار تومان رسیده است. با توجه به اینکه در ماه گذشته قیمت کاغذ چاپ و تحریر 450 تا 470 هزار تومان بود،‌ می‌توان گفت این کاهش 15 هزار تومانی چندان قالب توجه نیست.
برخی از واردکنندگان کاغذ در گفت‌وگو با تسنیم‌، قیمت کارشناسی خود برای هر بند کاغذ چاپ و تحریر که با کاغذ آزاد به کشور وارد شده است،‌ را 300 تا 350 هزار تومان عنوان کرده‌اند‌، این در حالی است که اگر با ارز نیمایی به کشور وارد شده باشد باید کمتر از این‌ها باشد.
همانطور که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد‌، بازار گلاسه و مقوا البته با کاهش قیمت خوبی روبرو بوده است،‌ بر این اساس هر کیلو کاغذ گلاسه 23 هزار و 500 تومان و هر کیلو مقوای پشت طوسی 18 هزار و 600 تومان خرید و فروش شده است و نسبت به ماه گذشته کاهش 10 تا 15 هزار تومانی را تجربه کرده‌اند.
حال باید دید که این کاهش قیمت‌ها شامل حال بازار کاغذ چاپ و تحریر نیز می‌شود یا خیر؟
برچسب‌ها:
نظر بدهید